Mikel Landa v dresu týmu Bahrain-McLaren

Mikel Landa v dresu týmu Bahrain-McLaren | foto: Profimedia.cz

Vy chcete koupit Frooma? obával se Landa. Uslyšel: Ne, věříme tobě

  • 9
Superdomestik. Pomocník de luxe. Plán B. Záloha. Tím vším tolikrát byl. Už nechce. Mikel Landa chce odstartovat do letošní Tour jako jediný lídr cyklistické stáje Bahrain-McLaren. Chce jet v září ve Francii o stupně vítězů. A rozhodně nechce, aby toto vše zhatil Chris Froome.

Jenže právě o možném přestupu Chrise Frooma z Ineosu do Bahrainu-McLaren, který by se mohl uskutečnit ještě před startem Tour, se v posledních dnech mocně diskutovalo. 

Landova stáj patřila mezi čtyři nejčastěji zmiňované kandidáty na nové působiště čtyřnásobného šampiona Tour. 

Společně s týmy Movistar, Israel Start-Up a NTT.

Mnohým by právě příchod Frooma do Bahrainu-McLaren dával logiku, vždyť v této formaci nyní působí část realizačního týmu i jezdců, s nimiž se dříve potkával ve Sky (dnešním Ineosu).

Včetně Mikela Landy. Třicetiletého Baska, který momentálně o Froomovu společnost vůbec nestojí.

Proto se napřímo zeptal šéfů týmu: Myslíte to se snahou koupit Chrise vážně?

Rod Ellingworth (manažer týmu) mi nejprve odpověděl, že zájem týmu o Chrise byl jen informativní, nejistý,“ vykládá Landa listu El País. „Potom mi Rod sdělil, že už Chrise nechtějí. Tým mi chce dát na Tour důvěru v pozici lídra.“

Konečně se dočkám, mohl by dodat.

Mikel Landa je inteligentní muž. Tři roky kdysi studoval na univerzitě v Burgosu architekturu, než ho první profesionální smlouva přiměla toto studium ukončit. „Architektem se mohu stát kdykoliv, zato dráha aktivního cyklisty má své věkové omezení,“ vysvětloval.

Leopold König, jenž byl v roce 2016 Landovým týmovým kolegou, o něm vyprávěl: „Na Španěla umí suprově mluvit i anglicky, je chytrý, dokážeme se spolu bavit o všem.“

Se svojí inteligencí Landa snadno a rychle pochopil, že v profipelotonu často platí pravidlo: I když vypadáš momentálně nejsilněji z týmu, přesto pomůžeš předem určenému lídrovi.

Na vlastní kůži to zažil v dresu Astany v poslední horské etapě Gira 2015, vedoucí přes legendární průsmyk Finestre do Sestriere. 

Landa si uháněl pro etapové prvenství, které mu mohlo vynést i posun na druhou příčku celkově, když vtom mu šéf týmu Giuseppe Martinelli vysílačkou nařídil, aby se stáhl k lídrovi stáje Fabiovi Aruovi. Průběžně druhý Aru byl tehdy lídrem Astany a oblíbencem Martinelliho a na italské Grand Tour bylo zároveň žádoucí, aby tím lepším z týmu byl v konečném pořadí Ital. 

TAK SILNÝ BYL. Mikel Landa na Giru 2015 v dresu Astany.

Landa se za cílem rozčiloval, cítil křivdu. „Ale současně jsem si ujasnil, že i já mohu být lídrem.“

Po sezoně opustil Astanu a odešel do Sky, stáje mnoha hvězd, jejíž šéf Dave Brailsford mu přislíbil lídrování na Giru 2016. Závod však opustil se střevní chřipkou už v 10. etapě. Zlé jazyky tvrdily, že žaludeční potíže si přivodil při barbecue týmu Sky během předchozího volného dne.

Mikel Landa v první desítce

na Grand Tour

3. místo Giro 2015 
(Astana)
4. místo Tour 2017 
(Sky)
7. místo Tour 2018 
(Movistar)
4. místo Giro 2019 
(Movistar)
6. místo Tour 2019 
(Movistar)

Na Tour 2017 lídrem nebyl, přidělili mu roli pomocníka Chrise Frooma, ohromoval však vysokou výkonností. „Mikel byl mnohem, mnohem silnější než Chris. Skoro létal. Kdyby jel sám na sebe, Tour by vyhrál,“ tvrdil o něm v pozici komentátora Greg LeMond.

Landa tehdy zůstal Froomovi loajální, Brit triumfoval, zatímco jeho pomocník skončil smolně čtvrtý, o jedinou sekundu za Romainem Bardetem.

„Pořád nevím, kde jsou mé limity,“ pronesl poté Landa - a odešel do španělského Movistaru, další stáje s přetlakem osobností. Její strategie tří lídrů (Quintana, Valverde, Landa) v následujících dvou letech opakovaně způsobila, že na Tour vzájemně eliminovali jeden druhého.

Když se stal Landa jedničkou stáje na loňském Giru, zjevil se pro změnu v dresu Movistaru v životní formě jedoucí Ekvádorec Richard Carapaz, jehož náhlým vítězným ambicím se na přání týmu podřídil. Opět jednou Landa skončil čtvrtý, tentokrát o osm sekund za třetím Primožem Rogličem.

VE STÍNU CARAPAZE. Mikel Landa na loňském Giru.

„Má zkušenost s Movistarem je přesto pozitivní,“ bilancoval. „Jsem vděčný za lidi, které jsem tam potkal, byl to zatím nejlepší tým mé kariéry. Ale začal jsem hledat takový, kde budu odpovědný jen sám za sebe.“ 

Před letošní sezonou tedy zabušil na další dveře. V Bahrainu-McLaren mu po odchodu Vincenza Nibaliho slíbili skvělé podmínky - a jednoznačnou vůdčí roli. 

Stáj sice patřila mezi ty, které v době koronavirové krize krátily jezdcům a personálu platy, přesto by měl tým být po finanční injekci nového sponzora McLarenu v solidní finanční situaci.

Landa už v únoru předvedl kvalitní formu celkovým třetím místem v závodě Kolem Andalusie. Pak mu přípravu zkomplikovalo zranění žebra, když jej při tréninku srazilo auto.

A ještě potom všem zkomplikoval (a zastavil) sezonu koronavirus.

„Naštěstí dlouhá závodní proluka byla dobrá aspoň k tomu, že se mé žebro mohlo v klidu doléčit. Už jsem opět v takřka stoprocentní kondici,“ tvrdí.

Přitom do startu Tour stále zbývají tři měsíce.

Teprve před dvěma týdny skončil pro Španěly zákaz vycházení a profesionálním sportovcům bylo povoleno trénovat venku. Nemohl se dočkat.

„Jsem tak natěšený, až budeme zase závodit, že to úplně přebíjí můj strach z toho, co všechno může způsobit koronavirus,“ přiznává Landa v rozhovoru pro list AS. „Vidím sám sebe na pódiu Tour. Proč ne? Budeme o to bojovat. Lidé jako Pello Bilbao, Cortina, Caruso, Poels a Teuns mi pomohou.“

Před Tour plánuje účast na přípravném závodě Dauphiné. A po Tour možná pojede také Vueltu, která ve druhé polovině října odstartuje z jeho rodného Baskicka. „Letos má ideální trasu pro mě, se spoustou hor,“ připomíná.

Ovšem teď je veškerá jeho pozornost upřena do Francie, k nejslavnějšímu klání cyklistického světa. Letošní Tour nazývá „příležitosti mého života“.

A pokud se jej zeptáte na největší soky...

Egan Bernal a Geraint Thomas budou s podporou kolektivní síly Ineosu nejsilnějšími soupeři,“ odvětí.

Všimněte si, jméno Chrise Frooma nezmíní.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa