Olomouc dokončí opravy tramvajové trati v centru nejdřív za dva roky

  4:55aktualizováno  4:55
Poslední etapa rekonstrukce klíčové tramvajové trati přes historické centrum Olomouce v rušné ulici 8. května přijde na řadu nejdříve mezi lety 2019 až 2023. Termín oprav totiž radnice stanoví mimo jiné až v závislosti na plánované přestavbě mostů přes řeku Moravu.

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě Svobody dlouhodobě volá po velké opravě. Tlačí na to i Drážní úřad. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Vedení města již zveřejnilo ve věstníku veřejných zakázek takzvané předběžné oznámení chystaných oprav.

„Zjednodušeně řečeno je to avízo pro případné zájemce o zakázku v tom smyslu, že město připravuje rekonstrukci ulice 8. května,“ upřesnil náměstek primátora Filip Žáček.

Radnice počítá s tím, že investice bude zahrnovat opravy a vybudování nových inženýrských sítí, předláždění ulice a rekonstrukci místní tramvajové trati. To vše v úseku od křižovatky ulic Pekařská, Zámečnická a Opletalova po náměstí Národních hrdinů.

Opravy ulice, které si žádá její špatný technický stav, by měly podle předběžných odhadů stát zhruba 120 milionů korun. Pro srovnání: stávající opravy třídy 1. máje přijdou na zhruba 80 milionů.

Příští rok dojde jen na dílčí opravy

Většinu nákladů spojených s opravou ulice 8. května by měl pokrýt příspěvek z evropských fondů, konkrétně z balíčku příspěvků na takzvané integrované územní investice (ITI).

„Dotace by mohla dosáhnout až 85 procent uznatelných nákladů souvisejících s rekonstrukcí tramvajové trati,“ upřesnil náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

O tom, kdy se stavební technika pustí do oprav, ale zatím radní nerozhodli. A to i proto, že zatím neznají termíny ohledně takzvané II. B etapy protipovodňových opatření, jejíž součástí bude přestavba strategicky důležitých mostů přes řeku Moravu na Masarykově třídě a v ulici Komenského.

„Tyto stavby budou mít stejně jako oprava ulice 8. května citelný dopad na dopravu ve městě. Akce je proto potřeba zkoordinovat,“ podotkl Žáček. Současně potvrdil, že v příštím roce radnice s rekonstrukcí tramvajové tepny v historickém jádru nepočítá.

„V roce 2018 se zaměříme na dílčí opravy tramvajových tratí,“ řekl s tím, že investice v příštím roce budou směřovat do tramvajových tras na třídě Míru či v Brněnské ulici.

Kvůli dotacím musí město opravy stihnout do roku 2023

Město je však zároveň, tedy pokud bude chtít při opravě ulice 8. května využít zmiňované dotace z ITI, limitováno termínem, dokdy je možné si na příspěvky sáhnout.

„Peníze na integrované územní investice je potřeba vyčerpat do roku 2023. To je tedy nejzazší termín,“ uvedl náměstek.

„Tramvajový bulvár“ v historickém jádru radnice opravuje po etapách. Jako první přišly v roce 2007 na řadu ulice Denisova a Pekařská. Jejich rekonstrukce vyšla na zhruba 105 milionů korun. Po desetileté pauze se letos dočkala oprav třída 1. máje, respektive její úsek od hotelu Palác po náměstí Republiky.

Poslední neopravený úsek tramvajové větve, ulici 8. května, naposledy zviditelnila – v negativním slova smyslu – tragická událost z října 2011. Kus štítové zdi z jednoho z místních domů tehdy spadl na osmasedmdesátiletou ženu, která následkům zranění podlehla na místě. K neštěstí podle odborníků částečně přispěly otřesy od tramvají.

„Chvění nedosahuje parametrů, při nichž by se mělo cokoli dít se zdravými domy. Na druhou stranu se jemné vibrace do těch budov přenášejí. V tomto případě to byla ta poslední kapka,“ upozornil v dubnu 2012 statik Jaromír Vrba. Jako další příčinu odhalil odstranění části uchycení zdi při opravách kolem roku 1985.

Nejčtenější

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Muži se s majákem vydávali za policisty, po zastaveném řidiči chtěli pokutu

Falešným policistům nechyběl ani modrý maják.

Neobvyklý případ falešných policistů vyšetřovali ti skuteční v Olomouci. Dva muže, kteří s pomocí majáku zastavili auto...

Cestu z Mohelnice do Moravské Třebové blokovala srážka dvou kamionů a auta

Na vytížené silnici I/35 se u Studené Loučky srazily dva kamiony a osobní auto....

Jednu z klíčových spojnic Moravy a Čech zablokovala na téměř sedm hodin vážná nehoda. Stala se na silnici I/35 poblíž...

Další z rubriky

Stál 29 milionů, teď stát marně prodává bývalý kněžský seminář za čtyři

Budova bývalého kněžského semináře ve Vidnavě na Jesenicku.

Trable s bývalým kněžským seminářem ve Vidnavě na Jesenicku pokračují. Stát se ho prostřednictvím Úřadu pro zastupování...

Celníci zastavili podezřelou cisternu s tisíci litrů nelegálního lihu

Snímek cisterny, kterou celníci zadrželi v závěru roku 2018 kvůli podezření na...

Daňový únik vyčíslený předběžně na víc než osm milionů korun odhalili celníci při kontrole u Olomouce. Na obchvatu...

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek zcela nečekaně zemřel. V čele města stál do loňských komunálních...

Najdete na iDNES.cz