„Jsem potěšen, že se Západočeské galerii podařilo znovu oživit tradici vytváření kopií této kultické sochy, která trvá již od 15. století. Předáním sošek a publikace o Plzeňské madoně jsme dnes završili dění spojené s výstavou s názvem Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh. Expozice poukázala na význam sochy Plzeňské madony a nově ji představila jako divotvůrkyni a palladium města Plzně,“ sdělil ředitel Musil.
Zmenšené kopie sochy Plzeňské madony vznikly ve spolupráci Západočeské galerie v Plzni a Biskupství plzeňského, s podporou města Plzně. Letos tedy byla oživena tradice vytváření kopií odkazující až ke středověké praxi, aktivní ještě v meziválečné době a přerušená komunistickým režimem. Na tyto sochy a sošky se v duchu víry přenášela zázračná moc jejich vzoru poskytovat všestrannou ochranu a duchovní pomoc.
Iniciátorkou a organizátorkou realizace nových replik Madony plzeňské byla Gabriela Darebná ze Západočeské galerie v Plzni, kterou inspirovala mimořádná působivost originální sochy a její historický význam. Na vlastní realizaci se podílel sochař František Bálek, který vytvořil na podkladě moderních technologií zmenšený sádrový model sochy.
Ten byl předán do porcelánky Royal Dux v Duchcově, kde modelář Miroslav Mráček vyrobil 12 modelových forem, do kterých se odlévaly jednotlivé části sošek, z nichž pak byla každá jednotlivá soška sestavena. Vznikla tak limitovaná sběratelská edice 30 sošek z bílého porcelánu o velikosti 26 cm. Západočeská galerie připravila druhou edici o něco menších sošek, která bude k prodeji ve druhé polovině prosince opět v galerii.
„Jsem rád, že jsme díky Západočeské galerii a její výstavě Nad Slunce krásnější mohli poznat krásu a hloubku sochy Plzeňské madony. Osobně jsem si více uvědomil, co toto mistrovské dílo znamená po stránce historické, kulturní, umělecké a především duchovní. O to víc si cením toho, že jsem mohl převzít zmenšenou repliku této sochy, která vznikla ve spolupráci plzeňských institucí včetně Biskupství plzeňského,“ dodal biskup Tomáš Holub.
„Je mi ctí převzít zmenšenou repliku Plzeňské madony, jež je po staletí nedílnou a neodmyslitelnou součástí naší katedrály sv. Bartoloměje, neboť ji vnímám jako symbol víry. Víry v lepší zítřek, v uzdravení, v pochopení a přijetí. Adventní čas je obdobím klidu a rozjímání a Milostná Panna Marie je pro mě také ztělesněním lásky v té nejryzejší podobě,“ uvedla hejtmanka.
Madonu lidé v Plzni uctívali po staletí
Radost neskrýval ani Martin Baxa. „Plzeňská madona je současně mimořádným uměleckým dílem a současně předmětem víry a úcty. Především je však symbolem našeho města. I ti Plzeňané, kteří nejsou věřící, madonu vnímají jako jednu ze součástí plzeňské identity. Replika madony, kterou městu darovala Západočeská galerie v Plzni a za to jí moc děkuji, bude umístěna v primátorském salonku, aby návštěvy viděly, jak jsme na symbol města pyšní. Současně si ji při různých mimořádných příležitostech může prohlédnout i veřejnost,“ uvedl primátor.
Plzeňská madona je po staletí nejuctívanějším uměleckým a kultovním dílem v Plzni. Vznikla již před rokem 1384 v prostředí pražské katedrální hutě Petra Parléře v úzkém provázání s náboženskou, politickou a kulturní situací závěru vlády Karla IV. a počátku vlády Václava IV. Záhy po svém vzniku se stala inspirací pro varianty, repliky či devoční kopie, vytvářené od počátku 15. století.
Již po husitských válkách byla považována za palladium města Plzně. Její kult se intenzivně rozvinul v baroku a pokračoval po celé 19. století až do čtyřicátých let 20. století. Dnes je opět obnovován. Madona plzeňská je hlavní patronkou Plzeňské diecéze a ochránkyní města Plzně.