O dvacet tisíc elektronických jízdenek více si měsíc co měsíc koupí cestující v tramvajích, trolejbusech a autobusech Dopravního podniku Ostrava (DPO).
„Každý měsíc je v podstatě rekordní, naposledy v prosinci 2017 to bylo téměř 300 tisíc plateb,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.
A zájem o elektronické jízdné, k němuž lidé nepotřebují žádné speciální karty, pouze běžnou bezdotykovou bankovní kartu, poroste ještě rychleji. Od středy totiž dopravní podnik zavede možnost platby jednou kartou za spolucestující, zavazadlo nebo psa.
„Víme, že to byla jedna z věcí, kterou naši cestující postrádali, nyní to napravujeme,“ řekl generální ředitel.
Zatímco v roce 2016, přesněji od července, kdy byla tato možnost spuštěna, do konce roku zaplatili cestující v DPO za jízdenky prostřednictvím platebních karet 9,1 milionu korun, za rok 2017 už to bylo 39,5 milionu korun.
Papírové jízdenky by mohly časem zmizet
„Jen v prosinci cestující platebními kartami za jízdné zaplatili více než 4,5 milionu korun,“ upřesnila mluvčí ostravského dopravního podniku Karolína Rycková.
Na rozdíl od zvyšujícího se počtu jízdenek zakoupených prostřednictvím platební karty klesá zájem o klasické papírové jízdenky. A podle všeho ještě rychleji, než roste zájem o platby kartou.
Jen během posledních tří let klesal prodej papírových jízdenek o dva miliony lístků každý rok.
Zatímco v roce 2015 se jich prodalo 11,3 milionu, o rok později již jen 9,3 milionu a v roce 2017 pak už pouze 7,3 milionu.
Časem by dopravní podnik chtěl klasické papírové jízdenky zrušit úplně.
„Ale to bude záviset na tom, kdy zavedeme automaty na prodej jednorázových elektronických jízdenek, aby si je mohli pořídit i ti, kteří třeba bezdotykovou bankovní kartu nemají,“ vysvětlil Morys.
Za jízdu na černo si připlatí
Od středy se rozšíření možností platby bankovní kartou bude týkat nově i majitelů dlouhodobých jízdenek. Ti si nově nebudou muset pořizovat elektronickou ODIS kartu, bude jim stačit registrace a propojení dlouhodobého jízdného s klasickou bankovní kartou.
„V našem e-shopu se cestující zaregistruje, propojí s libovolnou dlouhodobou jízdenkou svou kartu nebo kartu svých příbuzných, do 24 hodin proběhne potvrzení registrace a vše je hotovo,“ popsal novinku generální ředitel DPO.
„Z jedné registrace lze propojit a zaplatit za více karet, rodiče tak mohou například zaplatit měsíční jízdné ze své karty, jejich děti se pak budou při kontrole prokazovat svou kartou,“ vysvětloval Morys.
Vedle jednodušší platby tak lidé mohou ušetřit například poplatek za vydání ODIS karty, který je v současnosti 130 korun.
Vedle dobrých novinek ale od příštího týdne DPO chystá i jednu méně vítanou. Cena pokuty za černou jízdu, zaplacené do sedmi dnů, se nově zvedá ze 700 na tisíc korun.
Platební karta v akci v Ostravě při zavádění unikátního systému