Bagry likvidují vysloužilý železniční most, zbytky zatím končí v řece

  18:10aktualizováno  18:10
Rachot bouracího kladiva a bagrů, metráky starých drátů trčících z betonových základů či pendlující tatrovky. Takovou kulisu zažijí cestující, kteří v těchto dnech míří na nádraží v Ústí nad Orlicí.

Finišovat by tam měla více než dvouletá modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu. Práce se zdají být v závěrečné fázi, ale firmám zaberou ještě řadu měsíců.

Zejména chodci nyní mohou při cestě na nádraží pozorovat, jak se stavební technika pustila do odstraňování již opuštěného pětiobloukového mostu klenoucího se nad Tichou Orlicí.

Fotogalerie

„V Nádražní ulici vedoucí kolem nové železniční estakády probíhá postupná a řízená demolice původního železničního mostu. Odtěžen je také původní násep a probíhají zde terénní úpravy,“ uvedl zaměstnanec městského úřadu Lukáš Prokeš.

Po nově napřímené přeložce trati jezdí vlaky od srpna loňského roku, kdy byl provoz na kolejích starého mostu definitivně ukončen. Od té doby mohou soupravy projíždět po upraveném úseku rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Většina vlaků však stále projíždí nižší rychlostí.

Likvidace mohutné železobetonové konstrukce by měla zlepšit průtok řeky, jemuž momentálně část suti brání. Vzhledem k nízkému stavu vodní hladiny ovšem trosky mostu v řece žádnou komplikaci nepřináší.

Část kolemjdoucích se u trosek mostu zastaví, bedlivě sleduje bourací techniku v akci a někteří z nich si demoliční práce fotí na památku.

Ruch přitom panuje i pod novou estakádou, kde dělníci překládají a upravují koryto řeky. Do Tiché Orlice se právě mezi starým a novým mostem vlévá říčka Třebovka. Její odtok v místě by měl být při vyšším stavu vody plynulejší díky odtěženému původnímu náspu trati vedoucímu ve staré stopě.

Harmonogram prací je v ohrožení

Ačkoli se při výhledu z okna projíždějícího vlaku může zdát, že již zbývá dodělat jen detaily, tak už jen samotné bourání mostu zabere stavební firmě ještě několik týdnů. Na dalších částech přestavovaného koridoru za necelou miliardu korun je nedodělků více. Práce, které započaly v březnu 2013, by přitom měly skončit na konci března.

„Do tohoto termínu se nedá určitě všechno stihnout,“ zmínil pracovník firmy, která má demolici mostu na starost.

Jeho slova potvrzuje fakt, že na novém nádraží stále nejsou hotové například všechny přístřešky u nástupišť. U některých chybí zastřešení, na jiných je teprve ještě bednění. V některých místech podél kolejí pak chybí protihlukové stěny.

„Reálně to vidím na úplné dokončení až někdy na podzim,“ dodal muž.

Chystá se i další část modernizace koridoru

Cestujícím naopak již dlouho slouží nový podchod, prostornější parkoviště, příjezdová cesta či nová nádražní budova. Na modernizaci průjezdu stanicí v Ústí by měla v budoucnu navázat úprava úseku do Chocně. Koridor zde prakticky lemuje tok Tiché Orlice a kvůli ostrým obloukům v údolí musí vlaky za Chocní výrazně zpomalit. 

Řada cestujících si však chválí výhled do přírody, která nabízí zejména na podzim překrásné pestrobarevné scenérie. I proto je tento úsek častým cílem fotografů. O zážitky ale patrně cestující přijdou, jelikož trať by měla vést několika tunely. Kdy k napřímení koridoru dojde, je ale stále nejasné.

Autor:

Nejčtenější

Do křižovatky není vidět, čílí se řidiči. Podle silničářů je tak bezpečná

Řidičům kruhový objezd u pardubické záchranné služby sice slouží teprve pár...

Kruhový objezd u sídla záchranné služby slouží řidičům v Pardubicích teprve krátce, ale už se na něj snáší kritika...

Útočník Sýkora ukončil kariéru. V Pardubicích pomůže s mládeží

Petr Sýkora z Pardubic (druhý zprava) se zkouší odpoutat od Denise Kindla.

Hokejový kanonýr Petr Sýkora ukončil kariéru. Čtyřicetiletý útočník se zkušenostmi z NHL bude v Pardubicích, jejichž...

Obnovu lesů brzdí přemnožená zvěř, tvrdí lesníci a chtějí změnu zákona

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Hynoucí jehličnaté lesy mají v budoucnu postupně nahradit cenné dřeviny, jako jsou buk či dub. Tomu ale brání...

Účetní odkláněla miliony pro malé rychlobruslaře, dostala podmínku

Jana a Roman Vodičkovi se svým advokátem.

S podmínkami odešli od pardubického Krajského soudu manželé Jana a Roman Vodičkovi. Ze slatiňanské firmy DLT dvojice...

VIDEO: Dealer drog ujížděl před policií v obci 140kilometrovou rychlostí

Policisté naháněli ujíždějícího dealera drog, museli se u toho vyhýbat i...

Drogový dealer se pokoušel ujet svitavským policistům, honičku s nimi ale nezvládl a otočil auto na střechu....

Další z rubriky

Do křižovatky není vidět, čílí se řidiči. Podle silničářů je tak bezpečná

Řidičům kruhový objezd u pardubické záchranné služby sice slouží teprve pár...

Kruhový objezd u sídla záchranné služby slouží řidičům v Pardubicích teprve krátce, ale už se na něj snáší kritika...

Čára nakreslená umělci se podobá dopravnímu značení, malování úřad zatrhl

Bílá čára v pardubických ulicích vzbudila u mnohých lidí zájem.

Streetartový počin kuriózně pojali umělci v pardubických ulicích. Bílé čáry nakreslené napříč ulicemi, které měl být...

Svitavské náměstí už není noclehárnou, bezdomovci začali pracovat

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Když před půl rokem u svitavského nádraží zahájilo provoz zařízení Šance, mnozí projektu, který má bojovat s...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz