(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA

Plány na nové lety z Ostravy padly, ani peníze „na ruku“ nestačily

  • 10
Ani dvakrát prodloužený termín odevzdávání obálek nepřinesl krajskému úřadu zájemce o provozování leteckých linek do Amsterodamu a Helsinek. A to i přesto, že se Moravskoslezský kraj zavázal hradit kompletní náklady na jejich provoz.

Letecké linky by tedy fungovaly obdobně, jako kraj řeší provoz autobusových spojů – letadla by si v podstatě pronajímal a platil vše.

„Moravskoslezskému kraji se tak ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky z Letiště Leoše Janáčka Ostrava do Amsterodamu a Helsinek,“ potvrdila Mirka Chlebounová, mluvčí krajského úřadu. „I když byla lhůta pro podání nabídek dvakrát prodloužena – naposledy do 31. října 2017, do tendru se nikdo nepřihlásil.“

Poprvé začal krajský úřad o zadání výběrového řízení uvažovat ještě v minulém volebním období, o vyhlášené linky se však ani tehdy nikdo neucházel.

Informace chtěli, nabídku ale nepředložili

Nezájem o provoz plně hrazené linky může spočívat ve skutečnosti, že letečtí přepravci chtějí mít letadla ve vzduchu prakticky neustále. Tudíž by na nové linky musely navazovat další lety, což je v současnosti problém.

Přesto krajský úřad jistý zájem o provozování nových leteckých linek zaznamenal. „O zadávací dokumentaci a podrobnější informace projevilo zájem sedm subjektů, nabídku však nikdo nepředložil,“ vysvětlila mluvčí.

S plány na pravidelné lety do nových destinací je tak na nějakou dobu konec. „Zadávací řízení bude z důvodů neobdržení nabídek zrušeno. Nyní budeme analyzovat další možnosti postupu vedoucí k uzavření smlouvy s dopravci,“ dodala mluvčí.

Kraj cílí na rozvoj nákladní letecké dopravy

Kvůli výběru případného leteckého dopravce kraj využil také služeb externí právnické kanceláře – advokátní firmy Císař, Češka, Smutný, které za zajištění právní podpory do konce října zaplatil téměř 150 tisíc korun.

Stejné firmě pak do konce letošního října zaplatil dalších 258 tisíc korun za právní služby spojené se záměrem pronajmout letiště soukromému provozovateli. Také z této možnosti však nakonec sešlo. Případní zájemci mají totiž o pronájem letiště zájem pouze v případě, že proběhne plánovaná rekonstrukce dráhy. Ta přijde kraj na několik miliard korun.

Vedle rozvoje pravidelných linek, kterému se příliš nedaří, chce krajský úřad vsadit na rozvoj nákladní letecké dopravy.

Rozhýbat by ji měla především výstavba nového carga, které by zajistilo snadnější překládání zboží z letadel do aut a na železnici. Tu k letišti nechali krajští zastupitelé přivést za více než půl miliardy korun v minulém volebním období. Jejich současní následovníci nyní zjišťují, jak s tratí dělat. Dosud totiž chybí například nákladní rampa nebo odbočka do průmyslové zóny.

Jakým směrem se bude krajský úřad dále ubírat, má pomoci určit také Studie silničního a kolejového napojení areálu Multimodálního carga Mošnov, kterou v pondělí úřad zadal za 98 tisíc korun.