ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Filip FojtíkMAFRA

Olomouc chystá tisíce parkovacích míst, na sídlištích budou patrová parkoviště

  • 5
Řidiči se v centrech měst v Olomouckém kraji potýkají s letitým problémem, kde zaparkovat své auto. Pomoci jim v tom mají nové projekty parkovacích domů v Olomouci, Prostějově a Šumperku.

Miroslav Charouz z BESIP parkovací domy vítá. „Řeší nedostatek parkovacích míst a jsou důležité i z pohledu bezpečnosti, protože mohou přispět k tomu, aby lidé neparkovali tam, kde už to může vyvolat kolizní situace,“ nastínil Charouz.

Olomouc má nyní čtyři soukromé parkovací domy. V budoucnu by mohlo několik dalších vyrůst blíže centru, ale i na příjezdech do města, aby středu ulevily.

„Olomouc má zpracovanou dlouhodobou koncepci, která počítá s devatenácti plochami k parkování. Není určeno, kolik z nich má být zastavěno parkovacími domy, nebo jenom parkovišti, ale několik nových parkovacích domů by v Olomouci mohlo vyrůst,“ shrnul Martin Luňáček z odboru strategie a řízení olomouckého magistrátu.

Místní proti domu protestují

Celkem tak má podle této koncepce vzniknout přibližně sedm tisíc nových parkovacích míst. Odhadované náklady jsou 3,5 miliardy korun.

Pravděpodobně nejreálnější je parkovací dům v místě zvaném u letadla, který má stavební povolení.

„V plánu je čtyřpatrový objekt, ve kterém bude 350 až 400 míst,“ přiblížil Luňáček. Kdy by se mělo začít stavět, je však stále nejasné. Otázkou také podle Luňáčka je, zda se nezmění koncepce lokality.

Knihovna v Mohelnici pořád nemá ani základy, její stavbu dokončí jiná firma

Ve výhledu je rovněž parkovací dům v městské části Slavonín, jehož výstavbu chtěla Olomouc spojit s prodloužením tramvajové tratě. Parkovací dům by měl vyrůst na nové konečné zastávce tramvaje. Objekt nabídne přibližně 230 parkovacích míst.

„Je v koncepci, ale pořád nejsou vykoupené pozemky a místní proti záměru protestují,“ shrnul Luňáček. Oba domy by mělo podle Luňáčka stavět město, nebrání se přitom spolupráci se soukromými firmami, která by mohla výstavbu urychlit.

Pár set metrů do centra

V Prostějově je nyní nejblíž výstavbě záměr parkovacího domu v ulici Újezd, přibližně pět minut od centra. Nabídne 140 míst a přijde na necelých sto milionů. Město chce získat na projekt dotaci ve výši 80 procent.

„Nový parkovací dům má pomoci dostat část automobilů z centra. Je v rozumné docházkové vzdálenosti, a když nastavíme zajímavé ceny, tak lidé těch pár set metrů do centra dojdou,“ uvedl náměstek prostějovského primátora Jiří Rozehnal (ANO).

Pokud se podaří získat dotaci, chce magistrát začít s projektem už ve druhé polovině roku. Další parkovací dům v Prostějově je v plánu v jižní části města v oblasti bývalé sodovkárny.

„Výstavbu tam plánuje soukromý investor. Poskytneme pozemky, takže část míst by získalo město. Na těch bychom mohli garantovat regulované ceny,“ přiblížil Rozehnal.

Na běžky míří do Žďárských vrchů tisíce lyžařů, letos nemají kde parkovat

Záměr domu v ulici Újezd uvádí dopravní expert Charouz z BESIP jako dobrý příklad, jak řešit problematiku parkování ve středu města.

„Rozumná vzdálenost od centra a rozumná cena za parkování může pomoci, aby se lidé přijíždějící hlavně na úřady netlačili do centra, tomu se tak uleví,“ vyzdvihl Charouz.

Využijí různé výšky ulic

Šumperk neplánuje sice přímo parkovací dům, ale patrové parkoviště mezi Gagarinovou a Bratrušovskou ulicí pro 70 aut.

„Bude sloužit hlavně místním, kteří dnes nemají kde zaparkovat. Projekt využívá rozdílné výšky ulic. Do přízemí se bude vjíždět z Bratrušovské, do patra z výše položené Gagarinovy,“ popsala mluvčí šumperské radnice Soňa Singerová.

Stavba podle ní začne už letos. „Na letošní rok je v rozpočtu vyčleněno 38 milionů korun,“ vyčíslila.

V Šumperku už půjde o druhý parkovací objekt tohoto typu. První, který slouží především obyvatelům sídliště, vyrostl v roce 2015 mezi Finskou a Temenickou ulicí. I tam projektanti využili rozdílné výšky ulic.

Šumperský postup Charouz chválí podobně jako prostějovský. „Na sídliště se s parkováním dost zapomíná. Přitom nutně potřebují nové možnosti parkování, ale pozemky nejsou. Šumperská cesta je velmi přínosná. Přímo parkovací dům by byl pro sídliště příliš nákladný, ale patrové parkoviště je rozumný kompromis,“ vyzdvihl odborník.

Pražské ulice plní stojící auta, popojet na parkoviště se řidičům nechce

Patrové parkoviště zvažují i Hranice na Přerovsku. „Sídliště kapitána Otakara Jaroše se připravuje k revitalizaci a její součástí může být i výstavba parkovacího domu, který dokáže významně ulehčit místním parkování v této lokalitě,“ řekl mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

Stejně jako v jiných městech je však zásadní překážkou enormní výše investice.

„Bez dotace v současnosti nemůže město takový objekt postavit,“ doplnil Bakovský. Přerov ani Jeseník o výstavbě parkovacího domu v současné době neuvažují. „Máme vytipováno několik lokalit, kde by mohl parkovací dům vyrůst, nicméně to v současnosti není na pořadu dne,“ sdělil náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil (ANO).