Výzkum agentury Datank nazvaný Místo pro život ukázal, že by si lidé ve středních Čechách přáli více bezbariérových autobusů. Firma oslovila letos v červenci 1 400 respondentů ve všech krajích Česka.
Ve středních Čechách jich bylo sto. Výzkum se týkal výhradně spojů městské hromadné dopravy a otázka byla jediná: "Jste spokojeni s počtem nízkopodlažních autobusů?"
Dvě třetiny z nich odpověděly ne. "Rozhodně nespokojených bylo čtrnáct, spíše nespokojených padesát," upřesnila Helena Pirnerová z agentury.
Střední Čechy se počtem bezbariérových spojů umístily na nelichotivém desátém místě ze všech čtrnácti krajů včetně Prahy. "Pouze sedmatřicet procent spojů MHD je zde nízkopodlažních," potvrdila Pirnerová.
V blízké době se co do počtu bezbariérových vozů v kraji očekává výrazná změna.
Hejtman Josef Řihák MF DNES řekl, že kraj s dopravci jednání na téma většího počtu nízkopodlažních autobusů aktuálně nevede.
"Protože nemáme stížnosti na nedostatek bezbariérových spojů," vysvětlil a poznamenal, že kraj na dotace pro dopravce v současné době nemá peníze.
S kočárky pomáhají muži
"Ve městě bychom určitě víc bezbariérových linek přivítali. Maminky s kočárky jezdí i do Milovic a Nymburka na úřady a nákupy. Dopravu by při větším počtu bezbariérových autobusů měly snazší i k lékaři. Vešlo by se jich i víc najednou," poznamenala Zlatuše Klempárová z Lysé nad Labem.
Nízkopodlažní spojeKrálovéhradecký 94,47 Zdroj: Datank Pozn.: podíl nízkopodlažních na celkovém počtu spojů v procentech, uveden jen výběr krajů |
Společnost ROPID, která organizuje příměstskou dopravu v regionu, stanovuje místním dopravcům minimální podíl autobusů s bezbariérovou úpravou.
V Praze to musí být minimálně dvacet procent a na příměstských linkách desetina spojů. "Dopravci to splňují, a pokud se ukáže, že tomu tak není, následuje sankce. Vše důkladně sledujeme," ujistil mluvčí společnosti Filip Drápal.
V Kladně, největším středočeském městě, je teď bezbariérová asi třetina městských autobusů z padesáti.
"I všechny další nové autobusy budou pravděpodobně nízkopodlažní. Tím plníme přání cestujících, aby byl jejich počet co nejvyšší. Nízkopodlažní vozy jezdí sedm dní v týdnu na tři směny," upřesnil ředitel společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Cestující v Mladé Boleslavi jezdí dokonce už jenom nízkopodlažními busy. "Celkem jich je čtyřiadvacet," spočítal jednatel mladoboleslavského Dopravního podniku Marek Džuvarovský.
Letos začala s nákupem nových autobusů také společnost Arriva. Do roku 2014 jich koupí celkem sedmnáct a dostane na to peníze z Evropské unie.
"Vozidla jsou vybavena výklopnou mechanickou plošinou umožňující snadný nástup i výstup cestujícím na invalidním vozíku i rodičům s kočárky," uvedl generální ředitel firmy Petr Čihák. S využitím autobusů počítá v oblastech Příbramska, Březnicka, Sedlčanska.
Na Příbramsku působí také dopravce Bosák bus, který provozuje kromě jiného linky z Příbrami do Prahy. "Na této trase jede jeden nízkopodlažní autobus denně," potvrdil vedoucí osobní dopravy firmy Jiří Sladký.
"Invalidé z Příbrami, kteří tuto službu před pěti lety vyžadovali, mají tento spoj k dispozici. Koupili jsme kvůli tomu nový autobus. Ale nyní prožíváme určité zklamání, protože autobusem jedou tak tři lidé za rok," dodal Sladký.