Šest tahačů s návěsy naloženými plně kamennou drtí, každá ze souprav váží 33 tun. To jsou pohyblivá závaží, která budou 1,2 kilometru dlouhou estakádu prověřovat tři dny.
„Most je prakticky dokončený, doděláváme i terénní práce v jeho okolí. Při testech se zátěží se měří pod mostem průhyb konstrukce a její dynamické vlastnosti,“ řekl hlavní stavbyvedoucí Matěj Brož ze společnosti Berger Bohemia.
Most na západním okruhu Plzně |
Specialisté z Kloknerova ústavu měří každé pole zvlášť pomocí velmi přesných senzorů. Naložená auta najíždějí vždy přesně na místa označená křížky. Na konci mostu stojí ve dvou řadách vždy tři nákladní auta vedle sebe. Na většině délky mostu se dvěma jízdními pruhy stačí k měření čtyři soupravy.
Jak vypadá měření? Auta najedou na určená místa a přibližně 40 minut zůstanou nehybně stát. Pak odjedou. Konstrukce mostu se dostatečně prohne a po odjezdu aut se vrací do původní polohy. To vše přístroje zaznamenávají a technici pak porovnávají s původními výpočty projektantů.
Petr Bouška z Kloknerova ústavu dodal, že měření ovlivňuje i aktuální teplota. „Musíme se s tím vyrovnat. Měříme teplotu na třech místech, zaznamenává se po 10 minutách. Vliv teploty zohledňujeme, konstrukce se navíc neohřívá rovnoměrně. S tím vším musíme počítat,“ objasnil Bouška.
Západní okruh Plzně
15. července 2020 |
Více než kilometr dlouhý most ve tvaru velkého písmene S je v různé výšce nad terénem, poslední stovky metrů u Radčic jsou kromě oblouku i ve stoupání, které plynule navazuje na silnici vybudovanou v kopci směrem na Košutku. Vlivem ohřívání materiálů se v létě konstrukce natahuje, při mrazech zase smršťuje. U estakády dlouhé přes 1,2 kilometru je rozdíl mezi délkou v létě a v zimě v desítkách centimetrů.
Mostní estakáda je součástí poslední stavby západního okruhu na okraji Plzně, po kterém mají auta poprvé projet na jaře příštího roku. Propojí mimo centrum města Košutku s Borskými poli, odkud pak kapacitní komunikace umožňují pokračovat buď k dálnici D5, nebo po výpadovkách na Domažlice a Německo nebo Klatovy a Šumavu.
„Současná 3,6 kilometru dlouhá stavba je naše největší i nejdražší. Celkem si vyžádá 2,2 miliardy korun. Její význam je v odvedení dopravy z přetížené Karlovarské a z Klatovské třídy v Plzni,“ uvedl na jaře hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.
Součástí stavby je i napojení západního okruhu na novou silnici do oblasti Vinic a Sylvánu a nová silnice od Sylvánu do Radčic. První část západního okruhu mezi Borskými poli a Chebskou ulicí je v provozu od září 2014. Úsek od Chebské ulice na Košutku má být zprovozněn příští rok na jaře.
Sdružení firem Berger Bohemia a Metrostav vysoutěžilo výstavbu poslední části okruhu za téměř 1,8 miliardy korun bez DPH, celková částka je kolem 2,3 miliardy s daní. Z evropských dotací získá stavba přes 1,5 miliardy korun.
Obří pavouk spojí most západního okruhu Plzně v jeden celek (7. 1. 2022)