Ukázaly to podrobné výsledky zveřejněné Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Ač měli žáci místo dvou jen jeden pokus, zlepšili se v češtině i matematice.
„Uchazeči letos dosáhli v testu z českého jazyka v řádném termínu oproti roku 2019 lepších výsledků. Také u testu z matematiky dosáhli uchazeči oproti loňskému roku lepších výsledků,“ uvádí Cermat v závěru analýzy výsledků jednotné přijímací zkoušky za rok 2020.
Konkrétně v Moravskoslezském kraji se uchazeči o čtyřleté středoškolské studium zlepšili výrazněji v češtině. V té loni u čtyřletých oborů v průměru dosáhli 57,3 procenta z maximálního možného počtu bodů. Jde o lepší výsledek ze dvou pokusů. Letos průměrně dosahovali 58,4 procenta.
Zlepšení se týká uchazečů o všechny typy škol s výjimkou gymnázií. Nejvýrazněji se v češtině zlepšili uchazeči o maturitní obory středních odborných učilišť, a to o tři procenta. Naopak uchazeči na gymnázia byli o 1,1 procenta horší.
V matematice je celkové meziroční zlepšení u čtyřletých oborů méně výrazné, činí půl procenta. Nejvíce domácí příprava opět prospěla uchazečům o maturitní obor na středních odborných učilištích, jejich výsledky jsou lepší o 2,5 procenta. Jako jediní si z různých typů škol pohoršili uchazeči o studium na gymnáziu, a to o půl procenta.
Co bylo letos jinak
|
Pro školáky byla letos příprava na přijímací zkoušky netypická. Zhruba dva měsíce se učili doma, pak mohli do školy na konzultace. „Největší stres jsem měl z toho, že dlouho nebyly známé termíny přijímacích zkoušek. Neměl jsem motivaci, nevěděl jsem kdy a jakým způsobem budu přijímačky dělat,“ popsal například Michal Florián.
„Všichni byli nervózní“
Se svými učiteli byl v kontaktu online. „Připravoval jsem se i tak, že jsem si stahoval z internetu přijímací testy z minulých let a ty vypracovával,“ dodal deváťák z Opavska.
Náročnost období přiznávají i ředitelé. „Dlouho nevěděl nikdo nic. Volali nám rodiče, všichni byli nervózní. Dlouho jsme jim nemohli říct nic konkrétního,“ popsal období před vyjasněním podoby a termínů přijímacích zkoušek ředitel opavského stavebního učiliště Miroslav Weisz.
Na maturitní čtyřletý středoškolský obor si letos podalo přihlášku zhruba 73 procent žáků devátých tříd z kraje. Oproti loňsku jde o mírný pokles. Alespoň jednu přihlášku na čtyřleté gymnázium si podalo necelých 23 procent z celkového počtu přihlášených, na střední odborné učiliště necelých 58 procent, na maturitní obor některého z učilišť necelých 10 procent a na nástavbu více než šest procent.
Zájem o technické obory se zvyšuje
Poptávkou po čtyřletých oborech se kraj příliš nevymyká republikovému průměru. Výjimkou je jen v poptávce po osmiletých gymnáziích, ta je spolu s Ústeckým krajem na severu Moravy a Slezska republikově nejnižší.
Hejtmanství se snaží preference žáků ovlivnit. „Snahou Moravskoslezského kraje je zvýšit zájem žáků devátých tříd o technické a řemeslné obory. A zaznamenáváme významný nárůst přihlášek právě v této oblasti,“ řekl náměstek hejtmana Stanislav Folwarczny.
Nejvíce se podle něj v posledních letech zvyšuje zájem o obory strojírenské a elektrotechnické a o studium telekomunikační a výpočetní techniky. „Naopak klesá zájem o obory gastronomické, o hotelnictví nebo o ekonomiku a administrativu,“ dodal Folwarczny.