Obří převodovka putovala z Plzně letadlem do Kataru. Urazila téměř pět tisíc kilometrů.

Obří převodovka putovala z Plzně letadlem do Kataru. Urazila téměř pět tisíc kilometrů. | foto: Archiv firmy Wikov Gear

Obří převodovka z Plzně cestovala ruským letounem tisíce kilometrů do Kataru

  • 1
Obří sedmdesátitunová převodovka cestovala v uplynulých dnech z Plzně do katarského Doha na Arabském poloostrově. Součástku vyrobila pro tamní cementárnu plzeňská společnost Wikov Gear. Ta obrovský kolos přepravovala letecky úplně poprvé.

Velikou převodovku přepravilo z pražské Ruzyně do Kataru obří dopravní letadlo AN 124 Ruslan.

Wikov Gear

Společnost Wikov Gear, která převzala někdejší závod Ozubená kola plzeňské Škodovky, vyrábí převodovky nejen pro cementárny, doly a válcovny, ale také pro energetiku - k turbínám, kompresorům a větrným elektrárnám do Ruska, USA, Indie, Austrálie, Turecka a mnoha dalších států.

"Běžně se převodovky dopravují lodí, to by ale do Kataru trvalo měsíc. Zákazník si spočítal, že by prodlením ve výrobě cementu prodělal víc, než na kolik přijde letecký přesun, a vyžádal si ho. V historii naší firmy je to úplně poprvé," říká generální ředitel Wikov Gear Tomáš Zrostlík.

V bohatém arabském Kataru se horečně staví, důvodem je mimo jiné i fotbalové mistrovství světa v roce 2022. Převodovka, která z Plzně přes pražskou Ruzyni urazila vzdálenost téměř pěti tisíc kilometrů, bude pohánět cementárenský mlýn s kapacitou až 100 tun cementu za hodinu.

Spolu s mazacím agregátem váží 66 tun. Právě proto ji vezlo gigantické letadlo AN 124 ruské výroby, které dokáže přepravit až 150 tun nákladu. Zatímco let trval pět hodin, vykládka převodovky a dvou beden s mazacím agregátem zabrala skoro čtyři hodiny.

Obří převodovka putovala z Plzně letadlem do Kataru. Urazila téměř pět tisíc kilometrů.

"Bylo nutné otevřít letadlo jak vpředu, tak vzadu, postavit kolejovou trať až ven k jeřábu a převodovku po této trati posunovat," popisuje technik Pavel Šulc, který výrobek na cestě provázel a v Doha dohlíží na jeho instalací.

"Co se ustavování převodovky týče, není to legrace. Hýbete se šedesáti tunami železa a potřebujete se trefit na 0,1 - 0,3 milimetru. Proces je naplánován krok po kroku a bude trvat na 10 dní," dodává. Výroba celého stroje včetně designu trvala necelých osm měsíců.