Pražské stavební předpisy (PSP) město rozdělují na sedm zón, ve kterých s pomocí výpočtu stanovují povinný počet parkovacích míst podle postavené hrubé podlažní plochy. Zatímco nyní je parkování nutné stavět i v centru, připravované úpravy by umožnily stavět domy bez stání. „Chceme umožnit, aby mohly vznikat i projekty pro lidi, kteří auto vůbec nemají a nepotřebují,“ uvedl radní města pro bydlení Adam Zábranský (Piráti).
Minima parkovacích stání se podle návrhu sníží na celém území města včetně jeho okrajových částí. Zachován má zůstat maximální počet parkovacích míst, který je stanoven na dvě stání na jednu bytovou jednotku.
„Návrh nově zohledňuje více do detailů dostupnost veřejné dopravy se zaměřením na kolejovou dopravu,“ dodal náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Město podle něj chce úpravou snížit míru regulace a umožnit trhu reagovat na poptávku, protože byty bez nutnosti stavět parkování můžou být výrazně levnější.
Návrh nyní budou připomínkovat městské části, poté o něm bude znovu hlasovat vedení města. Radní schválili prodloužení připomínkování na 45 dnů, aby měly radnice dostatek času se k úpravám vyjádřit. „Je zřejmé, že kolem toho nějaká diskuze bude,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09), který byl do nového zastupitelstva zvolen jako lídr hnutí STAN.
Záměr ocenila ředitelka strategie developerské firmy UDI Group Marcela Fialková. „Tam, kde chceme dosáhnout dostupné ceny a v místech, kde je kvalitní veřejná doprava, tak velké množství parkovacích míst, jaké jsme povinni stavět dnes, kupující většinou ani nevyužijí a prodáváme je často lidem z okolí,“ uvedla. Dodala, že není třeba se obávat, že by developeři ve snaze snížit ceny bydlení nestavěli parkovací stání vůbec.
Návrh schválila dosluhující rada složená ze zástupců Pirátů, Prahy Sobě, TOP 09 a STAN, která po volbách vede Prahu do zvolení nového vedení magistrátu.