V první etapě začne regulované parkování platit v ulicích Vinohrad a Vršovic na území Prahy 10, od října potom ve Strašnicích a ještě o měsíc později se parkovací zóny rozšíří i do Malešic.
Obyvatelé Prahy 10 si mohou parkovací oprávnění vyzvedávat už od poloviny července, ale mnozí to nechávali až na poslední chvíli. Ještě minulý týden tak byla výdejna často poloprázdná. „Aktuálně máme vydáno zhruba 5 500 oprávnění, fronty se již v posledních dnech oproti předchozímu období tvoří,“ sděloval tehdy místostarosta Prahy 10 pro dopravu Martin Sekal.
Podle jeho slov městská část předpokládá, že do začátku září vydá kolem 10 tisíc oprávnění. Celkově je v desáté městské části přibližně 25 tisíc parkovacích stání a obdobný počet oprávnění by ve finále mohla Praha 10 svým občanům vydat.
Lidé si v současnosti potřebný dokument vyzvedávají ve výdejně, která vznikla v místě bývalého zastupitelského sálu v 1. patře radnice ve Vršovické ulici. „Tato varianta nakonec dostala přednost před prostory mimo budovu úřadu, takže občané nejsou vystaveni diskomfortu nové adresy a radnice zároveň výrazně ušetří za pronájem,“ vysvětluje Sekal. Mimo to ale mohou zájemci získat parkovací oprávnění i elektronicky s využitím online aplikace.
Prostor pro připomínky
Městská část také vyvrací některá nařčení, že obyvatelům neposkytla dostatek informací. Podle jejího vedení například vznikla podrobná brožura věnovaná zónám, kterou lidé dostali do schránek. Dále prý jsou průběžné informace na webových stránkách radnice nebo na sociálních sítích.
Do modré zóny může i auto psané na nerezidenta, zastal se soud manželů |
A už dříve měli občané možnost se k celému projektu vyjádřit. Buď ještě loni přímo při veřejném projednávání v Kulturním domě Barikádníků, nebo následně formou písemných připomínek. Mnohé z nich pak radnice podle tvrzení Martina Sekala také do finální podoby zapracovala.
Veškerá související značení i další potřebné vybavení však přímo v ulicích aktuálně instaluje městská společnost Technická správa komunikací (TSK). „V současné době máme označeno 70 až 80 procent území a také budujeme parkovací automaty,“ komentuje stav týden před spuštěním první etapy mluvčí TSK Barbora Lišková a dodává, že pokud se nestane nic mimořádného, společnost stihne všechny práce do příštího pondělí. Po vydání všech potřebných povolení by pak TSK měla ihned začít umisťovat značení i do dalších oblastí Prahy 10.
Ořechovka i Letňany
Nakreslením modrých pruhů v Praze 10 postupné rozšiřování parkovacích zón po hlavním městě ještě zdaleka nekončí. Už během letošního podzimu zavede magistrát po dohodě s městskými částmi zóny také v oblasti Ořechovka a zbylé části Hanspaulky v Praze 6 nebo na sídlišti Podbělohorská a na Cibulce v Praze 5.
Na přelomu roku se pak do systému nově zapojí také Prosek, Střížkov, Krocínka i frekventované ulice Poděbradská a Novovysočanská v Praze 9. Bude se tak jednat o první rozšíření v této městské části poté, co zde teprve letos v lednu začala platit regulace parkování.
Vedení Prahy 9 schválilo rozšíření parkovací zóny, platit začne v lednu |
A právě v reakci na tyto kroky začnou od příštího roku vůbec poprvé fungovat zóny také v sousední Praze 18. „My v Letňanech jsme byli nuceni urychleně reagovat na rozhodnutí Prahy 9, a tak chránit své občany před parkujícími ze Středočeského kraje, kteří by v mnohem větší míře parkovali v Letňanech,“ prohlásil nedávno radní Prahy 18 Stanislav Nekolný.
Brzké zavedení zón placeného stání si kromě toho v polovině letošního července odsouhlasili i radní městské části Praha-Klánovice. Ta leží na frekventované železniční trati mířící od Kolína dále do centra města a právě v okolí nádraží mnozí lidé dojíždějící do Prahy za prací uzamykají svá auta. Místní obyvatelé pak nemají kde parkovat.
Navíc městská část očekává ještě zhoršení situace se začátkem října, kdy zavádějí regulaci parkování vedlejší Úvaly ležící už ve Středočeském kraji. Takzvané modré zóny začaly poprvé fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Nyní už jsou namalovány v celém širším centru města.
Pravidla pro stání v parkovacích zónách
|