Že parkovací zóny dorazí i do Prahy 5 a 6, je jasné. Zbývá vyřešit, na jak velkém území budou. A jaký budou mít význam. Radnici Prahy 5 s rozhodováním už pomohlo předchozí vedení, které návrh nechalo vypracovat před třemi roky.
V něm se počítá s tím, že zóna se potáhne od hranice s Prahou 1 ve Vítězné ulici, obsáhne celý centrální Smíchov, bude kopírovat Holečkovu a Plzeňskou ulici a zahrne i oblast kolem smíchovského nádraží.
Zóna už ale zřejmě nezasáhne rezidenční části Prahy 5, například lokalitu Na Hřebenkách. "Bavit se ale určitě budeme například o sídlišti Barrandov," připustil místostarosta Prahy 5 Jiří Vejmelka.
Je dobře, že praha 5 i 6 chtějí zavést parkovací zóny?
Podle Vejmelky je v některých místech možné počítat s rozšířením původního plánu. Radnice Prahy 5 si totiž zřejmě nechá vypracovat studii, která bude řešit celou městskou část. Už teď je téměř jisté, že rozšiřovat se bude zóna v Radlicích.
"Aktualizace už hotového plánu území chceme provést do konce roku. Příští rok během jara či léta bychom mohli zóny spustit," uvedl Vejmelka.
V plánu jsou i smíšené zóny
Pokud magistrát nebude výrazně měnit pravidla, rezidenti zaplatí za parkovací kartu 700 korun ročně.
Otazníky jsou kolem novinky v podobě smíšených zón, které testuje například Praha 2 (více čtěte zde). Jejich výhoda spočívá v tom, že v noci tu zaparkují pouze rezidenti, přes den kdokoliv, kdo si za stání zaplatí.
A to se radnicím Prahy 5 a 6 líbí. Tento systém je totiž vůči řidičům mnohem přívětivější. "Umím si představit, že hodina stání ve smíšené zóně bude za 15 až 20 korun," řekl Vejmelka.
Praha 6 chce také prosadit, aby obyvatelé rezidenční části, kteří nebudou mít zóny před domem, měli možnost zaparkovat v těchto zónách v centru své čtvrti - za předpokladu, že si koupí rezidenční kartu za 700 korun.
Smůlu budou mít obyvatelé nájemních bytů bez trvalého bydliště. Ti parkovací kartu nedostanou.