„Dokončili jsme projekt na pořízení dvanácti elektrobusů. Proběhla soutěž, podepsali jsme kontrakt s výrobcem,“ konstatoval Jakub Vyvial, ředitel osobní dopravy společnosti Transdev. „Jedná se o elektrobusy s nejsilnější možnou kapacitou baterií. Zároveň budou vybaveny klimatizací pro letní a tepelnými čerpadly pro zimní provoz, které budou rovněž poháněny elektřinou.“
Frýdecko-místecký magistrát by neměl nákup elektrobusů pro místní hromadnou dopravu nic stát.
„Náklady na jejich pořízení přesahují sto čtyřicet milionů korun, přičemž osmdesát pět procent pokryjí dotace z projektu IROP (integrovaného regionálního operačního programu), zbylých patnáct procent uhradí dopravce,“ vysvětlila mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Musálková Jeckelová.
Frýdecko-Místečtí tak ještě posílí pozici Moravskoslezského kraje v rámci republiky. Zdejší region je totiž, co se využívání elektrobusů ve veřejné dopravě týče, celostátní špičkou.
Nové rychlonabíječky v Ostravě obslouží elektrobus za šest minut |
„V České republice ke konci minulého roku jezdilo přes sto padesát bateriových elektrobusů kategorie M3. Nejvíce, čtyřicet procent z nich, je registrováno v Moravskoslezském kraji,“ informoval Lukáš Kadula z ostravského pracoviště Centra dopravního výzkumu.
V celoevropském srovnání využívání elektrobusů v České republice už tak výrazné není.
„V podílu elektrobusů byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi visegrádské čtyřky a dvacátá čtvrtá mezi zeměmi Evropské unie,“ přiblížil Kadula už ne tolik lichotivou statistiku.
Například ve srovnání s Polskem jsou tamní čísla nově pořízených elektrobusů v roce 2023 drtivá. „V České republice bylo loni registrováno jen šest nových elektrobusů, v Polsku tři sta padesát sedm, v Maďarsku šedesát a na Slovensku jedenáct,“ doplnil Lukáš Kadula.
Moc sněhu bylo pro elektropohon problém
Pro srovnání, v Německu bylo loni nově evidováno 835 elektrobusů a ve Francii 743. Nejlépe ze zemí z někdejšího východního bloku na tom bylo Rumunsko, kde tamní dopravci loni podle údajů zveřejněných Centrem dopravního výzkumu nově evidovali 363 elektrobusů.
Nejvýraznějším uživatelem elektrobusů v Moravskoslezském kraji je v současnosti Dopravní podnik Ostrava.
„Aktuálně provozujeme třicet dva elektrobusů, z nichž šestadvacet je možné dobíjet průběžně,“ přiblížila rozsah využívání vozů mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová. „V rozvoji elektromobility rozhodně plánujeme pokračovat. Letos ale s dalším nákupem elektrobusů do vozového parku nepočítáme.“
Využívání elektrobusů je ekologické, má však i nevýhody. Některé z nich se ukázaly například v prosinci, kdy kvůli sněhové kalamitě část elektrobusů ostravského dopravního podniku nevyjela.
Plánované snížení emisí ve veřejné a nákladní dopravě povede ke zdražení |
„Vzhledem ke sněhové kalamitě jsme měli v terénu pouze pětinu běžně nasazovaných elektrobusů. Chybějící jsme nahradili tak, abychom zajistili dopravní obsluhu pro cestující v časech určených jízdním řádem,“ komentovala problémy způsobené zimním počasím Tereza Šnoblová.
Elektrobusy jsou i významnou součástí městské hromadné dopravy v Třinci. Jezdí zde už sedm let.
„Deset elektrobusů Škoda Perun bylo v Třinci nasazeno do přepravy cestujících již v roce 2017, což ve své době znamenalo, že se město stalo leaderem elektrobusů v Česku,“ konstatoval mluvčí třineckého magistrátu Stanislav Cieslar.
Doplnil, že všechny elektrobusy jezdí a jsou nasazeny. „Dojezd se mírně snížil, ale pro potřeby autobusové dopravy v Třinci jsou zatím dostačující,“ zmínil třinecký mluvčí. Kromě Frýdku-Místku v letošním roce nikdo další v kraji nákup elektrobusů neplánuje.
30. října 2018 |