„Největší část investic v obou pohořích směřuje do výstavby nových a rekonstrukce starších služeben,“ uvedl vedoucí Úřadu Horské služby České republiky Václav Bahník.
Úplně nové služebny za 8,3 milionu korun se na podzim 2024 dočkají například záchranáři v Beskydech na Javorovém vrchu.
„Starou dřevěnku z roku 1972 jsme museli letos na přelomu dubna a května nechat srovnat se zemí,“ řekl náčelník Horské služby Beskydy Radan Jaškovský.
Upozornil, že stavba nové, která již začala, má o prázdninách problémy. „Nedokážeme totiž ovlivnit průjezdy stavební techniky touto poměrně navštěvovanou turistickou lokalitou. Pozitiva v budoucnosti tento fakt ale určitě převáží,“ komentoval Jaškovský.
Beskydy lidé podceňují, ale umí být nebezpečné, varuje náčelník horské služby |
Stavbaře mohou letos potkat i návštěvníci Lysé hory, kde horská služba modernizuje za 1,4 milionu korun další objekt. Drobnějších modernizací se dočkají i stanice ve Frýdlantu nad Ostravicí, na Soláni a na Velkém Polomu.
V Jeseníkách dokončují stavbaři výstavbu služeben v Hynčicích a Velkém Vrbnu za 18 milionů korun. „Dalších 1,6 milionu korun jsme vyčlenili na projektovou dokumentaci pro výstavbu nové budovy v Koutech nad Desnou. Ta v budoucnu nahradí dnes už nevyhovující prostory v unimobuňkách,“ upřesnil Bahník.
V roce 2024 by měla podle něj v Jeseníkách začít i rekonstrukce služebny Dolní Morava a drobné modernizace prostor pro záchranáře na Ovčárně a v Karlově.
Čtyřkolky použitelné po celý rok
Horská služba letos investuje dalších 42 milionů korun do obnovy dopravní techniky, z nichž 8,8 milionu použijí jeseničtí záchranáři k nákupu dvou těžkých terénních vozů, dvou čtyřkolek a tří nákladních přívěsů. V Beskydech půjde necelý milion korun na pořízení terénní čtyřkolky.
„Terénní auta, skútry i čtyřkolky musíme obnovovat v pravidelných cyklech,“ uvedl mluvčí Horské služby České republiky Marek Fryš. „Zvláště pak čtyřkolky se pro nás stávají stále potřebnější, a to typy, které dokážeme díky jejich multifunkčnosti užívat po celý rok.“
V létě v nich záchranáři jezdí do lokalit, kam se nedostanou terénními auty. V zimě u nich vymění kola za sněhové pásy a opět s nimi dojedou i do hůře přístupných míst.
Životnost sněžného skútru osm tisíc kilometrů
Podle Fryše vzhledem k tomu, že na technice mnohdy závisejí lidské životy, je hranice životnosti například u sněžného skútru osm tisíc ujetých kilometrů.
„U každého skútru bez ohledu na jeho technický stav musíme po těch najetých kilometrech povinně vyhlásit veřejnou dražbu a pořídit místo něj nový, což jsou případy i letošních nákupů,“ uvedl Marek Fryš.
Také za IT technologie a za záchranný materiál musejí záchranáři každoročně platit. „Na nákup nového IT vybavení jsme letos vyčlenili tři miliony korun, na nový záchranný materiál další dva,“ dodal Fryš.
17. dubna 2023 |