Neděle 28. května 2023, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. května 2023 Vilém

Na nejsevernější trať v Olomouckém kraji se možná vrátí vlaky, cestující ne

  4:22aktualizováno  10:21
Deset let tudy neprojel žádný vlak a koleje zarůstají zelení. Místo chystané likvidace se však možná na železnici mezi Velkou Kraší a Vidnavou v nejsevernějším cípu Jesenicka brzy vlakové soupravy vrátí. Ovšem pouze nákladní bez cestujících.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Přestože ministerstvo dopravy už loni zahájilo správní řízení o zrušení dlouhodobě nevyužívané železnice, plány na její likvidaci prozatím padly. Nečekaně se totiž objevil zájemce, který ji chce alespoň částečně využívat. 

Zlínská firma Basic Capital chce v oblasti obnovit těžbu kaolinu a po trati dopravovat materiál mezi místem těžby a úpravnou v areálu bývalé šamotárny ve Vidnavě. 

Správa železnic (SŽ) se proto nyní nejdříve trať pokusí znovu prodat. Nedá se ale předpokládat, že ji někdo koupí, protože všechny pokusy o prodej, byť za „symbolických“ pár set tisíc korun, skončily v minulosti neúspěšně.

Pokud se prodej znovu nezdaří, je Správa železnic připravena trať uvést do provozuschopného stavu sama.

„Dráha bude znovu nabídnuta k prodeji v souladu s usnesením vlády. V případě, že o koupi tratě nebude mít nikdo zájem a bude se oživovat těžba kaolinu, trať s největší pravděpodobností zůstane v režimu standardní regionální dráhy,“ potvrdila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Správa železnic už obdržela doklady o průzkumech v souvislosti s podnikatelským záměrem těžby kaolinu, který je spojený s potřebou kolejové dopravy na této trati. 

Podle Friebové trať nevyžaduje ani po deseti letech od zastavení provozu žádné větší investice. „Stavebnětechnický stav trati je dobrý, a proto nepředpokládáme zásadnější opravy dráhy,“ doplnila.

Osobní vlaky nevyjedou, nikdo by je nezaplatil

Zástupce Basic Capital Jan Berger potvrdil, že firma plánuje trať využívat pro přepravu suroviny. „Pro nás je dobré, že trať zůstane zachována. Určitě ji budeme využívat pro dopravu. O koupi trati však neuvažujeme,“ sdělil. 

Firma však musí vybudovat vlečku v bývalé šamotárně ve Vidnavě, kde chce vytěženou surovinu upravovat. Vlečka totiž byla po ukončení provozu šamotárny zničena. Pokud se firmě podaří získat všechna potřebná povolení, chtěla by začít těžit kaolin koncem příštího roku.

Otázka však je, zda se k těžařům přidá i další zájemce o dopravu. Zatím tomu nic nenasvědčuje.

Olomoucký kraj objednávku osobní dopravy po tamní železnici neplánuje, protože zde platí linkové autobusy, a zdejší obce na krytí ztrát z vlakové dopravy nemají.

Vidnava, která proti zrušení trati v minulosti nejvíc protestovala, stále chce, aby zde byl provoz obnoven. „Nepočítáme s tím, že by to byl plnohodnotný provoz, ale kdyby to bylo alespoň několik linek týdně nebo aspoň o víkendu, bude dobře. Otázka ale je, kdo by to zaplatil,“ říká starosta Vidnavy Rostislav Kačora.

Naopak druhá koncová obec na trati Velká Kraš nevidí osobní dopravu reálně. „Lidé dlouhodobě jezdili vlakem minimálně a neumím si představit, že by se na železnici vrátili. Autobus je komfortnější a rychlejší a má více zastávek,“ sdělila místostarostka Šárka Zapletalová. 

Podle ní by bylo složité dostat se vlakem v rozumném čase například do sídla okresu Jeseníku. „Kvůli přestupům a nenavazujícím spojům to dříve trvalo i přes hodinu, a přitom vzdálenost není ani třicet kilometrů. Nemyslím, že by se podařilo dopravu zde pro cestující nějak zatraktivnit,“ přemítá.

Regionální trať je dlouhá necelých pět kilometrů

České dráhy jsou přitom připraveny osobní dopravu obnovit. Záleží však na tom, zda ji vůbec bude někdo chtít. Osobní dopravu na trati stejně jako na jiných regionálních tratích v Olomouckém kraji platí Olomoucký kraj, který ale objednávku kvůli nedostatku cestujících v roce 2010 zrušil a od té doby vlaky mezi Velkou Kraší a Vidnavou nejezdí. 

„V případě, že objednatel projeví zájem o obnovení železniční dopravy v tomto úseku, pak se jako jeden z dopravců rádi budeme ucházet o provozování této linky,“ sdělila regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou je dlouhá necelých pět kilometrů. Byla postavena v roce 1897 a později byla prodloužena až do polské Nysy. Po druhé světové válce část trati v Polsku zanikla a zůstal úsek Velká Kraš – Vidnava.

  • Nejčtenější

Zlatý bod. Sparta slaví po devíti letech fotbalový titul, Slavii obrat nestačil

Fotbalová Sparta je po dlouhých devíti letech opět českým šampionem. Definitivní krok k historicky sedmatřicátému...

Za zastřelení pracovnice herny dostal třináctkrát trestaný senior doživotí

Zbytek života stráví podle rozsudku olomouckého krajského soudu za mřížemi třiasedmdesátiletý recidivista Adolf Hlubik,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli chybě při vyšetření se narodila postižená dcera, nemocnice bude platit

Nejvyšší soud potvrdil nárok rodičů na odškodnění za chybu Fakultní nemocnice Olomouc, kde při screeningu špatně...

Částí země se přehnaly přívalové deště. Na Moravě řešili desítky událostí

Přímý přenos Částí republiky se přehnaly bouřky. Meteorologové varovali, že ve východní části Čech, na Moravě a ve Slezsku mohly být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při soutěži v řízení křižovatky padaly pokuty, řidiči neznali pokyny policisty

Soutěž dopraváků ve středu v Olomouci potvrdila, že část řidičů netuší, jak se chovat na křižovatce, kde provoz řídí...

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

Třicítkové zóny část řidičů štvou, experti je ale hájí a dál jich přibývá

Snížená rychlost na třicet kilometrů v hodině a přednost zprava platí nově v Přerově ve čtyřech ulicích u tamního...

D1 byla na 248. kilometru kvůli nehodě obousměrně uzavřená. Tři lidé se zranili

Dálnici D1 na 248. kilometru poblíž Ivanovic na Hané na Vyškovsku u Němčic nad Hanou ve čtvrtek zhruba na šest hodin...

Při soutěži v řízení křižovatky padaly pokuty, řidiči neznali pokyny policisty

Soutěž dopraváků ve středu v Olomouci potvrdila, že část řidičů netuší, jak se chovat na křižovatce, kde provoz řídí...

S napřaženou pěstí chtěla po úřednici dávky, vyhrožovala jí i smrtí

„Dej sem ty peníze, nebo tě zabiju.“ Těmito slovy si žena na sociálním odboru přerovského magistrátu vymáhala dávku pro...

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Taťána lže a mstí se, říká Brzobohatý. Rád se převlékám za ženu, připouští

Modelka Taťána Kuchařová (35) v církevní žalobě píše, že její bývalý muž Ondřej Brzobohatý (40) není sexuálně vyhraněn....

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...