Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice...

Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice, jejíž vestibul bude už zasahovat do Středočeského kraje. | foto: Metroprojekt Praha a.s.

DPP uzavřel smlouvu na stavbu první části metra D, vyjde na 13 miliard

  • 16
Pražský dopravní podnik uzavřel v úterý večer smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D. Dosud mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Nyní všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu.

První úsek metra postaví mezinárodní sdružení pěti společností Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin.

Sdružení metro postaví za 13,75 miliard korun. Dopravní podnik původně cenu odhadl na 10 miliard, ale v průběhu roku, kdy spor o tendr trval, se cena kvůli inflaci navýšila.

“Rozhodnutí Ministerstva dopravy o nepodjatosti magistrátu je dobrou zprávou pro všechny Pražany i návštěvníky Prahy, kteří by se rádi projeli metrem D co nejdříve. Chceme stavět, a ne s rukama v klíně sledovat, jak se postupně zdražují stavební práce i materiály,” řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Námitky k tendru podala v loňském roce firma Eurovia CS a Úřad pro ochranu hospodářské soutěž (ÚOHS) zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít s vítězem tendru smlouvu. Předseda Petr Mlsna nyní svým rozhodnutím potvrdil rozhodnutí ÚOHS z letošního března, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku. Rozhodnutí je pravomocné, informoval úřad v tiskové správě.

„Dodavatel Eurovia CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele,“ uvedl Mlsna.

ÚOHS už v prvním stupni nenašel žádné pochybení, Eurovia proti jeho rozhodnutí podala rozklad k předsedovi úřadu. Ten ale všechny námitky k rozhodnutí první instance zamítl.

„Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není úřad oprávněn zasáhnout,“ uvedl Mlsna.

Úřad se námitkami Eurovii k tendru začal zabývat už loni v červenci, kdy také vydal předběžné opatření zakazující DPP uzavřít smlouvu. Loni v říjnu nařídil ÚOHS DPP, aby znovu posoudil námitky Eurovii k tendru. Správní řízení zabývající se průběhem celého tendru ale pokračovalo a s ním platilo i předběžné opatření. Nyní, když rozhodnutí úřadu nabylo právní moci, přestalo platit i předběžné opatření.

Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil pražský dopravní podnik a její hodnota přesahuje deset miliard korun. Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.

Nová linka metra má spojit Písnici a náměstí Míru. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.

,