Tramvajové troleje jsou v olomoucké ulici 8. května nacházející se v centru...

Tramvajové troleje jsou v olomoucké ulici 8. května nacházející se v centru města zatím uchycené na domech, po plánované rekonstrukci už budou ale muset být z velké části uchyceny na sloupech. Řada majitelů domů s uchycením do fasád nesouhlasí. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

V centru Olomouce přibude víc sloupů, troleje na domech majitelé odmítají

  • 3
Téměř dvojnásobek sloupů na tramvajové trolejové vedení se bude oproti dnešku tyčit v ulici 8. května v historickém jádru Olomouce vyhlášeném památkovou rezervací. Radnice chtěla troleje při blížící se opravě ulice opět upevnit na domy, vlastníci ale řekli ne.

V současnosti v ulici 8. května stojí šest sloupů, po dlouho plánovaných a odkládaných opravách to bude téměř dvojnásobek. Mimo jiné jde o následek tragédie z října 2011, kdy se v ulici utrhl kus falešné štítové stěny jednoho z domů a suť zabila procházející ženu.

Statik jako jednu z příčin určil otřesy od tramvají, jež ulicí jezdí, a pnutí od troleje uchycené na fasádě. A i kvůli tomu se někteří majitelé domů v ulici chtějí ukotvení trolejí na svých fasádách zbavit.

Brzy jim od nich pomůže kompletní rekonstrukce této ulice, která má začít příští rok a její součástí je i výměna stovek metrů trolejí. Město proto vlastníky zdejších nemovitostí požádalo o souhlas s jejich opětovným zavěšením, podstatná část to ale odmítla.

„V době, kdy se vše projednávalo, nebyla zřejmě možnost se s vlastníky dohodnout. Mám za to, že určitý vliv na jejich rozhodování měly události, při nichž v ulici padaly z budov římsy,“ podotkl Jiří Procházka, projektant a ředitel olomoucké pobočky společnosti HBH, jež z valné části již hotové a uzavřené plány oprav nedávno převzala po firmě Stavoprojekt.

Kromě tragédie z podzimu 2011 má Procházka na mysli i případ, k němž došlo o rok později. V pondělí 22. října 2012 se jen o pár desítek metrů dál utrhl zhruba dvacetimetrový kus atiky, která coby ozdobný prvek opticky zvyšovala budovu polikliniky Spea. Zdivo naštěstí nikoho nezranilo.

I tady se spekulovalo o vlivu projíždějících tramvají, znalci to ale vyloučili. Za pád mohla skutečnost, že atika byla před desítkami let špatně postavena.

Majitel: Stačí, že se trolej pohupuje, a začnou se třást skleničky

Fakt, že se do rozhodování majitelů promítly i vzpomínky na pády zdí, zmiňuje také člen magistrátní komise pro architekturu a opoziční zastupitel z hnutí ProOlomouc Pavel Grasse.

Tramvaje v ulici 8. května

„Ten strach majitelů domů je pochopitelný,“ podotkl.

Město v ulici 8. května opraví chodníky, silnici, koleje a kanalizaci. V plánu je i výměna zhruba 620 metrů zastaralých trolejí.

„Přibude šest nových osmibokých trolejových stožárů, u jednoho jde o demontáž stávajícího sloupu a jeho nové umístění. Celkem tu bude po rekonstrukci stát jedenáct sloupů,“ uvedla mluvčí radnice Radka Štědrá.

Většina se bude tyčit na levé straně ulice ve směru k náměstí Hrdinů. Ve výsledku bude část trolejí uchycená na nich, další zůstane na domech, jejichž majitelé radnici vyhověli.

Opakuje se tak scénář z roku 2017, kdy předcházející vedení města nechalo opravit nedalekou třídu 1. máje. I tudy jezdí tramvaje, i tady však někteří vlastníci už trolej na domě nechtěli.

„Stačí, když se pohupuje, začnou se třást skleničky. Ani nemusí projíždět tramvaj. V bytě jsme opravili omítky, už za tři čtyři měsíce se ale kvůli tomu objevily praskliny,“ popsal již dříve Petr Kopečný, jehož dědovi na 1. máje patří část jednoho z domů.

V památkové zóně vznikl železniční koridor, kritizovala opozice

Tamní stožáry před dvěma lety podráždily opozici, frekventovaná ulice podle ní připomíná spíš železniční koridor.

„Toto řešení je zcela neadekvátní tomu, že se pohybujeme v jedné z nejvýznamnějších městských památkových rezervací v České republice,“ podotkl tehdy lídr ProOlomouc Tomáš Pejpek.

Sloupy během stavby olemovaly třídu 1. Máje, jeden blokuje i pohled na kostel:

15. srpna 2017

Šance, že by se další sloupy v ulici 8. května nakonec neobjevily, je ale velmi nízká. Rekonstrukci chce město spustit příští rok, výrazně překreslovat plány tak už nejde. Navíc by majitelé domů museli změnit názor.

Budoucí podoba ulice nicméně vadí opozici. Radnici kritizuje, že se jeden z nejvýznamnějších bulvárů chystá předělat podle zhruba deset let starého projektu.

„Koncept současných plánů stále odpovídá pojetí 70. let. Upřednostňuje rychlý průjezd aut a parkování v neprospěch komfortu i bezpečnosti chodců,“ upozornil nedávno Pejpek. ProOlomouc se chce s Piráty a Starosty při rekonstrukci co nejvíc přiblížit pěší zóně.

Odložit opravy? Ve hře je podle primátora 30 milionů z dotací

Vedení města s odložením oprav nepočítá. A to nejen kvůli havarijnímu stavu kolejí či kanalizace, ale i proto, aby město stihlo vyčerpat dotaci. Ve hře je podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) zhruba 30 milionů korun.

„Navíc musíme tuto opravu časově zkoordinovat s rekonstrukcí trati a výlukou po připravovaném zbourání mostu na Masarykově třídě,“ řekl primátor.

Plány nové ulice dnešní osazenstvo radnice zdělilo po předchůdcích. V srpnu radní rozhodli o několika drobnějších úpravách, z projektu zmizelo pár parkovacích míst, někde se rozšířily chodníky. Od té doby plány nikdo nepřekreslil. Město přitom v následujících týdnech svolá jednání s majiteli domů a s místními podnikateli.

„Pokud se objeví podněty, které půjde při přípravě rekonstrukce zohlednit, je město připravené ke změně stavby před dokončením, což umožňuje stavební zákon,“ podotkla Štědrá.