Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Vlaky brzdí, když nemají. Nespolehlivost zabezpečovače ETCS zpožďuje i ruší spoje

Železniční trať zvaná Uničovka vedoucí z Olomouce přes Šternberk a Uničov do Šumperka je nejmodernější a nejrychlejší regionální trať v Česku, výhody to ale nyní cestujícím nepřináší. Spíš naopak. Provoz totiž citelně nabourávají potíže s traťovým zabezpečovačem ETCS. Spoje nabírají velká zpoždění a nespokojení lidé se raději vracejí k cestování autem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JN

s tím jde ruku v ruce špatné časování závor na přejezdech, při křižování dvou vlaků co zastavují v Bohuňovicích, spadnou závory a vy tam stojíte 7 - 8 minut, zatímco vlaky teprve dojely do Hlušovic a Štarnova tj. 2,5 km na každou stranu od zastávky v Bohuňovicích, kde vlak stejně zastaví

0 0
možnosti
JJ

J37a66k46u68b 93J79a95n44d31a

10. 11. 2023 12:36

Systém eliminuje lidské chyby a zavádí své vlastní nové.

4 0
možnosti
PO

ETCS v principu není nespolehlivý - chová se jak má, při nestandardní situaci zastaví vlak a pak se teprve řeší, co se stalo.

Problém je v českém přístupu, kdy někoho napadlo udělat nejvymazlenější ETCS v Evropě, který bude nejpřísnější z hlediska tolerance krátkodobých abnormalit a navíc udělat provoz tak, že bez funkčního ETCS se vlaky prostě nepohnou. "Výborné" hlavně v českém členitém terénu, kde robusní radiové pokrytí každého metru trati je fyzikálně nemožné.

Když k tomu přidáme českou firmu, která vymýšlí od začátku znovu kolo, přestože jiné evropské firmy to mají dávno hotové a odladěné - ale náš trh je pro ně nezajímavý na to, aby si pro něj dělaly certifikace - tak výsledek vidíme.

5 0
možnosti
LK

Pochopil jsem správně, že toto celé způsobuje výpadek signálu (kombinace nestabilního pokrytí tratě a haprujících přijímačů v části vlaků) a skutečnost, že "dokonalý" zabezpečovač nemá žádný "nedokonalý" "analogový" bypass pro případ krátkodobých výpadků ETCS?

A tohle zvěrstvo (zabezpečení v evidentně šmejdské kvalitě zcela závislé na nestabilním přenosu signálu, který nikdy nebude stabilní na 100%) chtějí hlavy pomazané od železnice nasadit od roku 2025 na koridorové tratě?

9 0
možnosti
KN

tak jsme tím vázaní hlavama pomazanýma z Brusele...

1 15
možnosti
Foto

AŽD vs. Siemens, kolo 24 ?

1 0
možnosti
JK

Pro Siemens je český trh na poli zabezpečovací techniky "otevřený" asi tak stejně, jako pro AŽD trh v Německu. Unie neUnie.

2 0
možnosti
JS

Článek je zavádějící. Chyba není v ETCS. V Evropě je ETCS dávno vyladěné a funguje. Problém je v české implementaci českou firmou. ETCS je krok správným směrem. Jako obvykle ale "za vše může EU".

32 3
možnosti
LK

Také mi to tak připadá, že tady opět zamakaly "zlaté české ručičky". 🤨

2 3
možnosti
MB

Tohle je v pohodě, někde se to odladit musí a kde se chyby vychtávají nejlíp? V produkci. A proč to neodladit zrovna u nás, jsme bohatá země, která si může dovolit experimentáž.

3 7
možnosti
JH

A kdo si myslíte, že co u nás ladí, povidejte

5 3
možnosti
JK

Chyba je v tom, že EU nařizuje věci, které ještě nejsou praxí ověřené a pak to takhle dopadá.

6 18
možnosti
JA

Diky bohu, ze jsme v EU. Nevim, na koho buchom se jinak vymlouvali.

18 2
možnosti
PR

Nechápu, čemu se autor článku a cestující diví. Alfou a omegou pomýlených hlaviček z MDČR a SŽ je již 180 let mantra, že železnice je bezpečná pouze tehdy, když všechny vlaky stojí - všimněte si, že se různí tiskoví a jiní mluvkové neustále ohánějí pojmem GENERÁLNÍ STOP. Na tomto podivném zařízení, o úrovni SIL se raději nezmiňujme, stojí např. i bezpečnost nového stavědla v Brně hl.n.

Většina států není tak bohatá, aby mohla cpát do železnic peníze horem dolem tak, jako to dělá ČR. Už v elektrických obvodech švýcarských stavědel ze 60. let je vidět úporná snaha vybalancovat bezpečnost a provozuschopnost - laicky řečeno, z provozního hlediska je mnohem únosnější jeden vlak přibrzdit, než jeden nebo nedejbože všechny vlaky v řízené oblasti zastavit. Železnice si na sebe totiž musí především vydělat, pouze v ČR jsou dráhy, díky štědrým dotacím, zdrojem sociálního zabezpečení pro firmy i některé zaměstnance, bez ohledu na kvalitu poskytovaných služeb.

