Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice...

Aktuálně je v přípravě první etapa, která povede z Pankráce do stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice, jejíž vestibul bude už zasahovat do Středočeského kraje. | foto: Metroprojekt Praha a.s.

DPP musí vyřešit námitky k tendru na metro D, rozhodl ÚOHS

  • 14
Pražský dopravní podnik musí znovu posoudit námitky společnosti Eurovia CS k tendru na stavbu prvního úseku metra D, nařídil mu to Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Zatím tak nemůže uzavřít smlouvu.

Rozhodnutí zatím není pravomocné, lze proti němu podat rozklad.

„Úřad dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, když se v odůvodnění rozhodnutí o námitkách stěžovatele podrobně a srozumitelně nevyjádřil ke všem skutečnostem v těchto námitkách uvedeným,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda. 

Vzhledem k tomu, že DPP porušil zákon při vypořádávání námitek, úřad se celkovým nastavením tendru a jeho podmínek nezabýval.

Úřad už v červenci zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít s vítězem tendru smlouvu, dokud řízení u ÚOHS neskončí. To se teď stane buď v důsledku uplynutí lhůty pro rozklad, nebo při podání rozkladu až vydáním rozhodnutí druhého stupně.

Pokud žádná ze stran rozklad nepodá, začnou běžet zákonné lhůty na vypořádání námitek k tendru a následné lhůty pro podání podnětu k ÚOHS. Ani v této době nebude DPP moci smlouvu s vybraným uchazečem podepsat.

Správní řízení zahájil úřad v květnu na návrh společnosti Eurovia.

Soupis námitek společnosti čítal podle serveru Seznam Zprávy, který na opatření upozornil, 131 stran. Firma mimo jiné tvrdila, že zadávací dokumentace zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.

Zdůvodňuje to třeba tím, že právě firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky. Do zadávací dokumentace zástupci společnosti prosadili podmínku, že ten, kdo chce soutěž vyhrát, musí mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil pražský dopravní podnik a její hodnota přesahuje deset miliard korun.

Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil. Stavba měla podle původních odhadů začít v posledním čtvrtletí letošního roku, celkem by měla trvat 7,5 roku.

Nová linka metra má spojit Písnici a náměstí Míru. V první fázi vznikne trasa mezi stanicemi Pankrác, Nové Dvory a Depo Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun.

Se čtvrtou linkou pražského metra se počítá už od přelomu 60. a 70. let. Postupně se ale měnilo její trasování a především se oddaloval termín její výstavby. Některé komplikace, jako třeba tahanice o důležité pozemky poblíž krčské nemocnice, se již podařilo vyřešit.

,