Městečko Žebrák dostalo k výročí novou planetku se svým jménem

• 3
Královské komorní město Žebrák na Berounsku dostalo ke svým 625. narozeninám nevšední dárek. Astronomové po něm pojmenovali nově objevenou planetku. „Má katalogové číslo 131 181 a objevili ji čeští astronomové Petr Pravec a Lenka Kotková na oběžné dráze mezi Marsem a Jupiterem,“ říká Jan Florian z Hvězdárny Žebrák, který jméno planetky navrhl.

Pracovní skupina pro nomenklaturu malých těles sluneční soustavy (Minor Planet Cirkulars) při Mezinárodní astronomické unii jeho návrh přijala.

„Nové jméno planetky ‚131181 Žebrák‘ už Minor Planet Circulars zveřejnila. Tím se stalo oficiálním,“ potvrdil Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Jméno planetky je symbolickým „dárkem“ pro Žebrák, který si letos připomíná 625 let od doby, kdy ho český král Václav IV. povýšil na královské komorní město.

Deska pro planetku

U příležitosti pojmenování planetky vznikne v Žebráku v kostele svatého Vavřince gramofonová deska s nahrávkami hudebního skladatele Miloše Rábla a skladbami houslisty Jaroslava Svěceného a varhaníka Václava Uhlíře. Umělci, kteří se na ní podílejí, vystoupí také na slavnosti k udělení planetky, která se v Žebráku uskuteční 2. října.

Názvy spojené s Československem, Českou republikou i tuzemskými osobnostmi nese řada planetek. Ve vesmíru existují planetky Czechoslovakia, Bohemia, Moravia a Silesia.

Další planetky jsou pojmenovány po městech - Praze, Jihlavě, Českém Krumlovu, Telči či Třeboni. Planetky nesou také jména Franze Kafky, Jana Palacha, malířky Zdenky Braunerové, vynálezce Františka Křižíka, skladatele Jaroslava Ježka či astrofyzika a popularizátora vědy Jiřího Grygara.