„Obraťte se na Technickou správu komunikací,“ doporučil nejprve redakci tiskový mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník, který o značce umístěné vedle magistrály před pražským hlavním nádražím žádné informace neměl.
Prohlášení haly pražského hlavního nádraží památkou nebylo účelové, tvrdí NPÚ |
Následně tisková mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková uvedla, že značka TSK nepatří. „Není to dopravní značení,“ řekla redakci iDNES.cz. Ceduli poté přirovnala k reklamě.
Umístění značky prověřilo také místní oddělení policie. „Byla tam umístěná nelegálně,“ vyhodnotil tiskový mluvčí pražské policie Jan Rybanský s tím, že značka se na místě příliš dlouho neohřeje a bude co nevidět odstraněna. Kdo ceduli k magistrále umístil, policie neví, stejně tak nebylo zatím rozhodnuto, zda se tím bude dále zabývat.
Umístění dopravního značení schvaluje příslušný úřad a potřebuje k tomu právě i souhlas policie. V případě dálnic jde o ministerstvo dopravy, pro silnice I. třídy krajský úřad, a pro silnice II. a III. třídy jde o obecní úřad s rozšířenou působností.
Z dosavadních zjištění je tedy zřejmé, že ceduli na magistrálu umístil nějaký vtipálek jako recesi. Magistrála ani žádné její části totiž nefigurují v památkovém katalogu Národního památkového ústavu, v něm jsou pouze stavby v její těsné blízkosti, konkrétně areál hlavního nádraží – Fantova budova, hala nad kolejištěm a také nová odbavovací hala, která se pod magistrálou částečně nachází. Ta je v katalogu označená jako památka od počátku loňského prosince, což například Správa železnic kvůli výstavbě dřevěné konstrukce, která má na halu navazovat, označila za účelové.
Na podezřelé cedule u magistrály na sociální síti X upozornil novinář a moderátor Michal Půr.
Komentující pod jeho příspěvkem se většinou shodovali na názoru, že jde o něčí výstřelek. „To je real, nebo dobrej vtip?“ napsal uživatel Petr.
„Podle této cedule se jezdí vlevo,“ uvedl uživatel Vojta, který si všiml, že auta zobrazená na značce jezdí opačným směrem.
Instalace žertovné cedule může odkazovat například na stále narůstající automobilovou dopravu v Praze, na kterou upozorňuje například spolek 30 pro Prahu. Ten požaduje, aby Praha začala být výrazně aktivnější v plnění cílů, které si sama předsevzala, a aby základní rychlost v Praze změnila na 30 km/h. Počet automobilů v metropoli loni vzrostl na 1,22 milionu vozidel, což je jen o něco málo méně, než má metropole obyvatel. Na to, že si řidiči často v Praze dělají, co chtějí, upozorňuje například i účet na síti X s názvem Parkování v Praze, který sdílí hříšníky, kteří parkují tam, kde nemají.
Stejně tak by mohla značka souviset se snahou o podle mnohých kontroverzní rekonstrukci nádraží a přilehlého okolí nebo již zmiňovaným nedávným prohlášením odbavovací haly památkou.
O vítězném návrhu soutěže na přestavbu odbavovací haly informovali společně pražský dopravní podnik, Správa železnic a Magistrát hlavního města Prahy v listopadu. Vítězný návrh dánského architektonického studia vyvolal kontroverze kvůli nutnému ubourání části budovy, otevřenému prostoru nebo obecně kvůli vzhledu konstrukce, která se podle některých do Prahy nehodí.
Proti návrhu se postavil i Klub za starou Prahu a veřejnost pomocí petice, která již nasbírala necelých deset tisíc podpisů. Petenti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková a která je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let.