Pokládka asfaltu uzavřela letos v červenci také silnici v přednádražní čtvrti v...

Pokládka asfaltu uzavřela letos v červenci také silnici v přednádražní čtvrti v Přerově kvůli budování takzvaného průpichu městem. | foto: Město Přerov

Nová čtyřproudová silnice zjednoduší a zrychlí průjezd Přerovem

  • 25
Stavba průpichu v Přerově, který povede i přes bývalou továrnu, je téměř u konce. Už za pár dnů se řidičům v plném rozsahu otevře očekávaný tah městem. Necelý kilometr nové čtyřproudové silnice vedoucí přes areál bývalé Juty zjednoduší a zrychlí průjezd městem.

„Slavnostní zprovoznění nastane 31. října v 15 hodin,“ řekl Miroslav Mazal z olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Zároveň ve městě skončí i uzavírka frekventované tepny. „Se zprovozněním průtahu městem se v pondělí otevře i Komenského ulice,“ doplnil radní Přerova pro dopravu Tomáš Navrátil.

Řidiči po nové silnici přes areál Juty momentálně jezdí v režimu 1 + 1 po obou nově vybudovaných částech silnice. „V každém směru, a to jak na Olomouc, tak na Zlín, je v provozu jeden pruh,“ uvedl Navrátil.

Podle radního je možné i nadále vyjíždět zkratkou přes parkoviště za autobusovým nádražím.

Po průtahu cyklostezka

Silničáři kolem nové cesty dokončují protihlukové stěny či montují veřejné osvětlení.

„Hlavní náplní prací na průpichu jsou aktuálně opravy obrub poškozených provozem, pokládky obrusných vrstev a potrubí, dláždění, výkopy, dokončování opěrných zídek včetně terénních úprav,“ vyjmenoval Mazal.

Po otevření průtahu budou silničáři ještě dokončovat drobné opravy, které nebudou mít na provoz vliv. Půjde například o stavbu smíšené cyklostezky v areálu Juty, která povede po pravé straně nové silnice ve směru od Komenského ulice. Nový úsek cyklostezky by mohl být hotový do konce listopadu.

Průpich stavěný v režii Ředitelství silnic a dálnic přijde na 189 milionů korun. Přerov ho podpořil částkou téměř 20,5 milionu korun.

O průtahu městem jako nové důležité dopravní tepně se ve městě mluvilo už mnoho let. V srpnu roku 2012 se snažili tehdejší přerovští radní stavbu popohnat schválením memoranda, které řešilo vzájemnou spolupráci města, Olomouckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic.

Plynulejší, rychlejší a bezpečnější doprava

S výstavbou průtahu se ale začalo až o osm let později, v roce 2020, a první řidiči se po části nové silnice projeli letos na začátku srpna. Odborníci, kteří se na plánech podíleli, slibují, že přerovská doprava bude plynulejší, rychlejší a bezpečnější. Po dokončení dálnice D1 u Přerova zůstane průtah jako hlavní sběrná silnice Přerova.

S dopravními omezeními ale musejí řidiči v Přerově dál počítat na hlavním tahu v Polní ulici, kde se buduje okružní křižovatka.

„Měla by být hotová v polovině prosince. Snahou ale je uvolnit křižovatku obousměrné dopravě co nejdříve za dokončování stavby během provozu. Přesné datum ovlivní počasí a možnost pokračovat s dodržováním technologií bez dopadů na kvalitu,“ objasnil Mazal.

Rondel má místo zpřehlednit jak pro řidiče, kteří se při odbočování dostávali do nepřehledné situace, tak i pro cyklisty a chodce.

„Nová okružní křižovatka je součástí stavby vnitřního průtahu městem. Bude mít pět ramen, vnitřní prstenec má být široký 2,5 metru a samotný pruh pak šest metrů,“ upřesnil radní pro dopravu Navrátil.

Lepší cesta pro cyklisty i pěší

Připomněl také, že součástí okružní křižovatky bude propojení smíšené cyklostezky s chodníkem vedoucí z ulice Tržní na Polní, která bezpečně převede chodce a cyklisty přes Dluhonskou ulici. Okružní křižovatka přijde na téměř 30 milionů korun.

Zanedlouho by se mělo ulevit také řidičům ve Šternberku. Na přelomu listopadu a prosince by měla skončit oprava mostu nedaleko koupaliště na hlavním tahu na Opavu v Jívavské ulici.

„Snahou všech zúčastněných je urychlit práce na hlavní trase a pustit provoz co nejdříve. Poté budou probíhat dokončovací práce mimo silnici,“ oznámil Mazal. Most opravují silničáři od března letošního roku. Jezdí se tam kyvadlově a ve špičce se tvoří dlouhé kolony.

13. srpna 2019