Dokonce se objevila první mapa, kudy by tramvaje měly jezdit. „Trasa je vytipovaná, bude se dále upřesňovat,“ poznamenala mluvčí krajského úřadu Miroslava Chlebounová.
Jak z mapy vyplývá, dráha hodně využívá starých důlních železničních vleček. Začíná na ostravském Hranečníku, poté se otočí k zoologické zahradě a přes ostravskou část Heřmanice zamíří severovýchodním směrem k Rychvaldu. Tam následuje prudký pravý oblouk a přes Rychvald se dráha dostává k Orlové. „Pak by tramvaje projely naším Starým náměstím a zamířily ke Karviné,“ řekla starostka Orlové Lenka Brzyszkowská.
Následně koleje vedou přes karvinskou část Doly, kde stávalo staré město, a okolo známého šikmého kostela dorazí rychlodráha do Karviné. Tam kopíruje třídu 17. listopadu a končí poblíž vodní nádrže nazývané Karvinské moře.
ZANIKLÉ TRATĚ: Úzkokolejka do Karviné se pomalu propadala. Nebylo jí pomoci |
„S trasou souhlasíme, protože bychom tak mohli být v Ostravě za sedmnáct minut, což je krásné,“ podotkla starostka Orlové.
K vyjetí první soupravy však zůstává velmi daleko. Plán má sice studii proveditelnosti, nejnáročnější přípravy ale teprve začnou. „V současnosti se projekt nachází ve stavu přípravy podkladů a žádosti k podání aktualizace zásad územního rozvoje. Následuje proces změny těchto zásad a do konce roku se připraví podklady pro zpracování investičního záměru,“ předestřela další vývoj krajská mluvčí.
Doplnila, že v příštím roce se předpokládá zpracování investičního záměru, přičemž následují další stupně projektové dokumentace.
Očekávání porodních bolestí projektu
Starostové s projektem souhlasí, zůstávají však váhaví, co se týče jeho konkrétního uskutečnění.
„Rozhodně tomu fandím, ostatně rychlodráhu jsme na magistrátu už podpořili, protože městu pomůže s dopravním spojením na Ostravu,“ potvrdil primátor Karviné Jan Wolf.
Vzhledem ke svým zkušenostem v regionální politice se však trochu obává proveditelnosti. „Nechci být pesimista, ale vím, že takové projekty mají spoustu porodních bolestí a legislativa jim klade mnoho náročných překážek,“ vysvětlil. „Věřím, že se zprovoznění dožiji,“ dodal pětapadesátiletý politik s úsměvem.
Orlovská starostka doplnila, že radní i úředníci jsou součástí kontrolních výborů projektu a účastní se všech jednání. „Pro Orlovou je důležitý i z hlediska obnovy ‚Staré‘ Orlové a vrácení života do této historické části. Zároveň tím dojde k propojení s centrem města,“ připomněla.
Sedm až osm miliard korun. Zatím
V minulém roce se počítalo s celkovými náklady asi sedm miliard korun a se zprovozněním nejdříve v roce 2032. Termín i náklady však mají řadu podmínek.
„Při optimistickém pohledu a bezproblémovém vývoji projekční a investiční přípravy, dále bezproblémovém stavebním povolení, zajištění financování a vlastní stavby můžeme začátek směrovat do období 2032 až 2035,“ potvrdila krajská mluvčí.
Podobně opatrné vyjádření se týká nákladů. „Finanční náročnost byla velmi hrubě odhadnuta na sedm až osm miliard korun a bude se upřesňovat s každým stupněm projektové dokumentace,“ upozornila Miroslava Chlebounová.
Plány počítají s dvoukolejnou dráhou s osmdesátikilometrovou rychlostí mimo zástavbu. „Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech,“ řekl už dříve krajský náměstek Radek Podstawka.
17. července 2023 |