Smrt belgického cyklisty Demoitiého? Byl to pro mě velký šok, říká Vakoč

  6:29
Když se dojížděl nedělní závod Gent-Wevelgem, ve kterém došlo k tragické nehodě mezi belgickým cyklistou Antoine Demoitiém a motorkou, Petr Vakoč byl zrovna na cestě domů z poslední etapy Katalánska. „Dozvěděl jsem se to až další den ráno. Cestou jsem si četl jen výsledky, žádné další informace jsem nehledal,“ přiznal český mladík. O to nepříjemnější to pro něj v pondělí ráno bylo.

Petr Vakoč | foto: etixx-quickstep.com

Jak jste na tu zprávu reagoval?
Byl to pro mě dost velký šok, hned jsem začal zjišťovat, jak se to stalo. Pak jsem si přečetl zajímavý článek Marcela Kittela na facebooku ohledně bezpečnosti.

Ohrozila někdy během závodu motorka i vás?
Párkrát se mi stalo, že jsem jel vepředu a musel jsem ve sjezdu prudce brzdit, protože motorka jela příliš pomalu nebo měla malý odstup. Naštěstí to nebyla žádná opravdu nebezpečná situace, nebo taková, která by zaváněla pádem. Spíš to ovlivnilo závod, což je taky problém, ale bezpečnost je důležitější.

Loni došlo k několika incidentům mezi cyklisty a motorkami – Jakob Fuglsang na Tour de France, Greg van Avermaet na San Sebastianu nebo Peter Sagan na Vueltě. Myslíte, že úmrtí Demoitiého bylo tou poslední kapkou a že přijde nějaká změna?
Určitě bude nutné něco udělat, je smutné, že to zašlo až takhle daleko. Ale zase je otázkou, jak moc velkou vinu na tom má samotný motorkář. Nicméně je potřeba to nějak redukovat, spousta motorek je v závodech pro naši bezpečnost nebo pomoc s technickými problémy. Ale je tam i hodně motorek s fotografy, kameramany, kteří se v pelotonu někdy pohybují dost nebezpečně. A v poslední době bylo podobných incidentů čím dál víc.

Neštve vás, že právě po těch několika incidentech v loňském roce nezačala Mezinárodní cyklistická unie podnikat nějaké razantnější opatření?
Samozřejmě, že mě to štve. Je smutné, že se s tím nic nedělalo. Ale není to jen chyba UCI, vina je i na straně samotných řidičů motorek. Často se stává, že motorky předjíždějí peloton extrémně rychle. Na druhou stranu na belgických závodech je hrozně těžké se přes peloton dostat, protože tam jsou silničky úzké.

Alexandr Kristoff navrhl, aby při předjíždění pelotonu motorová vozidla jezdila po jiné silnici...
To by bylo asi úplně nejlepší. Právě na závodech, kde se jede po užších silnicích, nebo v momentech, kdy se rozhoduje, tak je peloton roztažený po celé šířce silnice. Každý bojuje o pozici a je absolutně nemožné projet balíkem cyklistů na motorce bezpečně.

Pro jaké další změny jste?
Motorkáři by měli být opatrnější, neměli by předjíždět peloton za každou cenu nebo zbytečně velkou rychlostí. Ale na druhé straně je vina trochu i na nás, cyklistech. Často jsou během závodů situace, kdy se motorky snaží dojet dopředu, ale cyklisté jim neuhnou, i když v tom daném momentu o nic nejde, není potřeba bojovat o pozici. Z obou stran by mělo být na silnici více vzájemného respektu.

Dá se dělat ještě něco dalšího?
Důležité je i to, aby jezdci na motorkách byli zkušení, což teda ve většině případů myslím jsou. A měli by dbát na to, aby dodržovali vzdálenost od pelotonu jak zepředu, tak zezadu. A i u toho předjíždění – předjíždět obloukem, aby nedocházelo k takovým pádům, jak měl na Vueltě Peter Sagan. Motorka sice jela dostatečně daleko od skupiny, ale když si jezdec odstřídá nebo se něčemu vyhýbá, tak v tu chvíli jede motorka zbytečně rychle a srazí ho. Stačí, když pojede nepatrně rychleji než ta skupina, klidně jen o 10 kilometrů v hodině rychleji. V tu chvíli máme i my nějakou možnost reakce a nemusí dojít k pádu, jako když jede motorka dvojnásobnou rychlostí.

Neměly by právě ty odstupy mezi motorovým vozidlem a cyklistou být větší?
Asi měly. Zaprvé kvůli bezpečnosti, zadruhé kvůli ovlivňování závodu. Často je před pelotonem tolik motorek, že ho v zatáčce zbrzdí a v tu chvíli dochází k dalším nebezpečným situacím, protože jsou blízko. Nebo závod ovlivňují i tak, že naopak cyklisté využívají větrného pytle za motorkou. Motorek je v závodech určitě příliš.

Když bude v závodech méně motorek, může být méně záběrů, což přináší zase méně reklamy, méně sponzorů.
Musí to být v rovnováze. Ale důležitější je zdraví jezdců než za každou cenu pořídit ty nejlepší záběry. Myslím, že aut je tolik, že by se to dalo omezit bez nějakého negativního dopadu na sponzoring.

Nemáte teď trochu strach znovu vyjet na kole?
Mám, je to hodně nepříjemný pocit. Musím říct, že se mi ani nechtělo vyjet na trénink.

Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Nevidomý plavec Kratochvíl veze z ME pět medailí, česká výprava celkem devět

28. dubna 2024  10:16

Handicapovaný plavec David Kratochvíl získal na mistrovství Evropy na Madeiře jednu zlatou, tři...

U Italů víno, u nás vodka a u mě nic. Vyškovský Lotyš bavil po dvou gólech

28. dubna 2024  10:15

Lotyšský statný muž s výrazným knírem poprvé, podruhé… potřetí už nikoliv, přesto Vyškov stáhl...

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Švédský tým pro MS nabírá na síle, hlásí se další čtyři posily z NHL

28. dubna 2024  9:27

Hokejisté Švédska získali v přípravě na mistrovství světa v Ostravě a Praze další čtyři posily z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...