Nad tématem parkování v Praze se diskutuje dlouhodobě. Jako v každé metropoli není jednoduché sehnat místo na stání – aut přibývá a město zkrátka není nafukovací. Tato realita frustruje především rezidenty, kteří mají ve frekventovaných zónách své bydliště.
Peklo pro řidiče. Města se potýkají se zoufalým nedostatkem parkovacích míst![]() |
„Zatímco kapacita parkování v ulicích se vyčerpává, aut stále přibývá. Je třeba zdůraznit, že u parkovacích oprávnění do zón placeného stání neexistuje žádný stop stav. Úřady je musí vydat každému, kdo si zažádá a má na ně nárok,“ upozorňuje tiskový mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.
Ne všechny pokuty odradí
Zrovna Praha 7 je jednou z vyhlášených částí metropole, kde je zaparkovat prakticky nemožné, a to zejména v odpoledních hodinách. Na tachometru při hledání místa lze nasbírat i kilometry.
Někteří řidiči tedy strategicky přistupují k taktice „zaparkuj kdekoliv a zaplať pokutu“. Mívají pocit, že se jim ušetřený čas i benzin vyplatí. Ztěžují tak ale život kolemjdoucím i jiným řidičům.
V případě přestupků za špatné parkování se výše blokové pokuty pohybuje v rozsahu 500 až 2 500 korun. Což není penalizace, která by každého odradila.
Situace dále může skončit v začarovaném kruhu, kdy řidič zabere místo, které je určené pro zásobování. A dodavatelské vozy poté musí parkovat jinde – například na chodníku.
stání + zastavení | 212 151 |
---|---|
stání + zastavení na chodníku | 101 435 |
zastavení a stání na přechodu pro chodce | 19 898 |
zastavení a stání v křižovatce | 29 951 |
zastavení a stání ve vyhrazeném jízdním pruhu | 8 606 |
zastavení a stání před vjezdem na pozem. kom. | 5 374 |
zastavení a stání na vyhraz. park. pro invalidy | 11 002 |
zastavení a stání na vyhrazeném parkovišti | 19 698 |
ZPS (zóny placeného stání) | 747 749 |
Počet parkovacích přestupků řešených pražskou městskou policií v roce 2022
(Zdroj: Irena Seifertová, MP Praha)
Snažíme se, ale...
Radnice Prahy 7 tvrdí, že se dlouhodobě snaží situaci zlepšit. „Prostor pro zásadní rozšiřování parkovacích kapacit se přímo v ulicích hledá jen velmi obtížně. V minulých letech především po zavedení zón 30 v roce 2017 na Letné a v roce 2018 v Holešovicích se nám však přeci jen prostřednictvím lokálních úprav a změn v dopravě podařilo navýšit počet parkovacích míst v zónách o více než 360,“ říká Vokuš.
Radnice apeluje na řidiče, aby méně využívali ulic a uchylovali se spíše do parkovišť. Jako příklad uvádí parkoviště v ulici Jankovcova otevřené v roce 2019 nedaleko nádraží Holešovice.
„Toto parkoviště funguje jako fialová smíšená zóna a rezidenti s platným parkovacím oprávněním zde mohou parkovat neomezeně. Přesto zde bývají místa často nevyužitá,“ zdůraznil Vokuš.
Řešení nedělá radost lidem, kteří musí od parkoviště domů ujít kus cesty. Občas v rukou nesou děti nebo těžký nákup, jiní by své auto rádi měli na očích. Kromě toho občas potřebují zaparkovat i ti, kteří si chtějí jen rychle doběhnout nakoupit nebo něco vyřídit. Pro ně nedává smysl, aby parkovali zbytečně daleko.
„Je pochopitelné, že většina lidí by nejraději zaparkovala přímo před domem, kde bydlí, či v jeho těsné blízkosti, ale to v dané městské zástavbě při současném počtu aut bohužel není možné zajistit,“ krčí rameny mluvčí s tím, že právě kvůli neochotě parkovat od bydliště dál bývají parkoviště prázdná.
Platit méně, platit více
Aby obyvatel Prahy mohl v fialové zóně parkovat za paušální částku, musí si vyřídit parkovací oprávnění. „Na to má nárok občan, který prokáže trvalé bydliště nebo vlastnictví nemovitosti v městské části Praha 7 a vztah k užívanému vozu,“ uvádí webové stránky Prahy 7.
Při parkování myslete na chodce i záchranáře. Výfukem k chodníku stát můžete![]() |
Vydání oprávnění se ale občas táhne, záleží na pořadí žadatele v čekací frontě.
Posledním možným řešením jsou placená parkoviště, za které si řidič sice připlatí, ale má jistotu dostupného místa. „Možností vyhrazeného placeného parkování je v Praze 7 dostatek (třeba ve zmíněných garážích na Letné, v OC Stromovka a na dalších místech), přičemž tyto kapacity nejsou zdaleka vyčerpány,“ informoval Vokuš.