Novou nádražní halu měly stavět České dráhy. V prosinci počítaly s tím, že městu uhradí 3,5 milionu korun za vynaložené náklady. Tvrdila to Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD). Jenže se nic nestalo. "Vybudování dopravního terminálu v Havířově není uzavřená věc. Smluvní vztahy s ČD nebyly vypovězeny," prohlásil už dříve primátor města Havířov Zdeněk Osmanczyk z ČSSD.
"Na konci roku jsme slavili úspěch, ale tohle prohlášení v nás probouzelo obavy. Několik týdnů před posledním hlasování dozorčí rady jsme vnímali zvýšený tlak na ministerstvo dopravy i samotné České dráhy jak ze strany města, tak ze strany některých místních podnikatelských skupin," říká předsedkyně havířovského sdružení Důl architektury Lucie Chytilová.
Viceprezident ASORKD Martin J. Kadrman tvrdí, že se primátor Havířova a ministr Prachař sešli. "Několik dní před hlasováním dozorčí rady psal primátor Zdeněk Osmanczyk ministrovi Prachařovi velmi emotivní dopis, v němž jej žádal o zrušení prosincového usnesení dozorčí rady Českých drah. Dokonce se prý i setkali," tvrdí.
Dva dny před hlasováním dozorčí rady podle Kadrmana České dráhy v rozporu s platným prosincovým usnesením (o něm si přečtěte tady) požádaly drážní úřad o vydání souhlasu s demolicí budovy. "Čtvrteční hlasování tak bylo jen formalitou," říká. Domnívá se, že za změnu názoru rady a náhlého objevení peněz, které ještě v prosinci nebyly, můžou tlaky lobbistických skupin.
O havířovské vlakové nádraží projevili zájem brněnští studenti architektury, chtěli zpracovat projekty, jak nádraží využít. Vznikl také workshop Nádraží žije!, který v listopadu uspořádali studenti stavební fakulty Vysoké školy báňské v Ostravě.
"Zřejmě měl investor silnější argumenty, než my," dodává Chytilová, která za zachování nádraží bojuje už dva roky a doufá, že se jim podaří rozhodnutí ministra ještě zvrátit.