Plánované snížení emisí ve veřejné a nákladní dopravě povede ke zdražení

V Evropském parlamentu se projednává návrh na snížení emisí nákladní dopravy o 45 % už do roku 2030. Bezemisní by měla být i veřejná doprava, a to buď od roku 2030 nebo 2035.

Slovenský vodíkovo-elektrický ELAN 01E | foto: Mobility&innovation production

Nabídka automobilů však není v současné době příliš velká, v případě hromadné dopravy by to pro dopravní podniky rovněž představovalo velkou investici i do infrastruktury, na kterou by musela buď více přispět města na úkor jiných veřejných investic, nebo občané na vyšším jízdném.

Další krok k ekologičnosti dopravy nebo další hřebíček do rakve konkurenceschopnosti evropského průmyslu? Návrh Evropské komise na razantní snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) v segmentu nákladních vozidel a autobusů od roku 2030 vyvolal vlnu pozornosti a rozporuplných reakcí.

Česko bojuje za mírnější pravidla pro emise busů. Původní návrh ohrožuje MHD

Ačkoliv záměr omezit emise CO2 má zjevně pozitivní dopady na životní prostředí a klima, existují důležitá hlediska. „Prvním významným bodem je náročnost návrhu pro výrobce těžkých vozidel,“ říká pro iDNES.cz europoslanec Ondřej Kovařík. „Snížení emisí o 45 % do roku 2030, 65 % do roku 2035 a dokonce 90 % do roku 2040 představuje značný tlak na inovace a finanční investice v odvětví. Výrobci budou nuceni revidovat své stávající modely a vyvíjet nové technologie, což nese významné náklady a finanční rizika. To může negativně ovlivnit konkurenceschopnost evropského průmyslu, obzvláště v porovnání s jinými trhy.“

„Kritici také poukazují na několik klíčových bodů, kdy nesouhlasí s některými aspekty návrhu,“ pokračuje Ondřej Kovařík. „Patří sem zejména plán na dosažení 100% cíle snížení emisí pro městské autobusy do roku 2030 a prakticky zákaz registrací městských autobusů s tradičními spalovacími motory, v tomto roce se zdá být příliš ambiciózní.“ Podle ministra dopravy Martin Kupky však Rada pro životní prostředí tento termín navrhuje posunout až na rok 2035. Finální podoba ještě každopádně nebyla schválena.

Velká města se ovšem na postupný přechod k bezemisní veřejné dopravě připravují už teď. „Aktuálně zajišťujeme cca dvě třetiny dopravních výkonů a přepravujeme cca tři čtvrtě cestujících lokálně bezemisními vozidly (metro, tramvaje),“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podnik hlavního města Prahy. „V rámci autobusů máme aktuálně 1,2 % vozového parku lokálně bezemisní (elektrobusy), v průběhu prvního čtvrtletí 2024 předpokládáme navýšení na cca 4 %.“

Bez velkých investice se to však neobejde, jak upozorňuje třeba Zdeněk Jarolín, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna: „Uvedenou problematiku pozorně sledujeme, včetně jejího vlivu na provoz autobusů. Každopádně ať to bude rok 2030 nebo 2035, týká se to pouze nových autobusů. Do té doby platí zákon č 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel, který přejímá směrnici Evropského parlamentu. Dle tohoto zákona musí být 41 % nových vozidel do konce roku 2025 nakupováno jako nízkoemisních, od roku 2026 se procento nízkoemisních vozidel zvyšuje na 60 %. Polovina z tohoto počtu pak musí být zcela bezemisních. Pořizovat od roku 2030/2035 100 % bezemisních vozidel je cíl, který je ambiciózní, ale je reálný. Znamená to v podstatě nahradit současné naftové a CNG autobusy např. elektrobusy, trolejbusy nebo vodíkovými autobusy. K tomu bude nutné také vybudovat potřebnou infrastrukturu. Je však třeba také podotknout, že 100 % bezemisní vozidla nebo současná nízkoemisní vozidla jsou výrazně dražší, proto bude mít toto rozhodnutí vliv na zvýšení nákladů na provoz veřejné dopravy ve městech, což se může odrazit i ve zvýšené potřebě kompenzace od měst.“

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

„Jsem fascinován, jak malý zájem řady členských států o tu normu je. Vnímají to jako věc, která se jich netýká, protože na svém území nemají výrobu daných typů vozidel. Zcela tak pomíjejí, že se to dramaticky dotkne jejich občanů, protože elektrický autobus je zhruba třikrát dražší než ten se spalovacím motorem. To se samozřejmě promítne i do ceny lístku,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz šéf českého sdružení autoprůmyslu Zdeněk Petzl.

Nabídka bezemisních autobusů je překvapivě už dnes hodně široká. V Evropě se za 1. pololetí roku 2023 prodalo 2567 elektrických autobusů, což je o 45 % víc než za stejné období loňského roku. Elektrické autobusy už tvoří více než 37 % z celkového prodeje městských autobusů. Jedničkou evropského trhu je Solaris, který drží 16% podíl. Městské elektrické autobusy dnes obvykle používají baterie s kapacitou 400 až 520 kWh, kloubové mohou mít klidně i 800 kWh. Jejich garantovaný dojezd se pohybuje mezi 200 až 300 km podle kapacity baterií.

DPP stáhl autobus na vodík po čtyřech týdnech z provozu, musí se opravit

„V současnosti mají všichni hlavní evropští výrobci, jako je Iveco Bus, Mercedes-Benz, MAN, Solaris, ale i ti méně známí, jako VDL, Van Hool či Irizar, ale i český SOR, v nabídce městský nízkopodlažní autobus,“ vypočítává Michal Štengl, šéfredaktor magazínu Transport a Logistika.

„Na evropský trh se ale se svými elektrickými autobusy tlačí i turečtí výrobci jako Karsan, Temsa, Otokar nebo Isuzu Bus. Velmi úspěšní jsou, a to hlavně ve Velké Británii, i čínští výrobci jako BYD, Yutong, King Long či Golden Dragon. V poslední době ale rostou i prodeje vodíkových autobusů, kde už však není nabídka tak bohatá. Nabízí je například Solaris (v Evropě je nejúspěšnější), belgický Van Hool, španělský Caetano nebo turecký Karsan. Vodíkový autobus H2City má ale i plzeňská Škoda Group. Někteří výrobci, jako například Mercedes-Benz nebo Iveco Bus, používají palivové články jako prodlužovač dojezdu u elektrických autobusů,“ uvádí Štengl pro iDNES.cz.

Vodík má v kraji pohánět autobusy i vlaky, záleží ale na jeho ceně

Vstoupit do diskuse (18 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.