Plánované snížení emisí ve veřejné a nákladní dopravě povede ke zdražení

V Evropském parlamentu se projednává návrh na snížení emisí nákladní dopravy o 45 % už do roku 2030. Bezemisní by měla být i veřejná doprava, a to buď od roku 2030 nebo 2035.

Slovenský vodíkovo-elektrický ELAN 01E | foto: Mobility&innovation production

Nabídka automobilů však není v současné době příliš velká, v případě hromadné dopravy by to pro dopravní podniky rovněž představovalo velkou investici i do infrastruktury, na kterou by musela buď více přispět města na úkor jiných veřejných investic, nebo občané na vyšším jízdném.

Další krok k ekologičnosti dopravy nebo další hřebíček do rakve konkurenceschopnosti evropského průmyslu? Návrh Evropské komise na razantní snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) v segmentu nákladních vozidel a autobusů od roku 2030 vyvolal vlnu pozornosti a rozporuplných reakcí.

Česko bojuje za mírnější pravidla pro emise busů. Původní návrh ohrožuje MHD

Ačkoliv záměr omezit emise CO2 má zjevně pozitivní dopady na životní prostředí a klima, existují důležitá hlediska. „Prvním významným bodem je náročnost návrhu pro výrobce těžkých vozidel,“ říká pro iDNES.cz europoslanec Ondřej Kovařík. „Snížení emisí o 45 % do roku 2030, 65 % do roku 2035 a dokonce 90 % do roku 2040 představuje značný tlak na inovace a finanční investice v odvětví. Výrobci budou nuceni revidovat své stávající modely a vyvíjet nové technologie, což nese významné náklady a finanční rizika. To může negativně ovlivnit konkurenceschopnost evropského průmyslu, obzvláště v porovnání s jinými trhy.“

„Kritici také poukazují na několik klíčových bodů, kdy nesouhlasí s některými aspekty návrhu,“ pokračuje Ondřej Kovařík. „Patří sem zejména plán na dosažení 100% cíle snížení emisí pro městské autobusy do roku 2030 a prakticky zákaz registrací městských autobusů s tradičními spalovacími motory, v tomto roce se zdá být příliš ambiciózní.“ Podle ministra dopravy Martin Kupky však Rada pro životní prostředí tento termín navrhuje posunout až na rok 2035. Finální podoba ještě každopádně nebyla schválena.

Velká města se ovšem na postupný přechod k bezemisní veřejné dopravě připravují už teď. „Aktuálně zajišťujeme cca dvě třetiny dopravních výkonů a přepravujeme cca tři čtvrtě cestujících lokálně bezemisními vozidly (metro, tramvaje),“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podnik hlavního města Prahy. „V rámci autobusů máme aktuálně 1,2 % vozového parku lokálně bezemisní (elektrobusy), v průběhu prvního čtvrtletí 2024 předpokládáme navýšení na cca 4 %.“

Bez velkých investice se to však neobejde, jak upozorňuje třeba Zdeněk Jarolín, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna: „Uvedenou problematiku pozorně sledujeme, včetně jejího vlivu na provoz autobusů. Každopádně ať to bude rok 2030 nebo 2035, týká se to pouze nových autobusů. Do té doby platí zákon č 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel, který přejímá směrnici Evropského parlamentu. Dle tohoto zákona musí být 41 % nových vozidel do konce roku 2025 nakupováno jako nízkoemisních, od roku 2026 se procento nízkoemisních vozidel zvyšuje na 60 %. Polovina z tohoto počtu pak musí být zcela bezemisních. Pořizovat od roku 2030/2035 100 % bezemisních vozidel je cíl, který je ambiciózní, ale je reálný. Znamená to v podstatě nahradit současné naftové a CNG autobusy např. elektrobusy, trolejbusy nebo vodíkovými autobusy. K tomu bude nutné také vybudovat potřebnou infrastrukturu. Je však třeba také podotknout, že 100 % bezemisní vozidla nebo současná nízkoemisní vozidla jsou výrazně dražší, proto bude mít toto rozhodnutí vliv na zvýšení nákladů na provoz veřejné dopravy ve městech, což se může odrazit i ve zvýšené potřebě kompenzace od měst.“

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

„Jsem fascinován, jak malý zájem řady členských států o tu normu je. Vnímají to jako věc, která se jich netýká, protože na svém území nemají výrobu daných typů vozidel. Zcela tak pomíjejí, že se to dramaticky dotkne jejich občanů, protože elektrický autobus je zhruba třikrát dražší než ten se spalovacím motorem. To se samozřejmě promítne i do ceny lístku,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz šéf českého sdružení autoprůmyslu Zdeněk Petzl.

Nabídka bezemisních autobusů je překvapivě už dnes hodně široká. V Evropě se za 1. pololetí roku 2023 prodalo 2567 elektrických autobusů, což je o 45 % víc než za stejné období loňského roku. Elektrické autobusy už tvoří více než 37 % z celkového prodeje městských autobusů. Jedničkou evropského trhu je Solaris, který drží 16% podíl. Městské elektrické autobusy dnes obvykle používají baterie s kapacitou 400 až 520 kWh, kloubové mohou mít klidně i 800 kWh. Jejich garantovaný dojezd se pohybuje mezi 200 až 300 km podle kapacity baterií.

DPP stáhl autobus na vodík po čtyřech týdnech z provozu, musí se opravit

„V současnosti mají všichni hlavní evropští výrobci, jako je Iveco Bus, Mercedes-Benz, MAN, Solaris, ale i ti méně známí, jako VDL, Van Hool či Irizar, ale i český SOR, v nabídce městský nízkopodlažní autobus,“ vypočítává Michal Štengl, šéfredaktor magazínu Transport a Logistika.

„Na evropský trh se ale se svými elektrickými autobusy tlačí i turečtí výrobci jako Karsan, Temsa, Otokar nebo Isuzu Bus. Velmi úspěšní jsou, a to hlavně ve Velké Británii, i čínští výrobci jako BYD, Yutong, King Long či Golden Dragon. V poslední době ale rostou i prodeje vodíkových autobusů, kde už však není nabídka tak bohatá. Nabízí je například Solaris (v Evropě je nejúspěšnější), belgický Van Hool, španělský Caetano nebo turecký Karsan. Vodíkový autobus H2City má ale i plzeňská Škoda Group. Někteří výrobci, jako například Mercedes-Benz nebo Iveco Bus, používají palivové články jako prodlužovač dojezdu u elektrických autobusů,“ uvádí Štengl pro iDNES.cz.

Vodík má v kraji pohánět autobusy i vlaky, záleží ale na jeho ceně

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Bestie s řasami božské Giny Lollobrigidy. Jediná miura v Česku obrazem

Hlavní hvězdou nedávného automobilového festivalu na mosteckém okruhu se stal jeden z nejvlivnějších supersportů historie – Lamborghini Miura. V 60. letech se jednalo o skutečné zjevení. Nejen svou...

6. října 2024

Test pozorného čtenáře. Kde se skutálela tatrovka?

V uplynulém měsíci jsme pro vás přichystali téměř sto článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 6. října 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...