Už za necelé dva měsíce se dálnice D35 zase o kus protáhne napříč Pardubickým krajem. K jejímu vyústění v Ostrově to budou mít řidiči z Chocně nejkratší cestou přibližně 15 kilometrů, které z velké části povedou po značně rozbitých krajských silnicích.
Od Zámrsku k nové D35 bude kompletně opravená I/17, kterou už déle než půl roku opravuje státní Ředitelství silnic a dálnic.
Na ucelený přivaděč od Žamberka a Chocně si ale řidiči ještě několik let počkají, jelikož kraj z něho postaví v první fázi jen kratší část. Celkem má přivaděč s obchvatem Chocně měřit necelých 13 kilometrů, ale kraj nejdříve postaví jen cca 2,5 km dlouhý úsek kolem Mýta, který tomuto městu výrazně uleví.
„Vedení přivaděče v úseku u Vysokého Mýta a Chocně bylo rozděleno na dvě části, neboť obyvatelé a samospráva Chocně zažádali o jiné vedení trasy s ohledem na podobu rekreační oblasti nedaleko města. K této navrhované trase se pozitivně postavilo i ministerstvo životního prostředí. Návrh je však dražší. Navíc bylo třeba začít s přípravami od začátku. Právě proto kraj přistoupil k rozdělení stavby na dva úseky,“ uvedl kraj v poslední tiskové zprávě týkající se stavu přípravy přivaděčů.
Původní trasu chtěl kraj rychle protlačit, a nepočítal s tím, že město bude mít požadavky na svoji variantu, která více respektuje místní přírodní podmínky, je pro obyvatele méně viditelná a je šetrnější k přírodě, což ostatně potvrdilo i posouzení vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA).
Tvrzení o dražším návrhu je ale zavádějící, jelikož nová varianta neobsahuje tunel, což je stavební objekt, který patří vždy k nejdražším, a původní varianta právě jeden takový zahrnovala.
Navíc je potřeba počítat i s následnými náklady na pravidelnou údržbu tunelu. Vzhledem k tomu, že varianta města více kopíruje terén, nebudou potřeba tak velké objemy zemních prací, což stavbu naopak zlevní.
Celý přivaděč měl stát 1,2 miliardy, ale kraj již delší dobu odhaduje stávající náklady na 1,85 miliardy. Pokud se pustí jen do stavby kratší a levnější části kolem Mýta, mají řidiči naději, že vznikne alespoň něco. Na tuto část mu totiž peníze rozhodně vystačí, takže odklad delšího a dražšího zbytku kraji nahrává.
„V současné době jednáme s ministerstvem dopravy o navýšení finančních prostředků. Tato jednání probíhala dlouhodobě i s minulou vládou, ale po volbách a také po možné změně vedení přivaděče u Chocně jsme museli začít jednat de facto od začátku,“ uvedl k přípravě náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš (ODS).
Choceň: Stavbu jsme výběrem trasy usnadnili
Kraj a město mají rozdílné pohledy na to, zda prosazení nové trasy znamená zdržení v přípravě. Tím, že město přineslo vlastní návrh, ale přípravu nezpozdilo, jelikož v procesu EIA by původní krajská varianta nemusela projít. Město je s výslednou podobou spokojené.
„Posouzení EIA ji následně označilo za jedinou možnou, takže jsme tím i poměrně zásadně pomohli našemu kraji, který by jinak musel začít od začátku,“ uvedl v předvolebním materiálu již bývalý starosta (a nově místostarosta) Chocně Jan Ropek.
Nová a schválená trasa kolem Chocně se na několika místech dostala mimo původně vymezený koridor pro stavbu. Kvůli tomu je potřeba změnit zásady územního rozvoje (ZÚR) kraje, tedy krajský územní plán. Další postup tak nyní závisí na rychlosti Pardubického kraje.
U Vysokého Mýta se přitom na vedení trasy nic nezměnilo, takže tamní příprava není na nezbytných krocích kraje ohledně aktualizace ZÚR závislá. I proto je rozdělení přivaděče na dvě části logickým krokem, který má podporu Mýta. To se totiž zbaví dopravy ze svých ulic dříve.
Horší zprávou je, že i tak je příprava stavby přesunutá krajem na Správu a údržbu silnic (SÚS) takřka stále na začátku a za poslední roky se posunula jen o získání souhlasného stanoviska EIA. Jinak kraj zadává zpracování dalších a dalších studií.
Naposledy v říjnu uzavřel s firmou Klee Consulting smlouvu na „technickou expertní asistenci v přípravě projektu“, což vyjde na 1,8 milionu Kč (bez DPH). V květnu za obdobnou částku svěřila SÚS firmě HBH Projekt zpracování technické studie.
Kraj ale potřebuje pokročit alespoň tak, aby získal územní rozhodnutí a tím trasu definitivně zanesl do katastrálních map. Ovšem na základě technické studie se „územko“ nezískává a je nutné mít dokončenou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Bez územního rozhodnutí nelze ani vykupovat pozemky v trase.