Sníh a špatný start. Po pádu letadla před 70 lety zahynulo v Hostivici 13 lidí

  10:00
Před 70 lety, 12. ledna 1954, se v Hostivici u Prahy stala jedna z nejtragičtějších leteckých nehod na našem území. Stroj v barvách Československých aerolinií mířící do Ostravy se krátce po startu zřítil. Ze 14 cestujících a 4 členů posádky nepřežilo 13 lidí. Při tragédii sehrála roli kombinace špatného počasí a rozhodnutí kapitána nevyužít pro start celou vzletovou dráhu.
Fotogalerie3

Nehoda letadla v Hostivici, kterou nepřežilo 13 lidí. (12. ledna 1954) | foto: Slavoj Kovařík

Stroji Douglas DC-3 se za silného větru a ze zasněžené ranveje nepodařilo nabrat výšku a po nárazu do stožárů elektrického vedení se zřítil ve východní části obce, asi sto metrů od obytných budov, mezi železničními tratěmi do Dejvic a na Smíchov.

Jak píše web hostivickahistorie.cz s odkazem na knihu Nehody dopravních letadel v Československu (2. díl), letoun byl vyroben v roce 1942 a jen hodinu před startem do Ostravy přiletěl z Košic. Posádku tvořili kapitán Jan Housa, druhý pilot Jiří Levý, radiotelegrafista Miroslav Kalenda a palubní mechanik Miroslav Häusler.

Letadlo startovalo ve 13:55 hodin z tehdy hlavní dráhy ruzyňského letiště (04-)22, jejíž osa směřuje přímo na centrum Hostivice. Dráha byla pokrytá sněhem 8 až 10 cm. Z tohoto důvodu mělo letadlo menší rychlost než obvykle, po vzletu se letadlo vyklonilo doleva a směřovalo na komín Zadákovy továrny v Nádražní ulici.

Ostrou levou zatáčkou se pilot komínu vyhnul, ale poté již jižně od trati Praha – Kladno přerazil železný stožár elektrického vedení a další dřevěný sloup a dopadl na zem. Tehdejší pole je nyní zastavěno skladovými halami v Archeologické ulici, není odtud ale daleko k zástavbě Nouzova za smíchovskou tratí. Při dopadu se trup letadla zlomil, přední část se převrátila a zadní zůstala v normální poloze. Krátce po dopadu začalo letadlo hořet.

Zemřeli všichni členové posádky a devět cestujících, zbývajících pět cestujících bylo převezeno do nemocnice v Motole.

Jakmile bouchly nádrže, byl konec

Můj otec ihned vyběhl k místu katastrofy, ale to už tam doběhl jako první pan Červinka, který byl zrovna na zahradě a štípal dříví.

Se svou sekerou začal vysekávat v trupu díru v místě nejsilnějšího bouchání.

To už dobíhali někteří další lidé z okolí.

Letadlo zlověstně prskalo a pozvolna hořelo. Vysekaným otvorem pak společně vytáhli dva těžce popálené muže a také palubní stevardku. Ti dva muži svá těžká zranění údajně nepřežili.

Zachránci měli všichni neuvěřitelné štěstí, protože krátce po tom, jak odnesli zraněné od vraku a pokoušeli se je ošetřit, v Dakotě explodovaly palivové nádrže a to byl konec pro všechny, co zbyli na palubě.

Neuvěřitelný žár už zachráncům znemožnil přiblížit se zpět k trupu. To se k nim už připojili i ti dva šťastlivci, kteří náhodně vypadli z porušeného trupu.

Zdroj: Z výopovědi tehdy 14letého svědka. AFC-Aviation Fan Club, web leteckabadatelna.cz

Letělo hrozně nízko a točilo se doleva

„Tohle letadlo letělo hrozně nízko a točilo se doleva...,“ popsal v knize Nehody dopravních letadel v Československu nehodu jeden ze svědků. „(Dřevěný sloup) rozpáral břicho letadla až k ostruze zadního kolečka. Touto dírou pak vypadly dvě osoby. Zmrzačené letadlo pokračovalo v pádu. Trup se smýkal ještě tak 50 metrů a vše se divným tichem zastavilo,“ vzpomínal tehdy čtrnáctiletý mladík na leteckou katastrofu.

Po nárazu na zem se trup letadla zlomil, přední část se převrátila na záda zatímco zadní zůstala v normální poloze. Než letoun začal hořet, podařilo se za pomoci místních obyvatel několika cestujícím opustit vrak stroje.

„Jeden zachráněný byl patrně v šoku a běhal okolo letadla a stále křičel, že musí jít dál od ohně. Museli ho chytit a odtáhnout pryč,“ uvedl další svědek katastrofy, kterou završil požár živený palivem z nádrží.

Vyšetřovací komise tehdy zjistila řadu nedostatků v organizaci provozu na letišti i v přípravě letadla na start. Například palubní mechanik nemohl být přítomen předletovému ošetření letadla a poté ho převzít, protože teprve krátce před tím přiletěl zpožděným spojem z Berlína. Mistr startu pak nepřevzal od mechaniků i kontrolorů záznam o ošetření letadla (ten po pádu stroje shořel).

Ze stabilizátoru letadla bylo odmontováno odmrazovací zařízení a letadlo nemělo být v provozu, pokud vlivem počasí mohlo dojít k námraze, a dále nikdo nekontroloval polohu těžiště letounu podle nákladu a dokonce ani kvalitu pohonných hmot plněných do letadel.

