„Dvě laboratoře jsme zaměřili na praktickou výuku absolventů učebních oborů zahradník a zahradnictví. Třetí využívají studenti našeho přírodovědného lycea při hodinách biologie a ekologie,“ uvedla zástupkyně ředitele pro praktickou výuku ostravské zahradnické školy Lenka Vavrečková.
V jedné z laboratoří se zahradníci seznamují s novou metodou množení rostlin. „Abychom získali mladé rostliny, nepotřebujeme čekat, až vyrostou ze semene, nebo je množit řízkováním,“ objasňuje Vavrečková. „Rozmnožujeme je z tkáňového pletiva, které získáme z vrcholové části rostliny. Stačí dobře odebrat pár milimetrů tkáně a pomocí dané technologie z ní vypěstovat i několik desítek rostlin.“
Automobilky i vojenští zpravodajci. Veletrh v Ostravě nabízel studentům práci |
Za prvních čtrnáct dnů, kdy je laboratoř v provozu, studenti již stačili rozmnožit nejen papriky, ale i orchideje. Nové trsy rostliny jsou ve skleněných dózách s víkem na policích podél stěn. Studenti je budou několikrát dělit, aby vytvořili více odnoží. Poté je vysadí do pěstebních nádob a budou dál sledovat.
„Tato metoda rozmnožování rostlin je novinkou, kterou využívají především velké zahraniční zahradnické společnosti. Věřím, že absolventi, kteří tuto techniku množení budou zvládat, najdou v některých těchto firmách uplatnění,“ je přesvědčena Vavrečková.
Pomáhá chytré osvětlení
V další laboratoři jsou v několika řadách rozmístěny stojany s rostlinami v hydroponickém systému, tedy mimo půdní substrát, pouze ve vodním roztoku obohaceném o živiny. „Žáky učíme, jak se o hydroponie starat, jak nastavit složení živného roztoku a jakou zvolit intenzitu osvětlení,“ jmenovala Vavrečková. „Laboratoř je totiž vybavena i ‚‚smart‘ osvětlením, pomocí kterého dokážeme regulovat intenzitu i barevné spektrum.“
Vliv spektrálního složení světla na růst rostlin v laboratoři zkoumají vědci z Ostravské univerzity (OU). „V hydroponické laboratoři si chceme ověřit, jak jednotlivé části spektra ovlivní růst rostlin,“ zmiňuje vědecký pracovník katedry fyziky na Přírodovědecké fakultě OU Daniel Vrábl. „Cílem výzkumu je vyprodukovat rostliny s vysokým obsahem antioxidantů.“
Podle Vrábla je možné i to, že se tak vědcům podaří vypěstovat zdravější zeleninu s vysokým obsahem antioxidantů, jež mají pozitivní vliv na lidské zdraví.
Vysokoškolští učitelé vyjeli protestovat, nejsou spokojeni s nízkými platy |
Poslední z laboratoří slouží hlavně studentům přírodovědného lycea. Nejvíce připomíná chemickou učebnu plnou zkumavek a dalšího laboratorního skla. „Studenti si zde zkoušejí různé biologické pokusy, ale i praktické postupy, které mohou v budoucnu využít v praxi,“ podotýká Denisa Lednická, která výukou provází. „Učíme je izolovat silice z léčivých bylin, získávat z rostlin barevné pigmenty nebo testovat citlivost bakterií. Sledovali jsme tu i fotosyntézu rostlin.“