Největším problémem ČR je to, že se MDČR a SŽ snaží blokovat českou železnici tak, aby zabezpečovací zařízení mohla dodávat jen jedna jediná firma, a bez jejího zařízení nemohl na české koleje nikdo vstoupit - v ČR dodnes neexistuje žádné standardizované rozhraní, a dráhy se teď navíc zcela zbytečně chystají rušit i nedávno postavená návěstidla, takže kdo si od té skvělé firmy nekoupí jejich předraženou krabičku, bude mít na příslušných tratích prostě smůlu. Proto je česká drážní technika dlouhodobě zaostalá.

Nevím, kde se bere ten optimismus, že se uničovskou trať podaří rychle opravit - vždyť ta pražsko-olomoucká firma to své ETCS bez konkrétního použitelného výsledku vyvíjí už nejméně 15 let!!! Navíc všechny "normální" železnice při stavbě ETCS (v úrovni L1 i L2) ponechávají stávající návěstidla v provozu, takže při výpadku ETCS lze normálně jezdit. To ovšem, díky mazaným českým hlavičkám, na Uničovce nejde. Tak českému drážnímu byznysu zdar!!!

PS: Víte, kdo naposled rekonstruoval zabzař na lanovce na Ještěd? ;-)

16 2
možnosti
JK

"mantra, že železnice je bezpečná pouze tehdy, když všechny vlaky stojí"

Ano. Tak to bylo, tak to je, a tak to vždycky bude!! Na rozdíl třeba od letectví totiž na železnici lze jasně definovat bezpečný stav, a to je jednoznačně stav, kdy vlaky stojí (nebo zpomalí). To však přímo nebrání tomu, aby zabezpečovací zařízení bylo i spolehlivé - ačkoliv jsou požadavky na jeho bezpečnost a spolehlivost často protichůdné.

Negativní vliv systematických poruch na jeho bezpečnost a spolehlivost zařízení lze vyloučit nebo výrazně omezit správným řízením životního cyklu (především návrhu) a intenzivním testováním. Negativní vliv případných náhodných poruch na bezpečnost zařízení lze (téměř) eliminovat vhodným návrhem, například redundancí. Spolehlivost (dostupnost) zařízení lze výrazně zvýšit zálohováním.

K tomu ostatnímu, co jste napsal, se vyjadřovat nebudu. Ne, že by to všechno byly nesmysly, ale tak nějak jste na jednu hromadu sesypal jablka, hrušky a přidal ještě banány.

1 0
možnosti
Foto

P51e92t72r 58Ž24o15h46a

10. 11. 2023 5:36

ted tu o tom kdo nese odpovednost a kdo slendrian zaplati

1 2
možnosti
PR

Máte tu firmu přímo v Olomouci, tak se tam běžte zeptat.

5 0
možnosti
  • Nejčtenější

Žena přecházela silnici vedle přechodu, řidič jedoucí na zelenou ji srazil

30. května 2024  17:30

Určením viny v případu sražení chodkyně autem se už týden zabývají policisté ze Šumperka, kteří...

V pasti se mění i rovné silnice. Můžou za to hlavně riskující řidiči

4. června 2024

Tady je lepší sundat nohu z plynu. Z deseti nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji je v „nejlepší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na váhu? Raději zaplatí pokutu. Na kamiony chybí páky, volá se po úpravě zákonů

30. května 2024  5:39

Způsoby, jak zlepšit stav silnic v Olomouckém kraji, hledají místní politici. Hejtmanství například...

Díky pomerančové příchuti Hanácká kyselka přežila, líčí pravnuk zakladatelky

2. června 2024

Premium Za minerálním pramenem z Moravy stojí francouzská společnost, která na místě hledala ložiska uhlí....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sudeťák bez zášti. Helmut Kopetzky celý život bojoval se zatrpklou matkou

3. června 2024

Premium Po druhé světové válce musel on i jeho matka nedobrovolně opustit domov v Šumperku. Po mnoha...

Zloděj ukradl psa čekajícího u obchodu, po dvou dnech ho uvázal ve městě

5. června 2024  15:05

Krádež psa za bílého dne v centru města plného kolemjdoucích vyšetřují už týden kriminalisté z...

U hnojiště na Olomoucku někdo pohodil nemocná štěňata, zřejmě jsou z množírny

5. června 2024  13:03

Dvě pohozená štěňata stará zhruba dva až tři měsíce našli lidé v úterý v podvečer ve Štěpánově na...

Olomoucké svátky města jsou tu. Krajčo, Janda či Pavlica zazpívají s filharmonií

5. června 2024  11:23

Hudební hvězdy jako Richard Krajčo, Petr Janda, Josef Vojtek, Renata Drössler, Aneta Langerová či...

Papoušci na rameni loví polibek od svého chovatele, s cizími se však nekamarádí

5. června 2024

Další díl seriálu Můj mazel vede na Olomoucko, kde Jiří Solovský z Medlova u Uničova chová...