Místo nehody letounu z 12. ledna 1954

Místo nehody letounu z 12. ledna 1954

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Malá rychlost při startu, nevyužití celé dráhy

Hlavní příčina nehody však spočívala v malé rychlosti při startu. Pilot startoval z křižovatky s pojížděcí dráhou a nevyužil tak zhruba čtvrtinu délky startovací dráhy. Není jasné, zda letadlo odpoutal od země až na konci dráhy, každopádně při přerušení startu a přejetí dráhy by sice došlo k poškození letadla, ale následky by nebyly tak tragické.

Na poli u Hostivice se toho lednového uzavřela se i sedmiletá služba Douglasu DC-3 s imatrikulací OK-WDS. Ten se o necelé čtyři roky dříve zapsal do historie jako jedno ze tří letadel, kterými bývalí čs. příslušníci britského Královského letectva (RAF) v březnu 1950 emigrovali z komunisty ovládnutého Československa na Západ. Letadlo se po jejich úletu vrátilo do ČSR.

Nehoda z ledna 1954 patří mezi nejtragičtější letecká neštěstí na území nynější České republiky, jen málokterý pád letadla si totiž vyžádal přes deset lidských životů.

Vůbec nejvíce obětí měla nehoda letounu DC-9 jugoslávské společnosti Adria 30. října 1975 u pražského Suchdola. Ze 120 lidí na palubě jich při katastrofě těsně před přistáním zemřelo 79, z toho 75 na místě a čtyři později v nemocnici. Příčinou nehody byl tehdy řetězec chyb pilotů.

Na území Československa se pak nejhorší letecká katastrofa stala 24. listopadu 1966, kdy Iljušin Il-18 bulharské společnosti TABSO narazil krátce po startu z bratislavského letiště do kopce v Malých Karpatech. Při nehodě zemřelo všech 82 lidí na palubě. Mezi pasažéry byli i občané Československa a například i bulharský velvyslanec v Berlíně generál Ivan Byčarov. A jelikož vyšetřování neurčilo příčinu neštěstí, padla později mezi příznivci konspirativních teorií i verze atentátu.

Autoři: ,

V Krči zmrzla voda z prasklého potrubí, bourala auta i autobus

Nejčtenější

Policie pátrá po identitě ženy oběšené na dětském hřišti, zveřejnila její fotku

Policie pátrá po totožnosti ženy, která se na začátku letošního ledna oběsila na dětském hřišti v Praze. Na svém webu zveřejnila fotografie ženy a jejího oblečení. Pokud má někdo jakékoliv informace...

Strážníci se zapnutými majáky se srazili s jiným řidičem. Policie určila za viníka jeho

V pátek večer vyjížděli městští policisté ke skupině agresivních lidí s bojovým psem, kteří obtěžovali kolemjdoucí. K zásahu ale nedojeli, na Trojském mostě do nich narazil řidič jiného vozidla.

U Benešova bourala tři auta. K hledání uprchlého řidiče policie nasadila i vrtulník

Hlavní tah z Prahy na Tábor dnes ráno u Benešova uzavřela nehoda osobního a nákladního auta a dodávky. Jednoho lehce zraněného účastníka nehody záchranáři převezli do nemocnice. Řidič dodávky utekl,...

Policisté zasahovali v hotelu v Praze kvůli pořezanému cizinci, výbušninu nenašli

Policie zasahovala v neděli v hotelu na pražském Smíchově s podezřením na přítomnost výbušniny v jednom z pokojů. Přijela na výzvu personálu hotelu, který na klice našel podezřelý drát. Před 17....

Podezřelým z napadení dívek je úředník ministerstva, už dostal výpověď

Podezřelým z listopadového brutálního napadení dvou dívek v Praze je zaměstnanec ministerstva spravedlnosti. Resort už s jednatřicetiletým mužem rozvázal pracovní poměr. Oznámil to ministr Pavel...

Zběsilá jízda opilého řidiče. Před policisty uháněl 230 km/h, zastavil ho až strom

Více než jedno a půl promile alkoholu v krvi měl třiatřicetiletý řidič, který ujížděl policistům na Kolínsku rychlostí až 230 km/h. Na silnici číslo 12 směrem na Prahu nebezpečně kličkoval, přejížděl...

11. února 2025  15:30

Nelegální sklad v Sapě skrýval prošlé potraviny, rozmrazené maso zapáchalo

Veterinární inspektoři v pražské Sapě odhalili nelegální sklad potravin a v něm více než tunu živočišných produktů v nevyhovujícím stavu, část potravin byla prošlá. Provozovateli hrozí za porušení...

11. února 2025  15:29

Podchlazené jehně téměř nemělo šanci, spasila jej rychlá akce, masáž i sunar

Jen minimální šanci na přežití mělo opuštěné novorozené jehně, které našli kolemjdoucí na Praze 11. Bylo slabé, bez mleziva a v kritickém stavu. Svému osudu však vzdorovalo statečně. Jeho nálezci do...

11. února 2025  14:12

Na Vysočanské radiále boural náklaďák a několik aut, řidič nedobrzdil do kolony

Větší počet složek IZS zasahoval v Praze na Vysočanské radiále před sjezdem do Budovatelské ve směru na Prosek. Na místě se srazilo šest vozidel. Zdravotníci ošetřili přibližně 20letého muže s...

11. února 2025  11:02,  aktualizováno  13:54

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Mám nádory v plicích a nejdou chirurgicky odstranit, prozradila Konvičková

Zpěvačka Markéta Konvičková (30) se už šest let léčí s nádorovým onemocněním, které se projevuje i na jejím vzhledu. V...