Památkově chráněnou Fantovu budovu pražského hlavního nádraží opět zdobí plastika zlatých křídel z roku 1907. (7. dubna 2021) | foto: Twitter

Plastika zlatých křídel opět zdobí Fantovu budovu na hlavním nádraží

  • 3
Památkově chráněnou Fantovu budovu pražského hlavního nádraží opět zdobí plastika zlatých křídel z roku 1907. Socha, která je součástí sousoší okřídleného kola, se zhruba rok rekonstruovala. Na Fantově budově se dokončují opravy střechy a fasády, dále se budou renovovat i vnitřní prostory secesní budovy.

„Jedná se o jednu z posledních fází rekonstrukce fasády budovy. Po osazení křídel zbývá udělat střešní plášť a zbytky fasády,“ řekl náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert ze Správy železnic. Rekonstrukce fasády a střechy, jejíž celková cena bude asi 220 milionů korun, by tak podle Göpferta měla být dokončená letos v červnu. Následovat budou ještě dokončovací práce.

Zlatá křídla restaurátoři před umístěním na historickou budovu také opětovně zlatili. Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové se použilo 4 875 plátků 24karátového zlata. Doplnila, že rekonstrukce plastiky byla nutná, protože z důvodu zkorodovaní ocelové konstrukce zlatých křídel hrozilo, že ozdoba z budovy spadne.

Správa železnic má v plánu do roku 2023 opravit i vnitřní prostory Fantovy budovy, která tvoří spolu s přilehlou halou nad nástupišti největší secesní památku v Česku. Odhadovaná cena je podle dřívějších informací od Správy železnic 250 milionů korun. 

Pražskou Fantovu budovu v létě zahalí lešení. Opravy potrvají 2,5 roku

Opravovat se budou mimo jiné velké historické sály v severní části Fantovy budovy a jejich zázemí. Reprezentativním prostorám by se měla v co největší míře vrátit původní historická podoba. Cestujícím by v budově měla být po dokončení oprav k dispozici kavárna, restaurace, čekárna nebo dětský koutek.

Rekonstrukce secesní budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a Správa železnic jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Případ má stále soudní dohru, italská společnost podala čtyři žaloby.

Správa železnic má na starosti provoz a rozvoj vlakových nádraží od roku 2016, kdy je převzala od Českých drah. V ČR je přes 3 000 nádražních budov.

,