Říká se, že srážky s lesní zvěří hrozí hlavně na podzim a v létě, kdy zvířata migrují za potravou. Není to však pravidlo. Živou překážku je nutné předvídat v každém období.
"Loni se stalo ve středních Čechách 3 076 nehod se zvěří, naštěstí žádná nebyla smrtelná. Rok předtím ale několik lidí zemřelo," říká Jaroslav Hořín, který situaci sleduje pro organizaci BESIP.
Ve Středočeském kraji je hned několik nebezpečných úseků, kde ke srážkám dochází často. Situaci mapuje policie, Ředitelství silnic a dálnic nebo myslivci.
Nejčastější jsou nehody na Mladoboleslavsku
Letos drží prvenství ve výskytu takových nehod okres Mladá Boleslav, kde už se jich stalo 71. Následuje Příbram se 42, Kladno s 38 a Benešov s 37 případy.
"Na Mělnicku dochází ke střetům nejvíce v blízkosti lesních porostů nebo na komunikacích mezi loukami a poli. Jedná se hlavně o Mšensko, Liběchovsko a Kokořínsko. Tudy prochází i silnice I/9 mezi Mělníkem a Dubí," říká vrchní inspektor z Mělníka Václav Tichý.
NEBEZPEČNÉ ÚSEKY VE STŘEDNÍCH ČECHÁCHKde v kraji se řidiči nejčastěji mohou střetnout se zvěří: Na silnici 1/9 mezi Mělníkem a Dubou Zdroj: Policie ČR |
"Situaci sledujeme a vymýšlíme řešení. Na R10 na Liberec budou nové ploty, okolo R4 na Dobříš dáme pachové ohradníky a R6 budeme také oplocovat," říká provozní náměstek ŘSD Zdeněk Mečíř.
Pachový ohradník je speciální pěna nastříkaná každých 50 metrů, která zvěř od dálnice odpudí.
Kolem nově stavěných dálnic se ploty nebo jiné zábrany proti zvěři stavějí zároveň se silnicí. ŘSD nyní slibuje, že na podzim by takto měly být zabezpečeny i rizikové úseky na stávajících komunikacích.
Nejhorší situace je na R10 ve směru z Prahy na Liberec
Kdo jede po silnici R10, měl by být opatrný na 14. až 20. kilometru směrem na Liberec, což je lesní úsek. Strakonická R4 je nebezpečná od vysílače Cukrák po Dobříš. Na silnici R6 do Karlových Varů je nebezpečná část mezi Kačicí a Novým Strašecí. Trasa z Prahy na Chomutov po R7 nezaznamenává větší problémy.