Zahájení stavby bezbariérového podchodu pod nádražím v Kolíně (15. února 2024)

Zahájení stavby bezbariérového podchodu pod nádražím v Kolíně (15. února 2024) | foto: ČTK

Podchod pod kolínským nádražím propojí dvě části města a zvýší bezpečnost

  • 0
Vyšší komfort pro cestující včetně těch hendikepovaných, snadnější přístup na nádraží pro obyvatele zálabské strany železnice a také zklidnění dopravy kolem nejrušenějšího místa ve městě. To vše přinese výstavba podchodu pod vlakovou stanicí v Kolíně, která byla ve čtvrtek slavnostně zahájena.

Dlouho odkládaný projekt, na který našla Správa železnic (SŽ) zhotovitele až na čtvrtý pokus, navazuje na nedávnou rekonstrukci sousedního autobusového terminálu a výpravní budovy. Investice za 654 milionů korun promění klíčovou část kolínského nádraží v moderní koridor hodný nejfrekventovanější železniční stanice v kraji.

„Před patnácti lety prošla celkovou přestavbou, která zahrnovala nejen modernizaci zabezpečovacího zařízení, ale také rekonstrukci nástupišť. Přístup k nim byl však řešen pro cestující na vozíku nebo maminky schodišťovými plošinami, které už neodpovídají současným požadavkům,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který společně se šéfem rezortu vnitra Vítem Rakušanem stavbu odstartoval.

V Žatci začíná oprava nádraží, potrvá skoro dva roky a vyjde na 100 milionů

Práce, které mají trvat přibližně tři roky, zahrnují především vybudování bezbariérového přístupu na nástupiště, který vznikne přestavbou stávajícího technologického podchodu. Všechny nástupiště pak s podchodem propojí výtah a schodišťové rameno.

„Původní podchod zůstane zachován po celou dobu výstavby. Tím snížíme dopady stavby na cestující. Vzhledem k vytíženosti stanice bude sloužit veřejnosti i po dokončení prací souběžně s novým podchodem,“ vysvětlil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

„Tunel“ povede pod celou stanicí na opačnou stranu nádraží a vyústí ve Starokolínské ulici. „Lidé tak už nebudou mít důvod riskantně přecházet přes koleje,“ podotkl Svoboda.

Železnice tak za tři roky přestane rozdělovat město na dvě části. Tím se současně sníží dopravní zátěž v okolí nádraží, které je každé ráno obsypané automobily.

„Jde o třetí z pěti etap celkové rekonstrukce vstupní brány do Kolína. Navážeme na ní stavbou parkovacího domu ve Starokolínské ulici a vybudováním přídavné lávky pro pěší a cyklisty podél železničního mostu,“ popsal starosta Michael Kašpar (Změna pro Kolín).

Součástí stavby podchodu má být i úprava trakčního vedení, nástupišť, jejich zastřešení a oprava administrativní budovy před nádražím. V celé stanici bude navíc nainstalován nový orientační a informační systém pro cestující.

Práce v letošním roce by měla provázet jen minimální omezení, vlaky budou stanicí projíždět sníženou rychlostí.