Od dokončení stavby letištního terminálu uplynulo jen půl roku a zástupci města již chystají další investice do budovy a jejího okolí.

Od dokončení stavby letištního terminálu uplynulo jen půl roku a zástupci města již chystají další investice do budovy a jejího okolí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Letištní terminál v Pardubicích se dostaví. Politici chtějí lepší zázemí

  • 15
Společnost EBA, která provozuje pardubické civilní letiště, pracuje na dokončení terminálu, který byl letos v lednu otevřen. Horní patro zatím totiž není hotové. V budoucnu tam bude i restaurace. Současně se chystá rozšíření parkoviště u haly.

Na jednu stranu moderní stavba za čtvrt miliardy korun, na druhou stranu dost opuštěný prostor, který rozhodně nepřipomíná odpovídající zázemí na letišti v Evropské unii. Tak vidí letos otevřený terminál Jana Kašpara zastupitel Pardubic a předseda spolku Klub přátel Pardubicka Jan Linhart.

„Cestující nemají v odletové hale s výjimkou nápojového automatu možnost jakéhokoliv občerstvení při čekání na odbavení. Namísto toho sedí v hale s nedokončeným prvním patrem,“ uvedl v dopise určeným médiím Linhart.

Naléhá také na to, aby se obsadily obchodní prostory v letištní hale. „Jsme přesvědčeni, že by mělo být v zájmu města jako majoritního akcionáře, aby dobudovaná restaurace a obchody v prvním patře odletové haly nalezly své nájemce, své provozovatele. K tomu je však třeba, aby letiště sloužilo nikoliv pouze pasažérům, ale stalo se také součástí městského prostoru,“ dodal zastupitel za Patrioty Pardubic.

Není rozhodně sám, kdo volá po dokončení terminálu. I proto už radní vedení firmy East Bohemian Airport dali za úkol podniknout první potřebné kroky. „Město nám zadalo, abychom připravili druhé nadzemní podlaží, na čemž se nyní pracuje. Potom se zvažují parkovací plochy pro cestující,“ uvedla ředitelka společnosti EBA Hana Šmejkalová.

Restaurace patří mezi zbytné věci

Dosavadní parkoviště už cestujícím v hlavní letní sezoně nestačí. Z letiště totiž odlétá řada charterů do celého Středomoří. I proto předseda představenstva společnosti EBA Pavel Svoboda považuje vybudování parkoviště za prioritu.

„VIP salonky, restaurace a prostory pro ředitelství jsou zbytné věci. Plochy před terminálem jsou, náklady by neměly přesáhnout deset milionů, za něž by vzniklo 100 metrů od terminálu nějakých 200 až 300 parkovacích míst,“ řekl Svoboda.

Podle Šmejkalové společnost předloží akcionářům, městu Pardubice a kraji oba návrhy. Jaké náklady si vyžádají a z čeho by se platily, není zatím jasné. Výstavba terminálu začala předloni v květnu a stála 267 milionů. Kvůli snížení nákladů bylo z projektu vypuštěno parkoviště a vybavení druhého patra. Letiště ještě uvažuje o stavbě pojezdové dráhy pro malá letadla.

Letišti přibylo pasažérů, ale i tak je ve ztrátě

Společnost East Bohemian Airport (EBA), která provozuje pardubické civilní letiště, odbavila minulý rok více než 88 tisíc cestujících. Ve srovnání s rokem 2016 to představuje nárůst asi o 58 tisíc lidí. „Zvýšil se rovněž objem nákladní dopravy, ze 142 na 265 tun,“ uvedla společnost ve výroční zprávě. I tak loni firma skončila ve ztrátě 5,22 milionu, což je zhruba o 5,5 milionu lepší výsledek než v roce 2016. Čistý obrat se meziročně zvýšil z 48 na 73 milionů korun. Od loňska létají z Pardubic znovu linky do Petrohradu, obnoveny byly také lety do Moskvy. Na podzim začalo pravidelné letecké spojení nízkonákladové společnosti Ryanair do Londýna, létá třikrát týdně. Letos k nim přibylo další spojení téhož dopravce do španělského Alicante. Důležitou položku představují i charterové lety v letní sezoně do několika turistických destinací. (ČTK)