Podívejme se na situace, v kterých se v porovnatelném stádiu svých kariér nacházeli jezdci, kteří měli později vládnout formuli 1. Je jasné, že porovnáváme ruzné epochy a generace sportovců, ale prosadit se bylo před třiceti lety obdobně tak težké, jako dnes.
Mnozí kritici chybují v tom, že hodnotí oprávněnost startu daného pilota jen podle výsledku v samotných Grand Prix. Klaďme v tomto ohledu důraz spíše na kritérium "Předpoklady pro start ve formuli 1". Následuje tedy stručný souhrn faktů z kariér několika vyvolených mistrů volantu posledních tří dekád. Fáze před vstupem do F1, začátky a z nich vyplývající situace daného pilota:
TOMÁŠ ENGE (debut: Monza 2001, Prost.)
Předpoklady pro start ve formuli1: Po triumfu v německé formuli Ford (1996)přestoupil do F3. Prožil rušných 1,5 sezony, aniž by zazářil. Šikovný přestup do F3000, se senzačním nástupem. Další tři roky v této kategorii. Teprve v posledním roce dozrál v absolutní špičku.
Souhrnem: Kdo uspěje v F3000 je zralý pro F1.
Začátky ve formuli 1: Opatrné představení bez negativních, či pozitivních výkyvů.
Situace: Šanci prosadit se z vlastní síly nevyužil. Musí ohledně své budoucnosti doufat v šikovné počínání svého managementu.
MIKA HÄKKINEN (debut: Phoenix 1991, Lotus. Později mistr světa 98 a 99)
Předpoklady: Eso skandinávské formule Ford. Jako člen juniorského programu firmy Marlboro špičkový protagonista evropské formule Opel, 1990 mistr F3 ve Velké Británii.
Souhrnem: Od samých začátku programován na velkou kariéru. Všechny předpoklady se vyskytovaly.
Začátky v F1: S podřadným, starým materiálem jezdil ve středu pole. Již ve třetí GP bodoval.
Situace: Experty si okamžite získal. Platil jako budoucí šampion - svou šanci využil.
JAMES HUNT (debut: Monaco 1973, Hesketh-March. Později mistr světa 77)
Předpoklady: 68 až 72 špička britských F-Ford a F3. Platí jako rychlý, ale divoký jezdec (Hunt the Shunt). Když už kvůli stále rozbitým vozúm a finančním problémům pomýšlel na ukončení kariéry, ujalo se jej duo Hesketh-Horsley.
Souhrnem: Na Hunta tehdy existovaly pouze dva názory. 1. Musí do F1, bude novým Clarkem 2. Tento hippie nemá v závodním voze co hledat !
Začátky ve F1: I když se celá operace Hesket-Hunt považovala jen za náladu bohatého lorda, byly výsledky zprvu výborné. Již ve druhém závode dojel na bodech a v pátém na stupeň vítězů!
Situace: Přes tyto úspěchy byl Hesketh jediným, kdo byl připraven Jamesovo ježdění financovat.
NIKI LAUDA (debut Zeltweg 1971, March. Později mistr světa 75, 77 a 84)
Předpoklady: Od konce šedesátých let jezdil s poměrně malými úspěchy kopce, formuli V, formuli 3 a sportovní vozy. V zuřícím vnitrorakouském boji o titul následníka Rindta se zdá být v porovnání s Markem a Questerem ten nejslabší.
Souhrnem: O tom, že má co hledat ve formuli1 byl na celém světě přesvědčen jen jeden člověk - on sám.
Začátky v F1: Při prvním outingu sklidil jen posměch a soucit. Zadlužuje se však a kupuje si tovární místo pro F1 a F2 u Marche. Jeho první plná sezona F1 probíhá strašně, sebevedomí si ale udržuje špičkovými výsledky ve formuli 2.
Situace: Lauda ztělesňoval beznadějného jezdce, který si kokpit musel koupit. Ve formuli 1 ho udržely jen peníze.
NIGEL MANSELL (debut Zeltweg 1980, Lotus. Později mistr světa ´92)
Předpoklady: Těžké začátky. Po senzačních výkonech ve F-Ford prodává jeho žena roku 78 téměř celé své dědictví, jen aby mohl pokračovat v F3. Skončil osmý v britském mistrovství, platí ale jako největší anglický talent. Začátkem roku 80 bez peněz a pracoviště.
Souhrnem: K dobru měl pouze touhu anglického publika po novém hrdinovi a důvěru Colina Chapmana, který jej zaměstnal.
Začátky v F1: Jeho debut nebyl oslňující, do své třetí GP se ani nekvalifikoval...
Situace: Jen díky národní hrdosti byl dále u Lotusu. Ješte roku 84 mnozí experti nevěděli proč.
MICHAEL SCHUMACHER (debut: Spa 1991, Jordan. Později mistr světa 94, 95, 00 a 01)
Předpoklady: Výborné výkony v nižších formulích ho přivedly nejen k manažerovi Weberovi, ale i do juniorského týmu Mercedes-Benz. 1990 mistr německa v F3 a vítěz v Macau. Ve sportovních vozech se brzy vyrovnal svým učitelům.
Souhrnem: Vynikající manažer, podpora firmy Mercedes a talentu na rozdávání - lepší předpoklady svět neviděl! Zasvěcení v tehdy motorsport odmítavém Německu již od roku 88 tušili, že revoluce klepe na dveře...
Začátky v F1: Ve Spa jeden z nejsenzačnějších debutů všech dob. Ihned je transferován do lepšího týmu. Okamžitě byl rychlejší, než zkušení kolegové deCesaris a Piquet, kteří měli být první z dlouhé řady kariér, které Michaelova dominace ukončila. Svou šanci využil nekompromisně.
Situace: I král Senna rychle spozoroval, že hoří...
GILLES VILLENEUVE (debut: Silversone 1977, McLaren. Nejuznávanejší pilot Ferrari všech dob)
Předpoklady: V letech 76 a 77 král kanadské formule Atlantic. Díky hostování hvězd z F1 v této tříde se zprávy o jeho báječných výkonech brzy šířily i po Evropě a fandové bez dechu čekali na jeho první predstavení ve starém světě.
Souhrnem: Nebylo snad nikoho, kdo by Gillese nechtěl vidět ve formuli 1. Než se vůbec v Evropě objevil, přetahovaly se McLaren, Wolf a Ferrari již v zákulisí o jeho služby.
Začátky ve F1: Jeho debut odpovídal existujícím předsudkům. Devátý v tréninku a v závodě by bodoval, nebýt defektního teploměru. Následoval však krutý úpadek. Po přestupu k Ferrari absolvoval bezbarvý závod v Mosportu a pak přišla katastrofa ve Fuji, kde jeho z dráhy letící vůz usmrtil tři osoby.
Situace: Mnozí experti ztratili své nadšení a označovali Villeneuveho za příliš divokého a nezralého. Jen sentimentální city Enza Ferrariho zachránily Kanaďanovu hlavu...
Mistři světa z pravidla z nebe nepadají. Kdyby záleželo jen na dojmech z prvních závodu měla by vídenská Superkrysa ješte obě uši, "Our Nige" by dodnes splácel své dluhy z formule 3 a rodina Villeneuve by asi jen proháněla snežné scootery po kanadských lesích. I opravdoví mistři potřebovali notnou dávku štestí, výhodné okolností a ČAS. K spravedlivému posudku kvalit Tomáše Engeho mužeme tedy dojít pouze v případe, že mu bude alespoň jednoho z těchto prvků dopřáno. Otázka je jen, jestli mu jich osud poskytne...