ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ivana Lesková, MF DNES

Kdo přijde k přepážce, ten si připlatí. Ostravský dopravce chystá změny

  • 21
Diskriminace. Tak vidí opoziční zastupitel města Martin Juroška (KSČM) změnu v úhradě jízdného, kterou od ledna chystá Dopravní podnik Ostrava (DPO). Radní Ostravy schválili nejen mírné zvýšení cen krátkodobých jízdenek o jednu až dvě koruny, ale také novinku: příplatek ve výši 50 korun při nákupu měsíčního či delšího kuponu v kamenné prodejně.

Cena krátkodobé jízdenky stoupne z 16 na 18 korun a cena běžné přestupní jízdenky z 24 na 25 korun. Dlouhodobé jízdné se nezmění, ale jen pro toho, kdo uhradí kupony pro městskou dopravu prostřednictvím e-shopu, karty ODISky či jinou elektronickou formou.

Na přepážce prodejny totiž každý zaplatí manipulační poplatek 50 korun. „Chceme tím cestující motivovat ke změně návyků, aby se nehromadili v našich prodejnách, zvláště s ohledem na epidemii koronaviru, ale také proto, že pracovníci přepážek něco stojí,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys. Podotkl, že lidé mohou k nákupu kuponů využít i počítač v prodejně DPO v centru města.

O změně v pátek dlouho diskutovali ostravští zastupitelé. Náměstek primátora Vladimír Cigánek (ODS) řekl, že dlouhodobé jízdné nakupuje v kamenných prodejnách polovina zákazníků DPO: „Naším cílem je snížit jejich počet na 30 procent.“

Překvapil tím opozičního zastupitele Jurošku, který odhadoval, že do prodejen už chodí mnohem méně zákazníků. „V tomto případě půjde o diskriminaci velké skupiny lidí,“ upozornil Juroška. A požádal zastupitele, aby pověřili radní města úkolem příplatek zrušit. Jeho návrh ale při hlasování neprošel.

Nejde o diskriminaci, tvrdí šéf dopravního podniku

„V žádném případě nejde o diskriminaci. Máme to podložené právní analýzou,“ řekl MF DNES Morys.

Totéž si myslí i primátor města. „Návrh na příplatek při nákupu dlouhodobého jízdného na pokladně je na stole asi dva roky. Dříve jsem to odmítal, ale už nazrál čas,“ zmínil Tomáš Macura (ANO).

Podotkl, že ačkoli dopravní podnik šetří, město bude příští rok doplácet na hromadnou dopravu přes 1,5 miliardy. Proto radní řešili, jak modelovat cenu jízdného, a museli jít cestou mírného zdražení.

„Možná se zdá, že lidé, kteří přijdou od ledna k přepážce, budou diskriminováni, ale není to tak. Dlouhodobě se snažíme, aby převládaly moderní způsoby nakupování jízdenek. A nejen přes internet. DPO má svoji aplikaci a také jízdenkomaty. Obsluha přepážek znamená dodatečné náklady a zbytečně se tam tvoří fronty. Nejsme první instituce, která zpoplatňuje platby na přepážkách. Stejně postupují třeba banky,“ dodal primátor.

Příplatek budou řešit i krajští radní

A podle jednatele společnosti Koordinátor ODIS Aleše Stejskala by měla jejich valná hromada schvalovat příští týden podobný příplatek za nákup jízdného také v příměstské autobusové dopravě v kraji.

„V pondělí budou o návrhu změn jednat radní kraje. Pokud je schválí, valná hromada KODIS je projedná v úterý. Pak změny zveřejníme na webu,“ uvedl Aleš Stejskal.

Nový náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka se k chystaným úpravám nechtěl vyjadřovat. Okomentoval je ale jeho předchůdce ve funkci, Jakub Unucka (ODS), který netajil, že návrh připravil.

Uvedl, že základní nezlevněná sazba v autobusech se má v lednu zvýšit ze 13 na 15 korun, takže nejlevnější jízdenka s připočtením koruny za kilometr by pak vyšla na 16 korun. Při úhradě jednotlivé jízdenky ODISkou či ODISapkou zůstane základní sazba devět korun. Ceny dlouhodobého jízdného mají zůstat stejné, ale jen při nákupu kuponu v e-shopu. U řidiče či v prodejně zaplatí lidé o pět procent víc.

„Placení u řidiče zbytečně zdržuje dopravu a manipulace s hotovostí se dopravcům prodražuje. Proto chceme lidi motivovat k bezhotovostní platbě,“ vysvětlil Unucka.