Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ekologové uspěli. Soud otevřel možnost, že lodě poplují korytem Labe

  13:44
Do sporu, zda vybudovat kvůli splavnění Labe kanál u Přelouče, rázně zasáhl Nejvyšší správní soud. Tvrdí, že odborníci na přelomu tisíciletí dostatečně nezkoumali, zda neexistuje k přírodě šetrnější varianta.

Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče, díky kterému by Labe bylo splavné až do Pardubic. | foto: Studie Ředitelství vodních cest.

Ředitelství vodních cest už 15 let neúspěšně prosazuje stavbu plavebního kanálu u Přelouče za tři miliardy korun. Má obejít Labe přes přírodně cennou lokalitu Slavíkových ostrovů. Poslední dva rozsudky Nejvyššího správního soudu vypadají jako obžaloba toho, jak politici stavbu léta prosazují.

Splavnění Labe

U Přelouče má vzniknout více než tříkilometrový kanál, který by obešel přeloučský jez, plavební komora s vraty, nové mosty a přeložky silnic. Náklady přesáhnou tři miliardy korun. Stavba kanálu by zasáhla lokalitu Slavíkových ostrovů, kde žijí evropsky chránění modrásci očkovaní a bahenní. Zastánci splavnění tvrdí, že by se po vodě daly výhodně vozit nadměrné náklady a sypké materiály, ekologové výhodnost lodní dopravy na tomto úseku Labe zpochybňují.

Stát podle soudců neodůvodnil, proč je kanál potřeba. Pardubický krajský úřad ignoroval argumenty proti stavbě a přihlížel jen k těm, které ji podporují. A hlavně - krajský úřad se spokojil s tím, že vhodná varianta kanálu přes Slavíkovy ostrovy už byla v roce 2000 vybrána. Soud tvrdí, že úředníci měli ve skutečnosti posoudit, zda neexistuje k přírodě šetrnější trasa.

„Jde o převratný právní nález v obou rozsudcích,“ uvedl předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

Rozhodování o splavnění Labe by se tak mohlo vrátit na samý počátek a lodě by nakonec mohly plout nikoliv novým kanálem, ale stávajícím korytem Labe.

Pro stavitele a podporovatele kanálu by změna trasy byla pohromou. „To by znamenalo oddálení o několik let, a to jsem ještě optimista, nové projektování, vše by se vrátilo na začátek. Věřím, že to tak nedopadne,“ uvedl hejtman Martin Netolický z ČSSD a připomíná, že na stavbu kanálu je už vybraná firma i připravené peníze.

„Dle mého názoru se to celé bude muset nutně posoudit znovu - kéž by lépe a radostněji,“ sdělil krajský opoziční zastupitel Ladislav Valtr z ODS. Upozornil, že rozhodnutí Nejvyššího správního soudu budou i pro krajské úředníky závazná.

Nejvyšší správní soud na popud Dětí Země zkoumal, zda krajský úřad, respektive ministerstvo životního prostředí, postupovaly před pěti lety správně, když souhlasily s výjimkou, která by umožnila stavět i přes ohrožení 44 chráněných živočichů na Slavíkových ostrovech. Soud dal za pravdu ekologům a ve dvou rozsudcích popsal, jak krajský úřad a ministerstvo životního prostředí ohýbaly existující pravidla.

Krajský úřad měl například na stole studii Agentury ochrany přírody a krajiny, která tvrdila, že zvolená varianta kanálu je špatná, ale nepřihlížel k ní. Měl k dispozici stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), z něhož vyplývalo, že ministerstvo dopravy věrohodně neprokázalo, že investice do modernizace labské vodní cesty je potřebná a vyplatí se. Ani to na rozhodování úředníků nemělo vliv.

Při posouzení vlivu stavby na životní prostředí (takzvaná EIA) v roce 1999 se odborníci shodli, že kvůli splavnění Labe až do Pardubic je nutné u Přelouče vybudovat samostatný tři kilometry dlouhý kanál, který po pravém břehu obejde stávající koryto řeky. A to i za cenu, že povede přes část Slavíkových ostrovů. O plavbě lodí stávajícím korytem vůbec neuvažovali.

Jenže dodnes není jasné, proč. Labe by přišlo o peřeje, takzvané labské hrčáky, které však vznikly lidskou činností. V cestě by stál přeloučský jez - technická památka. Na straně druhé jsou ale Slavíkovy ostrovy, které se mají kvůli výskytu chráněných modrásků zařadit na seznam evropsky významných lokalit.

Lodě mohou plout dle posudku i mimo ostrovy

Posudek Agentury ochrany přírody a krajiny říká, že cesta lodí korytem je možná a zásah do Slavíkových ostrovů je zbytečný.

Proč nemohou lodě plout korytem řeky, není zřejmé ani soudu, podle něhož lze tuto otázku znovu otevřít. Především proto, že se této variantě úřady dosud nevěnovaly. Dosud vždy platilo, že po procesu EIA se už úřady k hodnocení jednotlivých variant nevrací.

Nejvyšší správní soud nyní říká, že pokud se při procesu EIA pomine některá varianta, která by byla vůči chráněným živočichům šetrnější, je možné se k debatě o vhodné trase vrátit. „Musí jít o situaci, kdy není zřejmé, proč byla určitá varianta vyloučena z posuzování v rámci EIA, ačkoliv jde o variantu reálnou a uskutečnitelnou,“ píše se v rozsudku.

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

12. května 2024  11:01

Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Druhá výhra v řadě? Už to dáme, věří pardubický záložník Sychra

12. května 2024

Fotbalisté Pardubic hostí v neděli od 15 hodin Budějovice. Pokud získají tři body, záchrana v lize...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

Řidič se ženou a dítětem uháněl i stočtyřicítkou, ve slepé ulici prchl na střechu

10. května 2024  17:01

Až stočtyřicetikilometrovou rychlostí ujížděl klikatými silnicemi na Orlickoústecku řidič Škody...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...