Zdeněk Štybar v etapovém závodě Eneco Tour, který díky triumfu v poslední etapě

Zdeněk Štybar v etapovém závodě Eneco Tour, který díky triumfu v poslední etapě vyhrál. | foto: Profimedia.cz

Štybar před královským závodem: Bude to hrozně těžké. A navíc má pršet

  • 50
Jedenáct závodů je odjeto, ten poslední, dvanáctý a královský zbývá. Světový šampionát cyklistů dnes vyvrcholí ve Florencii silničním kláním profesionálů na trati dlouhé ničivých 272 kilometrů. Lídrem šestičlenného českého týmu v něm bude Zdeněk Štybar.

Letos už vyhrál Eneco Tour i etapu na Vueltě, zviditelnil se únikem a 6. místem na Paříž-Roubaix. Nyní se dvojnásobný mistr světa cyklokrosařů poprvé ocitá v roli jednoznačného lídra silničářské reprezentace.

Čeká na něj mimořádně obtížný 16kilometrový okruh se čtyřapůlkilometrovým stoupáním Fiesole a 600metrovou "stojkou" Via Salviati. "Z auta to vypadá dobře. Ale ve skutečnosti to bude přetěžké. Zvlášť když podle předpovědi má pršet," říká.

Existují dva hlavní scénáře, v čí režii se bude tento závod vyvíjet: buď vrchařů, nebo klasikářů. Vy jste se ještě po Vueltě přikláněl spíše ke klasikářům. Co si myslíte nyní?
Záleží, jak se k tomu postaví ti největší favorité. Jestliže se bude natvrdo závodit až v posledním kole, pak tam s vysokou pravděpodobností vydrží na špici Peter Sagan a vyhraje. Bude hrozně těžké urvat ho, i v tom delším kopci. Ovšem když se tam pojede několikrát po sobě opravdu vysoké tempo, bude závod stát všechny včetně něj hodně sil.

Může vyhrát takových 20 mužů?
V podstatě jo. Z vrchařů určitě třeba Rodríguez, Valverde, Nibali, Moreno, Quintana, Froome, těch lidí je hodně. A když přidáte klasikáře Sagana, Cancellaru nebo Gilberta je jich ještě víc.

Domácí Italové naznačují, že ve jménu Nibaliho nenechají nikoho vydechnout. Hrozí tedy, že se pojede vysoké tempo od začátku závodu?Pokud to dopadne tak, že od začátku začnou naplno závodit vrchaři, tak to s nima nepřejedu. Ten první kopec je fakt dlouhý. Vyhovovalo by mi, kdyby byl tak o kilometr kratší. Ale spíš doufám, že se tam během těch okruhů vytvoří skupina a tam někam bych mohl naskočit.

Četl jsem i názor: Štybar se opět jednou zkusí chytit Cancellarova kola - a jak dobře to umí, ukázal už na klasice Paříž-Roubaix. Jak by se vám líbil takový scénář?
To by bylo určitě hezké. Na Cancellarovi je vidět, jak je vyšvihaný, jak se soustředil opravdu na tenhle závod. Ale znovu musím zopakovat: jestli pojedou natvrdo nejlepší vrchaři, tak i když je zvyklý jezdit vysoké watty a sílu má obrovskou, tak jeho váha bude hrát proti němu. Ten závod bude fakt hrozně těžký.

Vy jste se únavy z Vuelty zbavoval na Mallorce. Nabral jste dostatek sil?Myslím, že jo. Nejlepší věc, kterou jsem po odstoupení z Vuelty mohl udělat, bylo odjet na 14 dní na Mallorku. Původně se mi nechtělo strávit tam další dva týdny na hotelu, byl jsem po hotelích už od července. Uvítal bych pár dní doma, ale říkal jsem si: Musím to ještě jednou zkousnout, dostat se z té únavy, dva týdny na Mallorce pořádně potrénovat a nabrat zase nějakou sílu. Udělal jsem maximum pro to, abych byl v dobré formě. Jak dobrá ta forma skutečně bude, poznám při závodě.

Český tým měl mít tři lídry, ale omluvenky Romana Kreuzigera a Leopolda Königa vše změnily. Jak vám vyhovuje role nepopiratelného jediného kapitána?
Já bych samozřejmě byl radši, kdyby tu byl Roman. Tenhle okruh by mu hrozně seděl, mohl by na něm udělat skvělý výsledek. Ale na druhou stranu, pokud se necítíte před mistrovstvím světa v pořádku, tak nemá cenu trápit se a zkoušet to. Musíte mít na takový závod připravenou hlavu. Každopádně tu máme v týmu namotivované závodníky. Myslím, že iniciativu budou mít během závodu Italové a Španělé. A my uvidíme, co s tím uděláme.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa