ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Lidí na bicyklu v Praze přibývá díky sdíleným kolům, stoupl i počet nehod

  • 43
Obliba cyklistiky v Praze roste. Podle sčítačů Technické správy komunikací jezdí kolaři nejčastěji v Modřanech nebo pod Vyšehradem. Oproti loňsku stoupl jejich počet v nejexponovanějších ulicích o padesát procent. Může za to hlavně obliba systému sdílených kol. S tím ale přibývá také nehod.

V některých místech Prahy meziročně výrazně narostl cykloprovoz. V centru to platí například o Karlínu, Libni či Novém Městě, na periferii přibylo kolařů na Šeberově. Vyplývá to z aktuální statistiky Technické správy komunikací (TSK) shrnující data za rok 2018.

Intenzita cyklodopravy stoupla loni v Praze téměř o 2,5 procenta ve srovnání s rokem 2017. Nejvíce kol průzkum zachytil v květnu, nejnižší cykloprovoz TSK registruje v chladných dnech prosince a února, mírnější pokles byl zaznamenán v parných dnech července a srpna.

Takřka čtyři tisíce cyklistů se loni prohnaly během všedního dne cyklostezkou v libeňské ulici U Českých loděnic. Celkem tam v uplynulém roce projelo na kole více než 175 tisíc lidí. V porovnání s rokem 2017 to představovalo nárůst o 56 procent, což znamená v rámci hlavního města nejvyšší údaj zachycený sčítači TSK. 

„Automatické cyklosčítače umožňují získávat on-line data celoročně po 24 hodin denně a mít tak podrobný přehled o provozu cyklistů v různých ročních obdobích, stejně jako o vývoji intenzit během dne či týdne,“ uvedla Barbora Lišková, mluvčí TSK.

Provoz podle dat TSK v meziročním porovnání vzrostl i o více než pětinu, též na dalších místech metropole – mimo jiné u Hlávkova mostu, na stezce jižně od Vyšehradského tunelu, na Rohanském nábřeží anebo mezi šeberovskými ulicemi K Jelenám a V Honu.

Naopak největší meziroční propad cyklistického provozu, o polovinu, zaznamenala TSK u mostu přes plavební kanál na Císařské louce. Způsobila to absence Trojské lávky. O pětinu v porovnání let 2017 a 2018 ubylo kolařů také v úseku modřanských ulic Vltavanů a U Kina. Modřany však nadále zůstávají lokalitou s nejvyšším počtem zachycených cyklistů v obou směrech.

Kola sedlá mládí

Lidé v Praze kolům důvěřují rostoucí měrou, zda jde o stabilní a dlouhodobý trend, není však jasné. 

Praha v sedlech

391 355 cyklistů napočítaly loni sčítače na křížení modřanských ulic Vltavanů a U Kina. V roce 2017 tudy projelo 501 431 jezdců, meziroční pokles činí 22 procent, přesto toto místo zůstává z pohledu cyklisty nejfrekventovanější v hlavním městě. 

Nárůst provozu o 56 procent evidují statistiky na cyklostezce v libeňské ulici U Českých loděnic. Za uplynulý rok tamtudy projelo 175 139 kolařů, o rok dříve to bylo 111 916 jezdců. 

6 949 průjezdů byl nejvyšší denní provoz cyklistů v hlavním městě, zaznamenaly jej sčítače na Podolském nábřeží u Vyšehradského tunelu. Na druhém místě se co do hustoty cykloprovozu umístilo zmíněné křížení ulic Vltavanů a U Kina, kudy projelo 4 687 kolařů, stalo se tak o víkendu. Naopak nejnižší denní provoz TSK zaznamenala v cyklopruzích v ulici Na Petřinách, ve všední den tam projelo 144 cyklistů. 

139 nehod zaviněných cyklisty se stalo v roce 2018. Lehká zranění utrpělo 82 lidí. V roce 2017 to bylo 98 nehod s 55 lehkými zraněními.

„Nemáme vlastní analýzu, nárůst tedy nemůžeme spolehlivě potvrdit,“ uvedl Jakub Holzer ze společnosti Auto+Mat, která prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě.

Nicméně podle expertů platí, že podmínky pro jízdu na kolech se v hlavním městě každoročně zlepšují. Metropole má aktuálně více než 500 kilometrů značených cyklotras.

A přibývají další nové úseky, například okolo Košíkovského potoka, mezi Kolodějemi a Újezdem nad Lesy či z Horních Počernic na Běchovice.

„Ovšem infrastruktura, která by přitáhla masově další cyklisty, zatím příliš nepřibývá. Tahounem nedávných nárůstů tak může být bikesharing a zatím nepotvrzený trend, který můžeme sledovat s mírným předstihem v zemích na západ od ČR, kdy se jízda na kole po městě dostává především mezi mladšími obyvateli takříkajíc do módy,“ vysvětlil Jakub Holzer.

Bicykly podle dlouhodobého výzkumu z let 2014–2016 v hlavním městě slouží hlavně ke sportu a zábavě. Z průzkumu TSK vyplynulo, že kolo na cestu do práce v Praze užívá procento lidí, hromadnou dopravu 42 procent a více než pětina chodí pěšky nebo používá osobní vůz.

V centru výrazně přibylo nehod

S cyklisty na pražských komunikacích přibývá i nehod, které zavinili. Loni se jejich počet vyhoupl takřka ke 140, zatímco roku 2017 šlo o necelou stovku případů.

„Rok 2018 je zcela výjimečný v tom, že nehody vzrostly v centru Prahy výrazně více než v okrajových částech,“ uvádí policejní analýza nehod cyklistů.

Počet cyklistických nehod vzrostl v porovnání s průměrem z let 2013–2017 mimo centrum o 15 procent. Ovšem v obvodech Praha 1 a 2 vzrostl o takřka 88 procent. „Domníváme se proto, že se na tom podepisuje právě větší počet méně zkušených cyklistů využívajících především bikesharing,“ komentoval problémy v centru Jakub Holzer.

Naprostá většina nehod končí nanejvýš lehkým zraněním. Policejní svodky registrují jen dva případy nehody, která skončila vážným zraněním. V jednom případě se jednalo o náraz do pevné překážky v Čimickém údolí. Další byl náraz do tramvaje v Zenklově ulici.

Otestovali jsme sdílená elektrokola (listopad 2017):

19. listopadu 2017

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv