Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Bagry likvidují vysloužilý železniční most, zbytky zatím končí v řece

  18:10aktualizováno  18:10
Rachot bouracího kladiva a bagrů, metráky starých drátů trčících z betonových základů či pendlující tatrovky. Takovou kulisu zažijí cestující, kteří v těchto dnech míří na nádraží v Ústí nad Orlicí.

Finišovat by tam měla více než dvouletá modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu. Práce se zdají být v závěrečné fázi, ale firmám zaberou ještě řadu měsíců.

Zejména chodci nyní mohou při cestě na nádraží pozorovat, jak se stavební technika pustila do odstraňování již opuštěného pětiobloukového mostu klenoucího se nad Tichou Orlicí.

Fotogalerie

„V Nádražní ulici vedoucí kolem nové železniční estakády probíhá postupná a řízená demolice původního železničního mostu. Odtěžen je také původní násep a probíhají zde terénní úpravy,“ uvedl zaměstnanec městského úřadu Lukáš Prokeš.

Po nově napřímené přeložce trati jezdí vlaky od srpna loňského roku, kdy byl provoz na kolejích starého mostu definitivně ukončen. Od té doby mohou soupravy projíždět po upraveném úseku rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Většina vlaků však stále projíždí nižší rychlostí.

Likvidace mohutné železobetonové konstrukce by měla zlepšit průtok řeky, jemuž momentálně část suti brání. Vzhledem k nízkému stavu vodní hladiny ovšem trosky mostu v řece žádnou komplikaci nepřináší.

Část kolemjdoucích se u trosek mostu zastaví, bedlivě sleduje bourací techniku v akci a někteří z nich si demoliční práce fotí na památku.

Ruch přitom panuje i pod novou estakádou, kde dělníci překládají a upravují koryto řeky. Do Tiché Orlice se právě mezi starým a novým mostem vlévá říčka Třebovka. Její odtok v místě by měl být při vyšším stavu vody plynulejší díky odtěženému původnímu náspu trati vedoucímu ve staré stopě.

Harmonogram prací je v ohrožení

Ačkoli se při výhledu z okna projíždějícího vlaku může zdát, že již zbývá dodělat jen detaily, tak už jen samotné bourání mostu zabere stavební firmě ještě několik týdnů. Na dalších částech přestavovaného koridoru za necelou miliardu korun je nedodělků více. Práce, které započaly v březnu 2013, by přitom měly skončit na konci března.

„Do tohoto termínu se nedá určitě všechno stihnout,“ zmínil pracovník firmy, která má demolici mostu na starost.

Jeho slova potvrzuje fakt, že na novém nádraží stále nejsou hotové například všechny přístřešky u nástupišť. U některých chybí zastřešení, na jiných je teprve ještě bednění. V některých místech podél kolejí pak chybí protihlukové stěny.

„Reálně to vidím na úplné dokončení až někdy na podzim,“ dodal muž.

Chystá se i další část modernizace koridoru

Cestujícím naopak již dlouho slouží nový podchod, prostornější parkoviště, příjezdová cesta či nová nádražní budova. Na modernizaci průjezdu stanicí v Ústí by měla v budoucnu navázat úprava úseku do Chocně. Koridor zde prakticky lemuje tok Tiché Orlice a kvůli ostrým obloukům v údolí musí vlaky za Chocní výrazně zpomalit. 

Řada cestujících si však chválí výhled do přírody, která nabízí zejména na podzim překrásné pestrobarevné scenérie. I proto je tento úsek častým cílem fotografů. O zážitky ale patrně cestující přijdou, jelikož trať by měla vést několika tunely. Kdy k napřímení koridoru dojde, je ale stále nejasné.

Autor:
  • Nejčtenější

Na Svitavsku utonulo malé dítě, spadlo do jímky s vodou u domu

Policie vyšetřuje od pondělního odpoledne smrt malého dítěte v obci Ostrý Kámen na Svitavsku. Spadlo do jímky s vodou u...

Dvoukolejka může vzniknout, ale stěně u trati se nesmí říkat protihluková

Vybudování druhé koleje na trati mezi Pardubicemi a obcí Stéblová by už nemělo stát nic v cestě. Vesnice dosáhla svého...

Část D35 z Opatovic do Časů otevřeme již příští rok, slibuje šéf ŘSD

Nový úsek dálnice D35 z Opatovic do Časů by měl sloužit řidičům už příští rok. Na svém Twitteru to uvedl generální...

VIDEO: Riskující řidič předjížděl i na přechodu rozděleném ostrůvkem

Nebezpečné předjíždění předvedl spěchající třiadvacetiletý řidič v Ústí nad Orlicí. Při předjíždění kolony jel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hejtman kritizoval stříhání pásek na mostě. Děláte to taky, napsali oponenti

Značnou diskusi rozvířil na svém facebookovém profilu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, když necelý půl rok...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Do rybníka se z barelu vylil postřik proti kůrovci, ryby zatím nehynou

Do rybníka u Vápenného Podolu na Chrudimsku se v pondělí odpoledne vylilo 150 až 200 litrů postřiku proti kůrovci....

Pardubická Zelená brána s omítkou, nebo bez? Verdikt padne v listopadu

Dominantu Pardubic čeká oprava. Zelená brána potřebuje renovaci, Ovšem nebude to jen tak. Než se do ní dělníci pustí,...

Lidé chtěli zebru, na „místě usnadňujícím přecházení“ kličkují mezi auty

Když Svitavy zařadily do rozpočtu částku 450 tisíc korun na zbudování přechodu pro chodce přes hlavní silniční tah I/43...

Pardubické závodiště začne novou dostihovou sezonu 20. června

Netrpělivě vyhlížejí trenéři a majitelé překážkových koní datum, kdy začne na pardubickém závodišti sezona. Ta byla...

Najdete na iDNES.cz