Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Dopravní značky dosloužily, na jejich výměnu však chybějí peníze

  16:00
Pardubický kraj má víc silnic, než o kolik je schopný se starat. Podobně jako v jiných krajích peníze chybějí na opravu rozbitých vozovek a mostů silnic druhé a třetí třídy, ale i na to, co není tak důležité jen zdánlivě - na obnovu dopravních značek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš FraitMAFRA

Podle zprávy pro krajské radní, kterou má MF DNES k dispozici, je v současné době zhruba u sedmdesáti procent značek jejich reflexní fólie za hranicí životnosti. 

Pardubický kraj vlastní celkem 27,6 tisíc dopravních značek. U reflexní fólie přitom výrobce udává životnost sedm let.

Jednorázová obnova nevyhovujícího značení na krajských silnicích druhé a třetí třídy by stála minimálně 20 milionů korun.

„Pro přetrvávající stav nedostatečných finančních prostředků na údržbu se neprovádí cyklická souvislá obnova. Hrozí zde riziko vymáhání náhrad škod z dopravních nehod z důvodu špatného stavu značení,“ uvádí se ve zprávě silničářů pro radní.

Podle koordinátora Besipu pro Pardubický kraj Otakara Švece představují nedostatečně viditelné značky pro řidiče problémy, které je třeba řešit.

„Někde ještě dožívají staré dopravní značky bez reflexní fólie, které by bylo potřeba vyměnit za takové, které již normu splňují. A pak jsou značky, které už jsou za svou životností, a ty potřebují obměnit také,“ uvedl Otakar Švec.

Na první pohled řidič nepozná, že reflexní fólie na dopravní značce už dosloužila. „Zjistíte to až v noci, zasvítíte na ně autem a ony se chovají, jako kdyby reflexní nebyly. Existují i přístroje, kterými lze reflexi měřit,“ uvedl David Zelenka ze společnosti Vydoz, která dopravní značky vyrábí.

Podle něj je třeba obnovit zejména ty značky, které upravují přednost v jízdě. „Pokud je na křižovatce stopka a už není reflexní, je to nebezpečné,“ uvedl Zelenka.

I když se radní letos rozhodli přidat dva miliony korun na obnovu svislých dopravních značek, silničáři už avizovali, že větší část této sumy padne na označení mostů, které jsou ve špatném stavu.

„I za této situace se snažíme držet svislé dopravní značení ve způsobilém stavu, zejména u příkazových a zákazových značek, označení křižovatek a dopravně nebezpečných míst, jako jsou zatáčky a nepřehledné úseky,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Dluh v silnicích? 17 miliard

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš z ODS zodpovědný za dopravu vysvětluje, že na všechno peníze nejsou. „Povýšili jsme rozpočet Správy a údržby silnic na běžnou údržbu jak na zeleň, tak na značky. Větší částky ale půjdou zejména na opravy silnic, které byly v katastrofálním stavu, abychom nespravovali jen výmoly a dolíky, ale dělali souvislé opravy a prováděli nástřiky, které prodlužují životnost silnic,“ uvedl Kortyš.

S nedostatkem peněz na opravy silnic prvních a druhých tříd bojuje Pardubický kraj už od doby svého vzniku na počátku milénia. „Silniční majetek silnic II. a III. třídy byl v roce 2001 krajům předán se značným finančním deficitem. Proti prosté reprodukci tento dluh v současné době v našem kraji představuje více jak 17 miliard korun,“ uvedl Němec. 

Peníze chybějí všude. Už mnoho let se silničáři například nedočkali požadovaných peněz na doplnění svodidel na nebezpečná místa ve svazích. Téměř 50 mostů je v havarijním stavu.

„Nejdůležitější z našeho pohledu jsou mosty, vozovky, opěrné zdi, bezpečnostní zařízení, ale i údržba zeleně,“ uvedl Němec.

V posledních letech je Pardubický kraj schopen dát dohromady s pomocí státu a Unie kolem 600 milionů korun na opravy ročně. Potřeby na úplnou obnovu 3 126 kilometrů silnic nižších tříd jsou podstatně větší.

„Abychom dali všechny krajské silnice do pořádku, odhaduji, že bychom na to potřebovali miliardu a půl korun ročně po dobu patnácti let,“ uvedl Michal Kortyš.

  • Nejčtenější

Muži nařízli značku, aby vytáhli tisícovku. Uspěla až hlídka s vysavačem

Sloupek dopravního značení poničila dvojice mužů, která se v Pardubicích snažila dostat k tisícikoruně. Bankovku...

Byla to totální zhovadilost, vzpomínají v Živanicích na duel s Vyšehradem

V českém fotbale se rodí možná největší kauza v jeho novodobé historii. Nyní již bývalý místopředseda svazu Roman Berbr...

Výtečník znovu řezal značku kvůli tisícikoruně. Zapomněl, že už tam není

Pardubičtí strážníci měli ve středu dojem déjà vu, když jim operační důstojník nahlásil výjezd, jaký už zažili:...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakleté Pardubice. Klub stíhá rána za ranou. Patří vůbec Dědkovi?

Pandemie koronaviru zastavila extraligu hned poté, co tým Dynama Pardubice přečkal karanténu. Hrát se bude možná za...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nevíme, který pes smrtelně ženu pokousal, řekla policie a případ odložila

Ani expertiza Kriminalistického ústavu přesvědčivě nedokázala, který pes loni před Vánocemi smrtelně pokousal...

Žena se pokusila ubodat svého otce, dohodla se na osmiletém trestu

Osm let vězení dostala u Krajského soudu v Hradci Králové šestačtyřicetiletá Irena Rédová, která letos v únoru v...

Pěšky až do nebe. Resort chystá visutou lávku, jednu z nejdelších na světě

Premium Před deseti lety byla Dolní Morava zapomenutou vískou na kraji světa uprostřed nedotčené přírody. Teď je z ní jedno z...

Taxisův příkop je po 30 letech zralý na úpravu, rozhodovat budou experti

Pardubický Dostihový spolek možná přistoupí k úpravě skoků na závodišti. Vytvoří tým odborníků, kteří vyhodnotí...

Advantage Consulting, s.r.o.
PRODUCT MANAGER (40-60.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...