ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Dráha ruzyňského letiště se vrací do hry, protesty starostů a ekologů nepomohly

  • 7
Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti Letiště Václava Havla a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze ohledně vyškrtnutí projektu dráhy ze Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Podle ekologů stavba odporuje klimatickým cílům, starostové se zase obávají vzniklého hluku.

Proti stavbě za desítky miliard korun jsou vedle dotčených středočeských obcí také čtvrti hlavního města v blízkosti vzdušného přístavu a ekologické iniciativy. „Rozšiřování letiště vidím jako projekt odporující našim klimatickým závazkům a přímo v rozporu se snahou snížit emise skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030,“ komentovala rozhodnutí NSS Valentýna Heřmánková z organizace Arnika.

Nelichotivé umístění pro Ruzyni. Žebříček ji řadí mezi nejhorší letiště

Rozhodnutí NSS řeší i představitelé radnic dotčených možnou výstavbou. Podle nich ale nemusí být ještě tak zle. Vyhovění kasační stížnosti neznamená, že se začne na Ruzyni obratem budovat ranvej.

„NSS věc vrátil k projednání zpět pražskému krajskému soudu, vyčetl mu ne zcela detailní zdůvodnění tzv. kumulativních vlivů stavby (např. společné působení stejného vlivu, např. hluku, z více zdrojů – pozn. red.). Nyní s městskou částí Praha-Suchdol věc doplníme a dál budeme řešit. Proces běží, případ leží u Krajského soudu Praha,“ popsal aktuální situaci Viktor Komárek (STAN), starosta Nebušic.

Dvojnásobek cestujících

18 mil. cestujících odbavilo Letiště Václava Havla v předcovidovém roce 2019.

10,7 mil. cestujících odbavilo v loňském roce 2022.

0,96 je průměrný počet cest letadlem na jednoho Čecha.

Ekologové z Arniky poukazují i na další překážku. Podle nich 26. října 2021 skončila platnost již jednou prodlouženého rozhodnutí o pozitivním stanovisku EIA (posuzování vlivů stavebního záměru na životní prostředí – pozn. red.). „Letiště o další prodloužení požádalo v létě 2021, z ministerstva životního prostředí ale zatím žádné rozhodnutí nepřišlo,“ konstatovala Arnika

„Projekt považuji za nesmysl. Obzvlášť v dobách, kdy se létá výrazně méně a investice 55 miliard korun by se dala vložit do jiných, smysluplnějších akcí. Opravdu si nemyslím, že to je letiště. Do budoucna nejen z hlediska hlukové zátěže, ale i různých emisí a škodlivin se to jistě nezmění,“ uvedl starosta Komárek.

Vedení letiště je spokojeno. „Jsme přesvědčeni, že bez moderního a bezpečného letiště s dostatečnými provozními kapacitami se neobejde žádná vyspělá ekonomika ani stát. Bez ohledu na situaci poznamenanou pandemií covidu-19 musíme počítat, že podle dostupných prognóz se letecký provoz vrátí k výkonům z roku 2019 kolem roku 2026,“ uvedl Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Letiště Praha loni odbavilo 10,7 milionu pasažérů, předcovidová čísla nedohnalo

Pozitiva z nebe

„Letiště Praha již připravuje realizaci dlouhodobých rozvojových projektů, které zahrnují především rozšíření Terminálu 2 a úpravu dráhového systému. Díky tomu bude schopné navýšit provozní kapacity,“ doplnil Jiří Pos.

Po zprovoznění paralelní dráhy letiště slibuje uzavřít vedlejší dráhu 12/30, která hlukem ovlivňuje statisíce obyvatel Prahy a Kladenska. Zároveň má dojít k uzavření provozu letiště od půlnoci do 5.30 hod.

Dřívější záměry předpokládaly dostavbu v roce 2028. Plán před třemi lety schválili i pražští zastupitelé. Záměr se na různé úrovni řeší již téměř dvě desítky let.