Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPrvní vlak, který po téměř třídenní výluce vyjel na opravenou trať, byl osobní vlak z Plzně do Domažlic. Místem nehody projel se zpožděním po 18:50.
„Poškozených bylo 200 metrů kolejí. Na opravě se pracovalo celou noc. Odtěžil se kontaminovaný štěrk, vyměnily se kolejnice a pražce. Kolem desáté hodiny má dorazit podbíječka, která usadí koleje do správné polohy,“ popsal páteční práce mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Celkem vyměnili 109 pražců.
Odpoledne zbývalo ještě opravit výhybku v Radonicích. Vlaky se na mezinárodní trať Praha - Plzeň - Mnichov vrátily po 18. hodině. První vlak, který po téměř třídenní výluce vyjel na opravenou trať, byl osobní vlak z Plzně do Domažlic. Místem nehody projel krátce po 18:30.
Na místo srážky vlaků ale musel dorazit také tank. Po silném dešti totiž zapadl do bahna jeřáb, který vyprošťoval havarované vlaky.
„Prostě moc pršelo a nemůžeme vyjet. Jak dlouho bude trvat jeho vyproštění, nedokážu odhadnout. Mohou to být minuty, ale také celý den. Pravděpodobně ho tank bude pomocí lana a navijáku přitahovat k sobě,“ uvedla ráno firma Švestka, které jeřáb patří.
Vyproštění jeřábu trvalo nakonec jen několik desítek minut. Tank si před sebe zapíchl do země radlici a postupně si jeřáb k sobě přitahoval. Pomohl mu vyjet z hlubokých kolejí a přejet podmáčenou louku.
Vyprošťovací tank VT 72B patří Správě železnic. Jedná se o speciálně upravený armádní stroj, který se používá v případech, kde jiná technika selhala.
V nepřístupném terénu tyto 45tunové kolosy vytahují i 90tunové lokomotivy zpět na násep. Stroje se osvědčily například během povodní, kdy sloužily jako kotvící a přitahovací body.
„Máme čtyři vyprošťovací tanky. Ten, který přijel do Milavčí, je z jednotky z Prahy,“ dodal Gavenda. Na místo nasazení nejel po vlastní ose, ale na návěsu.
Menší technika na záchranu jeřábu nestačila
„Celou noc pršelo a 80tunový jeřáb tam prostě zapadl. Ale k místu srážky vlaků musel vjet za každou cenu, protože trať se musela co nejdříve uvolnit,“ vysvětlil starosta Milavčí Vojtěch Weber.
„Naši kluci dělali maximum celou noc proto, aby ho z louky vyprostili, ale nešlo to. Snažil se soukromý zemědělec s velkým traktorem, další společnost se svojí technikou, ještě tam byl soukromník, který provádí zemní práce,“ vyjmenoval starosta.
„Se složkami IZS jsme se pak dohodli, že se dál už o jeho vyproštění nebudeme pokoušet, protože by to bylo s ohledem na hmotnost a podmáčenost louky zbytečné. Rozhodlo se proto, že povoláme tank,“ dodal starosta.
Během čtvrtka se podařilo vyprostit a na provizorním podvozku odvézt na nádraží v Domažlicích poškozenou lokomotivu. Ta spolu s vagony pojede zpátky do Německa ke společnosti Die Länderbahn, která je jejím vlastníkem. Ta rozhodne, co s lokomotivou dál.
4. srpna 2021 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvNa louce pod tratí zůstal stát jeden z vagonů rychlíku, který je natolik zničený, že je nepojízdný.
Regionální motorový vlak odvezli na provizorním podvozku do Blížejova.
Nehoda, při níž zemřeli tři lidé, se stala ve středu krátce po osmé hodině ráno. Jeden z havarovaných vlaků byl Západní expres Ex 351 z Mnichova do Prahy, druhý byl osobní Os 7413. Nehoda se stala na jednokolejné trati, která je hlavní železniční spojnicí mezi Českem a Bavorskem.
Co bylo příčinou neštěstí, zjišťuje Drážní inspekce. Za nehodou je podle prvotních informací chyba strojvedoucího rychlíku, který projel na červenou. Škoda zřejmě přesáhne 100 milionů korun.
4. srpna 2021 |