Letadlo je součástí sbírky historických letadel RAF Station Czechoslovakia, která má v Podhořanech základnu. Letoun v pátek absolvoval zhruba čtvrthodinový let.
„Letadlo funguje, jak má. Malinko foukalo, ale to příliš nevadí, protože letadlo je stabilní, nezáludné. Poprvé jsem s ním létal v Argentině, na českém území dnes poprvé. Při prvním letu se ověřuje funkčnost motoru a řiditelnost,“ řekl pilot Richard Santus.
Letoun s výrobním číslem N3827 byl i ve výcvikovému středisku učitelů létání Flying Instructors School ve skotském Montrose, kde na něm roku 1942 létali českoslovenští piloti. U jednotky v té době působili například Jan Mokrejš, Benedikt Blatný, František Červený, Antonín Kamínek, Josef Vejpulek, Bohuslav Eichler či Otto Špaček. Mokrejš na letadle, které vzlétlo v Podhořanech, absolvoval v červenci 1942 minimálně šest letů.
Kromě výcvikových jednotek se s českoslovenští letci setkali s magistry i u bojových perutí, kde se používaly ke kurýrním letům.
Podhořanský magister jeden z posledních kusů tohoto typu na světě a jediný dochovaný v původním stavu a přitom letuschopný. Letoun česká skupina získala v Argentině, kam byl delimitován z Královského letectva Velké Británie roku 1946.
Ještě letos s ním chce Santus odletět do Anglie na opravy. Let absolvuje na pět přistání. „Ještě nás čeká minimálně pět hodin létání, než se s ním odvážíme do Anglie. Musíme změřit spotřebu, výkony a provést menší prohlídku motoru,“ řekl Santus.
Letadlo v Anglii podstoupí důkladnější prohlídku, dostane nové kryty podvozku a nový nátěr. Majitelé letadla si přejí, aby letadlo bylo zpět v Česku opravené a připravené na letní sezonu.
Jednají například o účasti na Aviatické pouti v Pardubicích, která se koná první víkend v červnu. Ve sbírce RAF Station Czechoslovakia jsou i další historické letouny. Všechny za druhé světové války pilotovali Čechoslováci. Skupina má také letouny De Havilland DH-82 Tiger Moth Mk.II výrobního čísla 82536 z roku 1939 a výrobního čísla 83105 z roku 1940.