Ožije tramvajová doprava na Karvinsku? Dříve tohle spojení fungovalo

  19:19aktualizováno  19:19
Osmapadesát let jezdily mezi Karvinou a Ostravou tramvaje. Teď by se podle projektu „Modrá tramvaj“ mohly na Karvinsko vrátit. Již před více než padesáti lety tramvajím v regionu ztrpčovala život propadající se trať.

Tramvaje jezdily po Karvinsku v minulém století. Jedna ze zastávek byla například na Masarykově náměstí v Karviné. | foto: SOkA

Obnovení tramvajové dopravy na Karvinsku se stalo jedním z hlavních taháků ODS před volbami do krajského zastupitelstva. Ve chvíli, kdy se pravicová strana stala součástí koalice, může mít projekt nazvaný „Modrá tramvaj“ blíže ke své realizaci.

Fotogalerie

„Stavbou této tramvajové tratě nejen že významně prospějeme naší ekonomice a životnímu prostředí. Pomůžeme především nastartovat tento region a pomůžeme tím našim občanům a lidem,“ prohlašuje lídr krajské ODS Jakub Unucka.

Ačkoliv, o proveditelnosti projektu se zřejmě povedou dlouhé diskuse. Podle některých názorů je totiž znovuzavedení tramvajové tratě v regionu, který se každou chvíli propadá, nesmyslné. Trať by nemusela činit potíže v úseku mezi Havířovem a Ostravou, horší by to bylo v okolí Orlové či Karviné, kde situaci komplikují důlní vlivy. Tramvaje ale už v minulosti projížděly i těmito místy.

Zastávka byla i na karvinském náměstí

Historie tramvajové dopravy v regionu sahá až do roku 1909. Úzkorozchodná tramvajová dráha tehdy vedla od ostravského výstaviště přes Petřvald a Orlovou až na hlavní nádraží v Karviné.

Trať měla svou elektrocentrálu, která se nacházela v Petřvaldu u dnešní autobusové zastávky Parcelace. „V roce 1912 se trať úzkorozchodné dráhy prodloužila z hlavního nádraží v Dolech až po náměstí ve Fryštátu (dnešní centrum Karviné – pozn. red.). O rok později pak ještě byla z hlavního nádraží vybudována trať do Bohumína a Orlové,“ uvedl Milan Haluška z webu Karviná – město, které žije.

V té době byly v Karviné dvě tramvajové vozovny. „Dřevěná stála v Dolech a hrázděná ve Fryštátě poblíž dnešní hasičské zbrojnice,“ uvádí se na webových stránkách Karvinskadoprava.cz.

Deset vozů nestačilo

V roce 1919 došlo z důvodu přepravy vojska k přetížení elektrocentrály a tramvaje se tak na týden zastavily. Větší problémy přišly s druhou světovou válkou. Během ní byla zničena část tratě a byly zdemolovány mosty přes Stonávku a Olši.

Provoz se podařilo obnovit v říjnu roku 1945. A protože deset čtyřnápravových motorových vozů přestalo zvládat nápor cestujících, přibylo v roce 1954 osm nových moderních vozů.

Svého délkového maxima dosáhla trať v roce 1953. Rok předtím byla zrušena část tratě vedoucí na náměstí ve Fryštátě a místo toho byla nově nasměrována po dnešní ulici Karola Sliwky až k budově OÚNZ (dnes VZP).

Z Ostravy do Karviné za 85 minut

„Prvního května 1953 byla znovu prodloužena až do Stalingradu, dnešního Nového Města. Její délka od Ostravy až po Karvinou činila 25 kilometrů, bylo na ní umístěno 31 zastávek a jízdní doba trvala 85 minut. V roce 1955 bylo přepraveno téměř 18 milionů cestujících,“ doplňuje web Karvinská doprava.

Postupné rušení tratě přišlo s rokem 1959, kdy museli cestující na Hranečníku přesednout na normálně rozchodnou tramvaj. „Vlivem poddolování se nad osudem úzkorozchodných tramvají začínají stahovat mračna, trať se propadá,“ podotýká mluvčí karvinské radnice Michaela Zormanová.

Trať se začala propadat, začíná postupná likvidace

Problémy na počátku šedesátých let působila také plánovaná výstavba parovodu a nové silnice, která by spojovala Doly s Fryštátem. A tak v roce 1961 byla definitivně ukončena tramvajová doprava z Karviné 1 a 6. Pomalu započala éra likvidace tramvajové dopravy na Karvinsku. Konec tramvajím v regionu nastal v roce 1967.

Dne 28. května 1967 vyjela od Jindřichovy kolonie v Karviné 2 na trať poslední tramvaj. Naposledy jela přes Lazy, Orlovou a Petřvald. Na krátkou dobu jednoho měsíce linka číslo 11 ještě zůstala zachována v malém úseku z Petřvaldu na konečnou stanici Ostrava-Hranečník. To trvalo ale jen měsíc, poté, po 58 letech provozu, nastal v této oblasti konec tramvajové dráhy.

Autor:

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Vědci zkoumali plyny z odvalů v příhraničí. Dopad na zdraví je malý

Slezská Ostrava s haldou Ema

I pro samotné vědce je to překvapení. Hořící haldy v českém a polském příhraničí škodí ovzduší méně, než předpokládali....

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Ostravské stopy: Na Ostravě se mi líbí otevřenost, říká výtvarník Šigut

Výtvarník a grafický designér Jiří Šigut se v Ostravě narodil a nedokáže si...

Výtvarník pracující s médiem fotografie, konceptuální umělec a grafický designér Jiří Šigut patří k originálním tvářím...

Najdete na iDNES.cz