Krušovický pivovar zdvojnásobil sklad, pivo v něm nestojí déle než týden

  • 5
Krušovický pivovar ve čtvrtek otevřel ve svém areálu novou halu a po nucené pauze kvůli koronaviru obnovil i návštěvnické prohlídky a kurzy sommeliérství. Vedení Krušovic navzdory omezenému odběru piva kvůli zavřeným hospodám očekává, že se mu letos stejně jako loni podaří vyprodukovat více než milion hektolitrů.

„Nyní se už situace vrací k normálu,“ konstatuje ředitel pivovaru Michal Rouč.

Nová hala zvyšuje skladovací kapacity z původních 6 800 palet s nápoji na nynějších 12 600 palet. Zboží odsud bude nejdéle do sedmi dnů od výroby směřovat do obchodní sítě v celém Česku. Denně je odsud rozveze 50 až 55 kamionů.

Jedná se o druhou letošní zásadní investici mateřské společnosti Heineken do krušovického pivovaru. Už na jaře, těsně před vypuknutím koronavirové pandemie, zprovoznili modernizovanou linku na plnění plechovkových obalů. Celková hodnota obou zmíněných investic je téměř 140 milionů korun.

Projekt výstavby nového skladu, který je v zimních měsících vytápěný, se začal rodit před šesti lety.

„Výstavba začala loni v prosinci. Návratnost této investice odhadujeme na pět let,“ dodává Rouč s tím, že nápoje z nového skladu budou směřovat přímo do velkých obchodních řetězců. To je rozdíl oproti minulosti, kdy pivo distribuovala najatá externí firma.

„Menší prodejny a restaurace budeme zavážet stejně jako dosud z našich menších skladů po celé České republice,“ říká Rouč.

Obliba plechovek roste

Modernizovaná linka pivovaru na plnění plechovek nyní dokáže odbavit o třetinu výrobků více.

„Obliba tohoto typu obalu u spotřebitelů roste a musíme být na potřeby zákazníků připraveni,“ konstatuje ředitel výroby všech pivovarů koncernu Heineken v České republice Milan Schramm.

V současnosti tvoří zhruba 45 procent produkce krušovického pivovaru nápoje v plechu, 40 procent v lahvích a pouze 15 procent v sudech. Podle Michala Rouče to souvisí s nařízeným uzavřením restaurací na jaře a zvýšeným nákupem piva v plechových a skleněných obalech v obchodech.

Pivovary rostou, ale Češi pijí méně piva. Častěji volí vícestupňové a dražší

Linka má novou vstupní část, technici na ní instalovali mimo jiné zařízení k oplachování plechovek a modernější a výkonnější plnič obalů o obsahu od 0,33 do 0,55 litru. Pro tuzemský trh jsou podle ředitele pivovaru Michala Rouče nejzajímavějším segmentem půllitrové plechovky.

Příprava projektu trvala rok, samotné provedení pak necelé čtyři týdny na přelomu února a března. Instalaci provázely některé komplikace v souvislosti s opatřeními proti pandemii onemocnění covidu-19.

„Stroje montovali až do uzavření hranic dělníci z Brazílie. Linku pak museli oživit specialisté z Německa. Bylo hodně složité je sem dostat, aby stroje zprovoznili. Naše zásoby plechovkových nápojů nám rychle docházely,“ popisuje situaci Milan Schramm.

V loňském roce v areálu pivovaru renovovali nádvoří, které se více otevřelo veřejnosti, firma také modernizovala pivovarnické muzeum. Předtím zase investice směřovaly do čistírny a úpravny vody.

Další plány zatím nechce vedení pivovaru uvádět s tím, že ještě nemá souhlas mateřské společnosti. Podobně v tajnosti zůstávají i plány na chystané rozšíření stávajícího portfolia produktů krušovického pivovaru.

Zájemci o prohlídku se vracejí

Pivovar není známý pouze svými nápoji, ale i návštěvnickými prohlídkami a kurzy sommeliérství pro pivní znalce.

„Po nucené pauze jsme exkurze opět obnovili na začátku července. Pravidelně je pořádáme vždy v jedenáct a třináct hodin. Větší skupiny zájemců se mohou objednat i v jiných časech,“ říká Michal Rouč.

Téměř úplně prý zmizeli turisté ze zahraničí, naprostou většinu hostů tvoří tuzemští návštěvníci. S pivovarem, do jehož areálu smějí nyní lidé jen v rouškách, se jich měsíčně seznámí několik tisíc.

„Prohlídkový okruh jsme částečně upravili, aby návštěvníci nepřišli do styku s pracovníky v provozu. Součástí exkurze je nadále možnost degustace našich piv,“ uvádí ředitel pivovaru.

Uzavřel se však dočasně velký obchod se suvenýry a upomínkovými předměty na nádvoří, částečně ho supluje prodejna u karlovarské silnice mimo areál.

Pivovar v Krušovicích je také jeden z mála v Česku, který má vlastní kapli. Je i vysvěcená.

„Připravili jsme si peníze na restaurování jejího interiéru. Uvnitř se nacházejí nádherné varhany, kapli občas využívají k obřadům svatebčané. Následovat by měla důkladná oprava přilehlé budovy, tedy bývalého zámku. V něm uvažujeme o vybudování nových reprezentativních prostor pivovaru,“ dodává Milan Schramm.

Co možná o pivovaru v Krušovicích nevíte

● Sudová linka pivovaru má v současnosti kapacitu 400 sudů za hodinu, lahvová podle typu obalu 40 tisíc až 50 tisíc, produkce plechovkové linky byla po letošní modernizaci z původních 24 tisíc zvýšena na 32 tisíc za hodinu.

● Výrobní linky jsou téměř plně automatizované. Sudovou linku obsluhuje jen jeden člověk, lahvovou pět až šest lidí, na plechovkové jsou nasazeni dva pracovníci.

● Nejvíce piva v sudech a tancích směřuje do restaurací v okolí pivovaru, nejsilnějším tuzemským regionem je Kladensko, významnými odběrateli jsou i podniky v metropoli.

● V současnosti 45 procent produkce z Krušovic tvoří pivo stáčené do plechu, obliba tohoto obalu stále roste. Dalších 40 procent je pivo v lahvích a z 15 procent sudové pivo.