Na pruh určený pro cyklisty upozorňuje nová vodorovná dopravní značka. Jeden a půl metru široký vodorovný pás má sloužit cyklistům pro rychlejší a bezpečnější pohyb než na cyklostezce, kde se často musejí vyhýbat chodcům.
Ve svém pruhu vedle řidičů jezdí cyklisté v ulici 17. listopadu a nyní také nově v Bělehradské ulici. Tady prosadilo občanské sdružení Město na kole cyklopruhy vedle cyklostezky, což se doposud nikde v České republice neobjevilo. V cyklistických státech Evropy je propojení cyklistů a řidičů naprosto normální. "Vím, že nás čeká spousta vysvětlování," říká autor cyklopruhů v krajském městě Vojtěch Jirsa.
Předsudky, které vznik červených pruhů na silnici rozpoutají, jsou jasné: cyklisté riskují zranění, když začnou jezdit v cyklopruhu vedle aut. Cyklopruhy na silnicích jsou vedle cyklostezek zbytečné a je to vyhazování peněz.
Namalování pruhů nebylo drahé
Zúžení silnice podle Jirsy pomůže i dopravnímu provozu. "V některých místech má silniční pruh komfortní rozměr 4,5 metru, což je rozměr pro dálniční pruh. V užším profilu si dají řidiči větší pozor a donutí je to zpomalit," říká čtyřiadvacetiletý student stavební fakulty ČVUT Jirsa, který si nápad přivezl ze studijního pobytu v Odensee, kde rok studoval.
Dánské město je prý cyklostezkovou laboratoří a ke stejnému titulu, ale v české verzi,mají nakročeno Pardubice.
Magistrát stála nová služba cyklistům pouze vybavení speciálního značení, které nepřesáhlo sto tisíc korun. "Uvidíme, na jaře bychom mohli zkusit další silnice," řekl vedoucí odboru dopravy magistrátu Vladimír Bakajsa. V úvahu přichází Dašická ulice.