Velikou převodovku přepravilo z pražské Ruzyně do Kataru obří dopravní letadlo AN 124 Ruslan.
Wikov GearSpolečnost Wikov Gear, která převzala někdejší závod Ozubená kola plzeňské Škodovky, vyrábí převodovky nejen pro cementárny, doly a válcovny, ale také pro energetiku - k turbínám, kompresorům a větrným elektrárnám do Ruska, USA, Indie, Austrálie, Turecka a mnoha dalších států. |
"Běžně se převodovky dopravují lodí, to by ale do Kataru trvalo měsíc. Zákazník si spočítal, že by prodlením ve výrobě cementu prodělal víc, než na kolik přijde letecký přesun, a vyžádal si ho. V historii naší firmy je to úplně poprvé," říká generální ředitel Wikov Gear Tomáš Zrostlík.
V bohatém arabském Kataru se horečně staví, důvodem je mimo jiné i fotbalové mistrovství světa v roce 2022. Převodovka, která z Plzně přes pražskou Ruzyni urazila vzdálenost téměř pěti tisíc kilometrů, bude pohánět cementárenský mlýn s kapacitou až 100 tun cementu za hodinu.
Spolu s mazacím agregátem váží 66 tun. Právě proto ji vezlo gigantické letadlo AN 124 ruské výroby, které dokáže přepravit až 150 tun nákladu. Zatímco let trval pět hodin, vykládka převodovky a dvou beden s mazacím agregátem zabrala skoro čtyři hodiny.
"Bylo nutné otevřít letadlo jak vpředu, tak vzadu, postavit kolejovou trať až ven k jeřábu a převodovku po této trati posunovat," popisuje technik Pavel Šulc, který výrobek na cestě provázel a v Doha dohlíží na jeho instalací.
"Co se ustavování převodovky týče, není to legrace. Hýbete se šedesáti tunami železa a potřebujete se trefit na 0,1 - 0,3 milimetru. Proces je naplánován krok po kroku a bude trvat na 10 dní," dodává. Výroba celého stroje včetně designu trvala necelých osm měsíců.