Nejvíce se nedostatek parkovacích míst projevuje na sídlištích krajského města hlavně večer a v noci, kdy řidiči nechávají auta na místech, kde to zákon nedovoluje: u přechodů, v zatáčkách nebo na chodnících.
Jedním ze zásadních navrhovaných opatření je rozčlenění území Olomouce do čtyř zón s odlišnými pravidly. Upřednostněni přitom budou lidé s trvalým pobytem.
„Situaci by mělo pomoci zlepšit zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště. Tím vznikne větší pravděpodobnost pro zaparkování aut rezidentů v blízkosti bydliště,“ sdělil Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta magistrátu.
17 tisíc míst, za něž se bude platit
K současným 2 500 parkovacích míst má přitom přibýt téměř 17 tisíc nových, za která se bude také platit.
Zřízení zóny D bude znamenat, že se na sídlištích bude platit v pracovní dny v době od 17 do 6 hodin ráno.
Jestliže opatření pomohou, bude velká část lidí ochotná na nová pravidla přistoupit. „Když se bavím s lidmi na sídlišti, říkají, že pokud budou mít možnost zaparkovat, rádi si nějakou korunu zaplatí. Ale chtějí mít jistotu, ať už v novém parkovacím domě, nebo na vytvořeném parkovišti,“ uvedl předseda komise z Nových Sadů Jaroslav Krátký.
Omezí se parkování dodávek
Místa na sídlištích mají uvolnit také dodávky, které jsou podle magistrátu problém a jejichž parkování hodlají představitelé města omezit.
„Některé obyvatele by mohla regulace přimět ke snížení počtu vozidel v domácnosti, kdy využívají soukromé i služební vozidlo. Předpokládáme, že část kapacit bude uvolněna vozidly osob, které v místě nemají trvalý pobyt. Zejména jde o studenty, kteří se po městě sice pohybují pěšky, na kole nebo MHD, ale jejich vozidlo je bezplatně zaparkované po celý týden před pronajatým domem,“ uvedla mluvčí radnice Radka Štědrá.
Podle nové koncepce by rezidenti za jedno auto ročně platili podle zóny, ve které bydlí a mají v ní trvalé bydliště.
Jednalo by se o sto korun na sídlištích až po dva tisíce korun v zónách A (pěší zóna) a B (historické centrum). Za druhé a další auto by pak rezident platil od 10 tisíc na sídlištích po 16 tisíc v zónách A a B.
„Cena deset tisíc korun ročně není přehnaná. Náklady na údržbu parkovacích míst na ulicích a parkovištích se pohybují mezi třemi až čtyřmi tisíci za rok. Tyto náklady platí každé město a pomyslně tak doplácí,“ podotkl předseda České parkovací asociace Petr Horský.
Fond mobility
Společně s novou parkovací politikou Olomouce vznikne i fond mobility, kam půjdou veškeré peníze vybrané na parkovném a pokutách. Radnice za ně bude hradit například výstavbu nových parkovacích míst.
K návrhu nové parkovací politiky budou mít lidé příležitost se vyjádřit na veřejných projednáváních 14. a 15. září. Už teď se mohou zájemci s návrhem seznámit na webové stránce spokojena.olomouc.eu.
Nová koncepce parkování počítá s tím, že lidé na olomouckých sídlištích sice budou za parkování platit, nebudou už však mít problém najít volné místo.
„Města často zvýhodňují lidi s trvalým pobytem“Způsob řešení problematiky parkování by měl vycházet především z tvrdých dat, nikoliv pocitů, říká v rozhovoru předseda České parkovací asociace Petr Horský. Lze říct, jaká parkovací strategie je nejvhodnější? Nejúčinnější? Na co města při nových konceptech parkování zapomínají? Olomouc chystá novou parkovací politiku, kdy chce rozšířit placené stání i na sídliště, druhé auto v rodině by podle návrhu mělo ročně za stání platit přes 10 tisíc korun. Je tohle podle vás správná cesta? |